Siirry suoraan sisältöön

Ryhmätoiminta sosionomin työssä (4 op)

Toteutuksen tunnus: STS6091-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2022 - 31.10.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 28.05.2023

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomikoulutus (SS)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 70

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Mirka Nisula
  • Tiina Maaranen
  • Päivi Putkuri

Vastuuopettaja

Päivi Putkuri

Ryhmät

  • SSNS21
    Sosionomi (AMK), päivä, syksy, 2021

Tavoitteet

Ymmärrät sosiaali- ja varhaiskasvatusalan ryhmätoimintaan liittyviä mahdollisuuksia.
Tiedät sosiaali- ja varhaiskasvatusalan ryhmätoiminnan tavoitteita.
Ymmärrät ryhmätoimintaan liittyviä prosesseja ja ryhmädynaamisia ilmiöitä.
Saat valmiuksia suunnitella ja ohjata tavoitteellista ryhmätoimintaa.
Saat valmiuksia arvioida ryhmän toimintaa ja hyödyntää arviointitietoa ryhmätoiminnan kehittämisessä.
Ymmärrät toiminnallisten menetelmien merkityksen sosiaali- ja varhaiskasvatusalan työssä.

Opetusmenetelmät

Opiskelija perehtyy itsenäisesti ryhmätoiminnan teoriaan ja tekee niihin liittyviä tehtäviä.
Opiskelija etsii työparin kanssa ryhmätoiminnassa käytettäviä menetelmiä ja kokoaa harjoituksia työkalupakkiin.
Opiskelijat harjoittelevat löytämiensä menetelmien/harjoitusten ohjaamista ryhmänsä opiskelijoille.
Opiskelijat tutustuvat pienryhmänä johonkin valitsemaansa ryhmätoimintaan, haastattelevat ryhmäohjaajaa ja tarkastelevat haastattelun antia oppimispäiväkirjassaan.
Opiskelija pitää koko opintojakson ajan oppimispäiväkirjaa, mihin hän kirjaa opintojakson tehtäviin liittyvät omat pohdinnat teoriaa hyödyntäen.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla haastatellaan työelämässä toimivaa sosiaalialan tai varhaiskasvatusalan ryhmäohjaajaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson kokonaistyömäärä on 108 tuntia.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi tehdään oppimispäiväkirjan perusteella 1 - 5.

Opintojakson hyväksytty arvointi edellyttää, että opiskelija on ollut kokoaikaisesti läsnä harjoitusten/menetelmien ohjaustunneilla ja suorittanut opintojaksoon kuuluvat seuraavat tehtävät hyväksytysti:
- osallistunut ryhmäohjaajan haastatteluun ja hyödyntää haastattelun antia oppimispäiväkirjassaan.
- etsinyt ja koonnut harjoituksia menetelmäpakkiin ja
- tehnyt kaikkiin teoriaosioihin liittyvät tehtävät ja pohtinut niitä oppimispäiväkirjassan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1. Oppimispäiväkirjassa on pyritty jäsentämään ryhmätoiminnan osa-alueita, mutta niiden käsittelyssä ilmenee puutteita
2. Teoriaa on peilattu omiin ajatuksiin ja kokemuksiin niukasti
3. Oppimispäiväkirjassa tarkastellaan niukasti haastattelusta ja harjoitusten ohjaamisesta saatuja kokemuksia.
4. Lähteitä on käytetty niukasti ja viittaukset/lähdeluettelo on puutteellinen
5. Omaa oppimista on tarkasteltu niukasti suhteessa opintojakson tavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

1. Oppimispäiväkirjassa on tuotu esiin pääosion ryhmätoiminnan kuusi osa-aluetta ja niitä on jäsennelty teorian valossa.
2. Teoriaa on peilattu omiin ajatuksiin ja kokemuksiin
3. Oppimispäiväkirjassa tarkastellaan haastattelusta ja harjoitusten ohjaamisesta saatuja kokemuksia.
4. Lähteitä on käytetty ja viittaukset/lähdeluettelo on pääosin tehty opinnäytetyön raportin mukaisesti
5. Omaa oppimista on tarkasteltu suhteessa opintojakson tavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

1. Oppimispäiväkirjassa on tuotu esiin kaikki ryhmätoiminnan kuusi osa-aluetta ja niitä on jäsennelty selkeästi teorian valossa.
2.Teoriaa on peilattu monipuolisesti ja pohtivasti omiin ajatuksiin ja kokemuksiin
3. Oppimispäiväkirjassa tarkastellaan monipuolisesti haastattelusta ja harjoitusten ohjaamisesta saatuja kokemuksia.
4. Lähteitä on käytetty monipuolisesti ja viittaukset/lähdeluettelo on tehty opinnäytetyön raportin mukaisesti
5. Omaa oppimista on tarkasteltu monipuolisesti ja kriittisesti suhteessa opintojakson tavoitteisiin