Siirry suoraan sisältöön

Tiedolla johtamisen alkeet ja Power BI:n perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: YT10007-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2022 - 31.10.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 28.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

YAMK / Teknologiaosaaminen ja johtaminen (YTJ)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 30

Koulutus

  • Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus

Opettaja

  • Tiina Soininen

Vastuuopettaja

Tiina Soininen

Ryhmät

  • ITYS22
    Insinööri (YAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen, syksy, 2022
  • YVV22_23
    Ylemmän vapaasti valittavat opinnot lv 2022 - 2023

Aika ja paikka

Kurssi toteutetaan kevätlukukaudella 2023.
- 2.2.2023 klo 8-16, Paikka WÄR 127a ATK 36 hlö WÄR_127a (Wärtsilä kampus).
- 3.2.2023 klo 8-16, Paikka WÄR 127a ATK 36 hlö WÄR_127a (Wärtsilä kampus).
- 2.3.2023 klo 8-16, Paikka WÄR 127a ATK 36 hlö WÄR_127a (Wärtsilä kampus).
- 3.3.2023 klo 8-16, Paikka WÄR 127a ATK 36 hlö WÄR_127a (Wärtsilä kampus)
- 16.4.2023 klo 12-16, PowerBI alustojen lopputyön esittely

Vapaaehtoisia harjoituksia järjestetään
- 16.3.2023 klo 12-16 (Opettajan etäpäivystys)
- 29.3.2023 klo 12-16 (Opettajan etäpäivystys)

Kurssi toteutetaan hybridinä (läsnäolo ja etäopetus). Suositeltavaa on, että opiskelijat tulevat läsnäopetukseen mm. ohjelmistojen käytön ohjauksen vuoksi.

Oppimateriaalit

Oppimateriaalina ovat
- Luentomateriaalit ja luentonauhoitteet (suomeksi)
- Kirjallisuus: Rick Sherman (2014): Business Intelligence Guidebook - From Data integration to Analytics. Morgan Kaufmann. Kirjan löydän Karelian kirjaston e-kirjakokoelmasta O'Reillys Higher Education
- Excel ohjeistukset, kirjallisina ja nauhoitteina (suomeksi ja englanniksi)
- PowerBI ohjeistukset, kirjallisina ja nauhoitettuina (suomeksi ja englanniksi)

Opetusmenetelmät

KESTO: Kurssilla on neljä 8 tunnin luentopäivää (luennot nauhoitetaan), sekä 4 tunnin päätösseminaari. Luentoja voi korvata lisätehtävillä.

SUORITTAMINEN: Essee, Keskusteluihin osallistuminen, Luennoille osallistumista korvaavat tehtävät

TYÖMÄÄRÄ: Luennot 36 tuntia, kirjallisuus 10 tuntia, esseen kirjoittaminen 24 tuntia, PowerBI alustan luominen (sis. vapaaehtoiset harjoitukset) 65 tuntia

ARVIOINTI: Lopputehtävä arvosana 0-5 (0=hylätty), Välitehtävät Hyväksytty/hylätty

Käsittelemme seuraavia aiheita:

- Mitä systemaattinen tieto on? Tietovinoumat
- Miten tieto kiinnittyy organisaation johtamiseen?
- Tietotarpeesta tulkintaan
- Tietojohtamisen ja tiedolla johtamisen käsitteet
- Vastuullinen ja kestävä tietojohtaminen
- Oman toimintaympäristön tietolähteet ja tietojärjestelmät
- Mittaaminen ja mittariston kohdentaminen
- Tilastolaskenta, AI, oppiva-analytiikka osana tiedolla johtamista
- BI-tiedon (Business Information) käyttö, tulkinta ja hyödyntäminen
- Tiedon kommunikointi
PowerBI alusta luominen
- Raakadata ja sen ongelmat
- Matriisin luonti ja korjaaminen Excelillä
- Datojen yhdistäminen ja tietomallit Excelillä ja PowerBI:ssä
- Mittaristojen rakentaminen ja suunnittelu Excelillä ja PowerBI:ssä
- Visualisoinnin perusteet ja käytäntö Excelillä ja PowerBI:llä

