Siirry suoraan sisältöön

Tutkiva kehittäminen (7 op)

Toteutuksen tunnus: YS10003-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2022 - 31.10.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 28.05.2023

Opintopistemäärä

7 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

YAMK / Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (YSJ)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 60

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus

Opettaja

  • Pirjo Vesa
  • Susanna Kinnunen
  • Marika Lappalainen

Vastuuopettaja

Susanna Kinnunen

Ryhmät

  • SSYS22
    Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, syksy, 2022

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi:
- Ymmärrät oman tieteenalasi paradigman ja osaat soveltaa laaja-alaisesti erityisosaamista vastaavia käsitteitä, joita käytetään itsenäisen ajattelun ja tutkimuksen perustana
- Hallitset hyvän tieteellisen käytännön ja siihen liittyvät vastuut ja erityispiirteet
- Osaat selittää ja perustella tutkimus- ja kehittämistyön keskeiset menetelmät ja prosessin vaiheet
- Osaat ratkaista vaativia työelämän haasteita soveltaen luovasti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiomenetelmiä huomioiden kestävän kehityksen näkökulmat ja ammattieettiset periaatteet
- Osaat hakea tutkimustietoa kotimaisista ja kansainvälisistä lähteistä ja arvioida tiedon luotettavuutta, eettisyyttä, sovellettavuutta ja vaikuttavuutta kriittisesti
- Osaat uudistaa työelämää ja sen toimintatapoja asiakaslähtöisesti yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasoilla moninaisuutta ja tasa-arvoa edistäen
- Osaat viestiä hyvin kirjallisesti soveltaen tieteellisen kirjoittamisen ja raportoinnin periaatteita
- Osaat viestiä ja keskustella ilmiöistä suullisesti perustellen oman tieteenalasi näkökulmasta alasi sisällä sekä sen ulkopuolella

Sisältö

- Tieteen filosofiset lähtökohdat
- Tiedonlajit
- Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen käytäntö
- Laadulliset ja määrälliset tutkimusmenetelmät ja kirjallisuuskatsaus
- Kehittämistyön menetelmät
- Tiedonhaku ja tiedon laadun arviointi
- Tieteellinen kirjoittaminen ja raportointiohjeiden käyttö
- Suullinen havainnollistava presentaatio

Aika ja paikka

Pääosin verkko-opetus

Oppimateriaalit

Osoitetaan opintojakson aikana, Moodle-materiaalit

Opetusmenetelmät

Tavoitteet:
- Harjaannut tieteellisessä ajattelussa ja osaat suhtautua kriittisesti tutkimuksiin ja artikkeleihin
- Harjaannut lukemaan erilaisia tutkimuksia ja ymmärrät tilastollisten analyysien perusteet
- Perehdyt hyvään tieteelliseen käytäntöön ja tutkimuseettisiin periaatteisiin
- Kehität valmiuksiasi soveltaa määrällisen ja laadullisen tutkimuksen menetelmiä (mukaan lukien kirjallisuuskatsaus) omassa työssä
- Ymmärrät tutkivan/tutkimuksellisen kehittämisen lähtökohdat ja keskeiset käsitteet
- Opit tarkastelemaan, mikä olisi tutkivaan/tutkimukselliseen kehittämiseen sopiva ja itseä motivoiva kehittämisilmiö, -kohde tai -idea
- Harjaannut innovatiivisuuden soveltamisessa omassa kehittämistoiminnassasi
- Harjaannut käyttämään tutkivassa/tutkimuksellisessa kehittämisessä tutkimustietoa ja tutkimusmenetelmiä sekä muita ei-tieteellisiä tarkoituksenmukaisia kehittämismenetelmiä
- Perehdyt kehittämisprosessin eri vaiheisiin ja kehittämistyösi vaikuttavuuteen
- Suunnittelet ja toteutat (teoreettisesti) tutkivan/tutkimuksellisen kehittämisprosessin eri vaiheineen työelämäkontekstissa

Sisältö:
- Arkitieto, uskomustieto ja tieteellinen tieto - vertailua
- Hyvä tieteellinen käytäntö ja tutkimuseettiset periaatteet
- Lähdekritiikki ja kuinka tieteellistä artikkelia luetaan
- Tilastojen lukutaito, määrällisen tutkimuksen analyysimenetelmien perusteet
- Laadullisen tutkimuksen periaatteet (aineistonkeruumenetelmät ja aineiston analyysi)
- Kirjallisuuskatsaus tutkimusmenetelmänä
- Tutkivan kehittämisen/tutkimuksellisen kehittämisen teoreettiset lähtökohdat ja käsitteet
- Innovatiivinen itseä kiinnostava kehittämisilmiö, -kohde tai idea
- Innovatiivisuus tutkivassa/tutkimuksellisessa kehittämisessä
- Tutkiva/tutkimuksellinen kehittämisprosessi eri vaiheineen ja erityisesti menetelmineen
- Tutkiva/tutkimuksellinen kehittämisprosessi suhteessa työelämäkontekstiin – vaikuttavuus tässä yhteydessä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso kytkeytyy työelämän kehittämiseen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Aikaisemmat sisällöltään samanlaiset suoritukset hyväksytään AHOT-menettelyn kautta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Toteutus:
- Kontaktiopetusta verkossa 24 h
- Itsenäistä työskentelyä 165 h = välitehtävät, opintojakson lopussa vertaisarviointitehtävä, itsetiedonhaku, kirjallisuuteen perehtyminen

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson suorittaminen ja arviointi:
• Aktiivinen osallistuminen opetukseen
• Välitehtävien suorittaminen
• Opintojakson lopputehtävän suorittaminen

Arviointi: opintojakson lopullinen arvosana (1-5) pohjautuu opintojakson tehtävien hyväksyttyyn suorittamiseen ja välitehtävien ajallaan suorittamiseen.

Karelia-ammattikorkeakoulun osaamisen arviointikriteerit toimivat pohjana arvionnille