Opiskelija perehtyy itsenäisesti ryhmätoiminnan teoriaan ja tekee niihin liittyviä tehtäviä. Opiskelija etsii työparin kanssa ryhmätoiminnassa käytettäviä menetelmiä ja kokoaa harjoituksia työkalupakkiin. Opiskelijat harjoittelevat löytämiensä menetelmien/harjoitusten ohjaamista ryhmänsä opiskelijoille. Opiskelijat tutustuvat pienryhmänä johonkin valitsemaansa ryhmätoimintaan, haastattelevat ryhmäohjaajaa ja tarkastelevat haastattelun antia oppimispäiväkirjassaan. Opiskelija pitää koko opintojakson ajan oppimispäiväkirjaa, mihin hän kirjaa opintojakson tehtäviin liittyvät omat pohdinnat teoriaa hyödyntäen.
Päivi Putkuri
Lähiopetus
Opintojaksolla haastatellaan työelämässä toimivaa sosiaalialan tai varhaiskasvatusalan ryhmäohjaajaa.
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Suomi
01.01.2023 - 28.05.2023
Opintojakson kokonaistyömäärä on 108 tuntia.
01.10.2022 - 31.10.2022
Opintojakson arviointi tehdään oppimispäiväkirjan perusteella 1 - 5. Opintojakson hyväksytty arvointi edellyttää, että opiskelija on ollut kokoaikaisesti läsnä harjoitusten/menetelmien ohjaustunneilla ja suorittanut opintojaksoon kuuluvat seuraavat tehtävät hyväksytysti: - osallistunut ryhmäohjaajan haastatteluun ja hyödyntää haastattelun antia oppimispäiväkirjassaan. - etsinyt ja koonnut harjoituksia menetelmäpakkiin ja - tehnyt kaikkiin teoriaosioihin liittyvät tehtävät ja pohtinut niitä oppimispäiväkirjassan.
Päivi Putkuri, Tiina Maaranen, Mirka Nisula
20 - 70
Sosionomikoulutus
H-5
1. Oppimispäiväkirjassa on pyritty jäsentämään ryhmätoiminnan osa-alueita, mutta niiden käsittelyssä ilmenee puutteita 2. Teoriaa on peilattu omiin ajatuksiin ja kokemuksiin niukasti 3. Oppimispäiväkirjassa tarkastellaan niukasti haastattelusta ja harjoitusten ohjaamisesta saatuja kokemuksia. 4. Lähteitä on käytetty niukasti ja viittaukset/lähdeluettelo on puutteellinen 5. Omaa oppimista on tarkasteltu niukasti suhteessa opintojakson tavoitteisiin
1. Oppimispäiväkirjassa on tuotu esiin pääosion ryhmätoiminnan kuusi osa-aluetta ja niitä on jäsennelty teorian valossa. 2. Teoriaa on peilattu omiin ajatuksiin ja kokemuksiin 3. Oppimispäiväkirjassa tarkastellaan haastattelusta ja harjoitusten ohjaamisesta saatuja kokemuksia. 4. Lähteitä on käytetty ja viittaukset/lähdeluettelo on pääosin tehty opinnäytetyön raportin mukaisesti 5. Omaa oppimista on tarkasteltu suhteessa opintojakson tavoitteisiin
1. Oppimispäiväkirjassa on tuotu esiin kaikki ryhmätoiminnan kuusi osa-aluetta ja niitä on jäsennelty selkeästi teorian valossa. 2.Teoriaa on peilattu monipuolisesti ja pohtivasti omiin ajatuksiin ja kokemuksiin 3. Oppimispäiväkirjassa tarkastellaan monipuolisesti haastattelusta ja harjoitusten ohjaamisesta saatuja kokemuksia. 4. Lähteitä on käytetty monipuolisesti ja viittaukset/lähdeluettelo on tehty opinnäytetyön raportin mukaisesti 5. Omaa oppimista on tarkasteltu monipuolisesti ja kriittisesti suhteessa opintojakson tavoitteisiin