Opintojakson jälkeen opiskelija: - ymmärtää, mitä rakenteellinen työ on - ymmärtää ja osaa soveltaa rakenteellisen työn erilaisia lähestymistapoja ja vaikuttamisen menetelmiä työskentelyssään - osaa tehdä ja toteuttaa vaikuttamistyötä käytännössä - osallistaa vaikuttamistyöhön erilaisia toimijoita - osaa dokumentoida vaikuttamistyön prosessia ja tuloksia Opintojakson keskeinen sisältö - rakenteellinen työ - rakenteellisen työn juuret, nykytila ja tulevaisuus - lähestymistapoja ja työmenetelmiä - tiedolla vaikuttaminen Opintojaksolla toteutetaan flippauksen periaatetta, eli opiskelija ottaa käsiteltäviä teemoja haltuun itsenäisesti ja opittua syvennetään yhteisessä opetuksessa ja työpajoissa. Kukin opiskelija kokoaa rakenteellisen työn portfolion hyödynnettäväksi työelämässä jatkossa.
Kirsi Autio
Lähiopetus
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Suomi
09.01.2023 - 12.03.2023
01.10.2022 - 31.10.2022
Vaihtoehtoinen toteutus sosiaalialalla jo työskenteleville: Opintojaksojen teemojen opiskelu itsenäisesti ja peilaaminen oman työpaikan toimintatapoihin. Osallistuminen vk 7 osaamistyöpajaan. Jos harkitset tätä vaihtoehtoa, ota yhteyttä vastaavaan opettajaan.
Kurssi arvioidaan palautettavan portfolion perusteella.
Katja Sorjonen, Kirsi Autio
20 - 70
Sosionomikoulutus
H-5
1 Opiskelija osoittaa portfoliossaan osittaista kykyä rakenteellisen työn soveltamiseen ja jäsentämiseen. Opiskelija osaa selittää rakenteellisen työn merkityksen ja tavoitteet sosiaalialalla, mutta jäsentämisessä on aukkoja Opiskelija tunnistaa erilaisia rakenteellisen työn menetelmiä osana sosionomin työtä, mutta soveltaminen on puutteellista. Opiskelija nimeää puutteellisesti rakenteellisen työn tasoja Opiskelija hahmottaa pääosin tiedolla vaikuttamisen prosessia ja osaa nimetä yksittäisiä menetelmiä sen eri vaiheista Opiskelija osoittaa vaikuttamisosaamistaan opintojaksolla syntyneiden tuotosten kautta ja osaa nimetä vaikuttamisrakenteita. Opiskelijan omat pohdinnat ovat irrallaan teoriasta ja portfoliossa ei ole nähtävissä teorian ja soveltamisen välistä synteesiä.
3 Opiskelija osoittaa portfoliossaan hyvää kykyä rakenteellisen työn soveltamiseen ja jäsentämiseen. Opiskelija osaa selittää rakenteellisen työn merkityksen ja tavoitteet sosiaalialalla Opiskelija tunnistaa ja osaa osin soveltaa erilaisia osallisuutta edistäviä rakenteellisen työn menetelmiä osana sosionomin työtä ja tekee sen näkyväksi joidenkin esimerkkien kautta. Opiskelija hahmottaa tiedolla vaikuttamisen prosessin ja osoittaa sen nimeämällä eri vaiheisiin jonkin rakenteellisen työn menetelmän. Opiskelija osoittaa vaikuttamisosaamistaan opintojaksolla syntyneiden tuotosten kautta ja osaa nimetä vaikuttamisrakenteita. Opiskelijan omat pohdinnat kytkeytyvät teoriaan.
5 - Opiskelija osoittaa portfoliossaan erinomaista kykyä rakenteellisen työn soveltamiseen ja jäsentämiseen. Opiskelija on sisäistänyt rakenteellisen työn merkityksen ja tavoitteet sosiaalialalla (mm. lainsäädäntö, ulottuvuudet, funktiot) Opiskelija osaa soveltaa erilaisia rakenteellisen työn työtapoja ja osallisuutta edistäviä menetelmiä osana sosionomin työtä ja tekee sen näkyväksi useiden esimerkkien kautta. Opiskelija hahmottaa rakenteellisen työn tasot ja osoittaa sen esimerkkien avulla Opiskelija hahmottaa tiedolla vaikuttamisen prosessin ja osoittaa sen nimeämällä eri vaiheisiin erilaisia rakenteellisen työn menetelmiä. Opiskelija osoittaa vaikuttamisosaamistaan opintojaksolla syntyneiden tuotosten kautta. Opiskelija osaa nimetä ja hyödyntää vaikuttamisrakenteita. Opiskelijan omat pohdinnat kytkeytyvät teoriaan ja portfolio muodostaa teorian ja soveltamisen välisen synteesin.