Siirry suoraan sisältöön

Lähestymistapoja sosiaalialan asiakastyöhön (5 op)

Toteutuksen tunnus: STS6082-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2020 - 31.10.2020

Ajoitus

01.01.2021 - 30.05.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomikoulutus (SS)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 70

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Katja Sorjonen
  • Tiina Maaranen
  • Tommi Kinnunen

Vastuuopettaja

Katja Sorjonen

Ryhmät

  • STSNS20
    Sosionomi (AMK), päivä, syksy, 2020

Tavoitteet

Opintojakson jälkeen opiskelija:
- tuntee suomalaisen sosiaaliturvajärjestelmän osa-alueet,
- ymmärtää sosiaalialan erilaisia lähestymistapoja ja työorientaatioita,
- tietää ja tunnistaa erilaisia sosiaalialan asiakasryhmiä ja asiakkaiden tarpeita sekä
- ymmärtää ohjaajuuden merkityksen eri asiakasryhmien kanssa työskentelyssä.

Sisältö

Opintojakson keskeinen sisältö:
- Sosiaalialan asiakastyön erilaiset lähestymistavat ja työorientaatiot
- Ohjaajuus sosiaalialalla
- Suomalaisen sosiaaliturvajärjestelmä
- Asiakkuus ja asiakkaan tarpeet
- Sosiaalialan asiakasryhmiä

Oppimateriaalit

Lähteet kirjattu Moodleen

Opetusmenetelmät

Luennot kontaktina ja etänä
Simulaatio-opetus
Ryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaistuntimäärä 5 op = 135 tuntia.
- Lähi/verkko-opetus 34 tuntia
- Simulaatioharjoitukset 4 tuntia
- Ryhmätehtävä 20 tuntia
- Itsenäinen työskentely Moodlen tehtäväalueilla 12 tuntia
- Yksilötehtävänä kriittinen kirjallisuuskatsaus 65 tuntia

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi: 0-5
- kriittinen kirjallisuuskatsaus: 0-5
- ryhmätehtävä: Hyv. - hyl. - täyd.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

T2-T1:
- Kirjoja/artikkeleita on käsitelty niukasti ja teemojen käsittely on puutteellista (löytyy kuitenkin kaksi teemaa)
- Kirjojen/artikkeleiden tarkastelussa ei ole löydetty olennaisia asioita ja / tai pääajatukset on esitetty niukasti
- Pääajatukset eivät ole avautunut kirjoittajalle ja pohdinta on jäänyt niukaksi
- Itseä kiinnostavaa teemaa on käsitelty niukasti
- Pohdinta perustuu omiin mielipiteisiin ja se on toteavaa
- Raportointi on puutteellista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

H3:
- Kaikkia kirjoja/artikkeleita ei ole käsitelty yhtä laajasti tai tasapuolisesti tai jonkin teeman käsittely on jäänyt puutteelliseksi / niukaksi.
- Pääajatukset on jokseenkin ymmärretty tai hahmottamisessa tekstiin on lievää puutetta selkeydessä ja napakkuudessa.
- Tekijä on käsitellyt itseä kiinnostavaa teemaa
- Raportista löytyy pohdintakappale, jossa omaa pohdintaa on jonkin verran. Pohdinta on toteavaa/pintapuolista tai se ei ole perusteltua tai se
ei keskity tehtäväksi annon mukaisiin asioihin.
- Lähteitä on käytetty.
- Raportointi on jokseenkin sujuvaa ja opinnäytetyön ohjeiden mukaista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

K5-H4:
- Jokaisesta kirjasta/artikkelista on tarkasteltu lähestymistapoja/työorientaatioita, asiakastyötä sekä ohjaajuutta erilaisista näkökulmista.
- Pääajatukset on ymmärretty ja hahmotettu tekstiin selkeästi ja napakasti
- Tekijä on syventänyt ja tarkentanut itseä kiinnostavaa teemaa monipuolisesti ja pohtivasti
- Raportista löytyy pohdintakappale, jossa opiskelija tuo esiin omia perusteltuja ajatuksia ja näkemyksiä teemoihin liittyen.
- Pohdinta on syvällistä ja perusteltua.
- Lähteitä on käytetty hyvin (lähdemerkinnät löytyvät kaikista kirjoista, mutta ei välttämättä kaikista artikkeleista)
- Raportointi on sujuvaa ja opinnäytetyön ohjeiden mukaista.

Esitietovaatimukset

Opintojakso tulee olla suoritettuna ennen Asiakastyön harjoittelua.