Siirry suoraan sisältöön

Lähestymistapoja sosiaalialan asiakastyöhön (5 op)

Toteutuksen tunnus: STS6082-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.04.2021 - 30.04.2021

Ajoitus

11.10.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomikoulutus (SS)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 70

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Lauri Saarelainen
  • Katja Sorjonen
  • Sari Johansson
  • Tommi Kinnunen

Vastuuopettaja

Katja Sorjonen

Ryhmät

  • STSAK21
    Sosionomi (AMK), monimuoto, kevät, 2021

Tavoitteet

Opintojakson jälkeen opiskelija:
- tuntee suomalaisen sosiaaliturvajärjestelmän osa-alueet,
- ymmärtää sosiaalialan erilaisia lähestymistapoja ja työorientaatioita,
- tietää ja tunnistaa erilaisia sosiaalialan asiakasryhmiä ja asiakkaiden tarpeita sekä
- ymmärtää ohjaajuuden merkityksen eri asiakasryhmien kanssa työskentelyssä.

Sisältö

Opintojakson keskeinen sisältö:
- Sosiaalialan asiakastyön erilaiset lähestymistavat ja työorientaatiot
- Ohjaajuus sosiaalialalla
- Suomalaisen sosiaaliturvajärjestelmä
- Asiakkuus ja asiakkaan tarpeet
- Sosiaalialan asiakasryhmiä

Oppimateriaalit

Opintojaksolla ilmoitettu materiaali.

Opetusmenetelmät

Opintojakson lähi/verkko-opetuksiin osallistuminen.
Opintojakson tehtävien suorittaminen - kriittinen kirjallisuuskatsaus ja sosiaaliturvatehtävä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson kokonaistyömäärä on 5 x 27 h = 135 tuntia. Opiskelija osallistuu lähi/verkko-opetukseen. Kriittisen kirjallisuuskatsauksen tekemiseen on varattu 60 tuntia sekä pienryhmissä tehtävään sosiaaliturvatehtävään 20 tuntia.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson osaamisen arviointi tapahtuu suhteessa opintojaksolle määriteltyihin osaamistavoitteisiin. Arviointiasteikko on 0-5, ja arviointi perustuu aktiiviseen osallistumiseen ja tehtävien suorittamiseen. Arviointikriteerit annetaan opintojaksolla.

Esitietovaatimukset

Opintojakso tulee olla suoritettuna ennen Asiakastyön harjoittelua.