Siirry suoraan sisältöön

Rakenteellinen työ ja vaikuttaminen (3 op)

Toteutuksen tunnus: STS6098-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2022 - 31.10.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 12.03.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomikoulutus (SS)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 70

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Katja Sorjonen
  • Kirsi Autio

Vastuuopettaja

Kirsi Autio

Ajoitusryhmät

  • Pienryhmä (schedulingGroup) 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä (schedulingGroup) 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • STSNS20
    Sosionomi (AMK), päivä, syksy, 2020

Pienryhmät

  • Pienryhmä (schedulingGroup) 1
  • Pienryhmä (schedulingGroup) 2

Tavoitteet

Opintojakson jälkeen opiskelija:
- ymmärtää, mitä rakenteellinen työ on
- ymmärtää ja osaa soveltaa rakenteellisen työn erilaisia lähestymistapoja ja vaikuttamisen menetelmiä työskentelyssään
- osaa tehdä ja toteuttaa vaikuttamistyötä käytännössä
- osallistaa vaikuttamistyöhön erilaisia toimijoita
- osaa dokumentoida vaikuttamistyön prosessia ja tuloksia

Sisältö

Opintojakson keskeinen sisältö
- rakenteellinen työ
- rakenteellisen työn juuret, nykytila ja tulevaisuus
- lähestymistapoja ja työmenetelmiä
- tiedolla vaikuttaminen

Aika ja paikka

Opetus ja työpajatyöskentely ajoittuvat viikoille 2-7.

Opetusmenetelmät

Opintojakson jälkeen opiskelija:
- ymmärtää, mitä rakenteellinen työ on
- ymmärtää ja osaa soveltaa rakenteellisen työn erilaisia lähestymistapoja ja vaikuttamisen menetelmiä työskentelyssään
- osaa tehdä ja toteuttaa vaikuttamistyötä käytännössä
- osallistaa vaikuttamistyöhön erilaisia toimijoita
- osaa dokumentoida vaikuttamistyön prosessia ja tuloksia

Opintojakson keskeinen sisältö
- rakenteellinen työ
- rakenteellisen työn juuret, nykytila ja tulevaisuus
- lähestymistapoja ja työmenetelmiä
- tiedolla vaikuttaminen

Opintojaksolla toteutetaan flippauksen periaatetta, eli opiskelija ottaa käsiteltäviä teemoja haltuun itsenäisesti ja opittua syvennetään yhteisessä opetuksessa ja työpajoissa. Kukin opiskelija kokoaa rakenteellisen työn portfolion hyödynnettäväksi työelämässä jatkossa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoinen toteutus sosiaalialalla jo työskenteleville: Opintojaksojen teemojen opiskelu itsenäisesti ja peilaaminen oman työpaikan toimintatapoihin. Osallistuminen vk 7 osaamistyöpajaan. Jos harkitset tätä vaihtoehtoa, ota yhteyttä vastaavaan opettajaan.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssi arvioidaan palautettavan portfolion perusteella.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1
Opiskelija osoittaa portfoliossaan osittaista kykyä rakenteellisen työn soveltamiseen ja jäsentämiseen.

Opiskelija osaa selittää rakenteellisen työn merkityksen ja tavoitteet sosiaalialalla, mutta jäsentämisessä on aukkoja
Opiskelija tunnistaa erilaisia rakenteellisen työn menetelmiä osana sosionomin työtä, mutta soveltaminen on puutteellista.
Opiskelija nimeää puutteellisesti rakenteellisen työn tasoja
Opiskelija hahmottaa pääosin tiedolla vaikuttamisen prosessia ja osaa nimetä yksittäisiä menetelmiä sen eri vaiheista
Opiskelija osoittaa vaikuttamisosaamistaan opintojaksolla syntyneiden tuotosten kautta ja osaa nimetä vaikuttamisrakenteita.
Opiskelijan omat pohdinnat ovat irrallaan teoriasta ja portfoliossa ei ole nähtävissä teorian ja soveltamisen välistä synteesiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3
Opiskelija osoittaa portfoliossaan hyvää kykyä rakenteellisen työn soveltamiseen ja jäsentämiseen.

Opiskelija osaa selittää rakenteellisen työn merkityksen ja tavoitteet sosiaalialalla
Opiskelija tunnistaa ja osaa osin soveltaa erilaisia osallisuutta edistäviä rakenteellisen työn menetelmiä osana sosionomin työtä ja tekee sen näkyväksi joidenkin esimerkkien kautta.
Opiskelija hahmottaa tiedolla vaikuttamisen prosessin ja osoittaa sen nimeämällä eri vaiheisiin jonkin rakenteellisen työn menetelmän.
Opiskelija osoittaa vaikuttamisosaamistaan opintojaksolla syntyneiden tuotosten kautta ja osaa nimetä vaikuttamisrakenteita.
Opiskelijan omat pohdinnat kytkeytyvät teoriaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 - Opiskelija osoittaa portfoliossaan erinomaista kykyä rakenteellisen työn soveltamiseen ja jäsentämiseen.

Opiskelija on sisäistänyt rakenteellisen työn merkityksen ja tavoitteet sosiaalialalla (mm. lainsäädäntö, ulottuvuudet, funktiot)
Opiskelija osaa soveltaa erilaisia rakenteellisen työn työtapoja ja osallisuutta edistäviä menetelmiä osana sosionomin työtä ja tekee sen näkyväksi useiden esimerkkien kautta.
Opiskelija hahmottaa rakenteellisen työn tasot ja osoittaa sen esimerkkien avulla
Opiskelija hahmottaa tiedolla vaikuttamisen prosessin ja osoittaa sen nimeämällä eri vaiheisiin erilaisia rakenteellisen työn menetelmiä.
Opiskelija osoittaa vaikuttamisosaamistaan opintojaksolla syntyneiden tuotosten kautta. Opiskelija osaa nimetä ja hyödyntää vaikuttamisrakenteita.
Opiskelijan omat pohdinnat kytkeytyvät teoriaan ja portfolio muodostaa teorian ja soveltamisen välisen synteesin.

Esitietovaatimukset

Opintojaksoa ennen tulee olla suoritettuna Yhteisötyön -sekä Projekti- ja yhteisökehittämisen -opintojaksot.