Tavoitteemme ovat, että
- Ymmärrät, miten tiedolla johtaminen liittyy organisaation strategiaan ja tavoitteiden saavuttamiseen.
- Tunnet tietojohtamisen keskeiset käsitteet ja mallit, joiden avulla voidaan kuvata ja ymmärtää tiedon eri muotoja.
- Osaat arvioida, kuinka suuresta määrästä dataa luodaan organisaatiolle lisäarvoa tuottavaa tietoa.
- Osaat tulkita tietoja.
- Osaat kommunikoida analyysitietoja ja -tuloksia
- Ymmärrät, miten raaka datasta luodaan informaatiota.
- Osaat luoda raaka datasta informaatiota.
- Osaat hyödyntää Exceliä tiedolla johtamisen työkaluna.
- Ymmärrät mitä tarkoittaa tietomalli ja osaat yhdistää eri datoja.
- Ymmärrät, kuinka tehdä luotettavaa ja organisaation toimintaa hyödyntävää seurantatietoa
- Ymmärrät ja osaat luoda tehokasta tiedon visualisointia

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei ole tenttejä

Kansainvälisyys

Ei

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssin kokonaisuus (5 op) vaatii yhteensä opiskelijalta noin 135 tunnin työpanoksen. Se sisältää
- Luentopäiviä 5 kpl (yht. 36 tuntia)
- Omaa työskentelyä 99 tuntia (sisältää mahdollisuuden osallistua harjoituksiin)

Sisällön jaksotus

Kurssin alkuosan voi suorittaa erillisenä omana kokonaisuutenaan (2 op) - Tiedolla johtamisen perusteet. Tämä osio suoritetaan esseellä. Osiossa käsitellään tiedolla johtamisen perusperiaatteita ja sen tarjoamia hyötyjä organisaatiolle.

Kurssin toisen osan voi suorittaa heti ensimmäisen jälkeen (3 op). - BI alustan luomisen perusteet. Siinä jokainen tekee itse joko omasta datasta tai avoimesta datasta toimivan BI alustan, joka sisältää 3 portaisen porautumisen ja aloitusnäyttöosion. Alustat esitellään ryhmälle kurssin viimeisimmässä seminaarissa.

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssin suorittaminen vaatii hyviä Excelin käyttötaitoja. Osittain näitä harjoitellaan kurssin ohella.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoitustehtävät arvioidaan hyväksytty / hylätty asteikolla.
Lopputehtävät arvioidaan 0-5 asteikolla.

Arviointikriteerit:
- Kuinka hyvin opiskelija on ymmärtänyt luentojen sisällöt tietojohtamisen perusteista ja päämääristä?
- Kuinka hyvin opiskelija ymmärtää tiedon luonteen eri järjestelmissä?
- PowerBI toteutus sisältää kaikki vaatimuskriteerit
- Tilastomenetelmien valinta ja toteutus
- Visualisoinnin selkeys ja toimivuus
- Tiedon tulkinnan oikeellisuus
- Tiedon kommunikoinnin selkeys

Hylätty (0)

Arviointikriteerit:
- Kuinka hyvin opiskelija on ymmärtänyt luentojen sisällöt tietojohtamisen perusteista ja päämääristä? - Opiskelija on ymmärtänyt tiedolla johtamisen sisällön väärin.
- Kuinka hyvin opiskelija ymmärtää tiedon luonteen eri järjestelmissä? - Opiskelija ei ymmärrä tiedon luonnetta
- Tilastomenetelmien valinta ja toteutus - opiskelija ei ole pohtinut valitsemiaan menetelmiä tilanteeseen sopiviksi
- Visualisoinnin selkeys ja toimivuus - Visualisoinnista ei pysty arottamaan keskeisiä asioita
- Tiedon tulkinnan oikeellisuus - Opiskelija tulkitsee muodostamaansa informaatiota väärin
- Tiedon kommunikoinnin selkeys - Opiskelija ei pysty kertomaan, mitä hänen luomasta järjestelmä kertoo sen katsojalle.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on
- onnistunut vähintään 1/2 kriteereistä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on onnistunut vähintään 2/3 kriteereistä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on onnistunut kaikissa kriteereissä.