Lähestymistapoja sosiaalialan asiakastyöhön (5 op)
Toteutuksen tunnus: STS6082-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2020 - 31.10.2020
Ajoitus
01.01.2021 - 30.05.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus (SS)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 70
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Katja Sorjonen
- Tiina Maaranen
- Tommi Kinnunen
Vastuuopettaja
Katja Sorjonen
Ryhmät
-
STSNS20Sosionomi (AMK), päivä, syksy, 2020
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija:
- tuntee suomalaisen sosiaaliturvajärjestelmän osa-alueet,
- ymmärtää sosiaalialan erilaisia lähestymistapoja ja työorientaatioita,
- tietää ja tunnistaa erilaisia sosiaalialan asiakasryhmiä ja asiakkaiden tarpeita sekä
- ymmärtää ohjaajuuden merkityksen eri asiakasryhmien kanssa työskentelyssä.
Sisältö
Opintojakson keskeinen sisältö:
- Sosiaalialan asiakastyön erilaiset lähestymistavat ja työorientaatiot
- Ohjaajuus sosiaalialalla
- Suomalaisen sosiaaliturvajärjestelmä
- Asiakkuus ja asiakkaan tarpeet
- Sosiaalialan asiakasryhmiä
Oppimateriaalit
Lähteet kirjattu Moodleen
Opetusmenetelmät
Luennot kontaktina ja etänä
Simulaatio-opetus
Ryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaistuntimäärä 5 op = 135 tuntia.
- Lähi/verkko-opetus 34 tuntia
- Simulaatioharjoitukset 4 tuntia
- Ryhmätehtävä 20 tuntia
- Itsenäinen työskentely Moodlen tehtäväalueilla 12 tuntia
- Yksilötehtävänä kriittinen kirjallisuuskatsaus 65 tuntia
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi: 0-5
- kriittinen kirjallisuuskatsaus: 0-5
- ryhmätehtävä: Hyv. - hyl. - täyd.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
T2-T1:
- Kirjoja/artikkeleita on käsitelty niukasti ja teemojen käsittely on puutteellista (löytyy kuitenkin kaksi teemaa)
- Kirjojen/artikkeleiden tarkastelussa ei ole löydetty olennaisia asioita ja / tai pääajatukset on esitetty niukasti
- Pääajatukset eivät ole avautunut kirjoittajalle ja pohdinta on jäänyt niukaksi
- Itseä kiinnostavaa teemaa on käsitelty niukasti
- Pohdinta perustuu omiin mielipiteisiin ja se on toteavaa
- Raportointi on puutteellista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
H3:
- Kaikkia kirjoja/artikkeleita ei ole käsitelty yhtä laajasti tai tasapuolisesti tai jonkin teeman käsittely on jäänyt puutteelliseksi / niukaksi.
- Pääajatukset on jokseenkin ymmärretty tai hahmottamisessa tekstiin on lievää puutetta selkeydessä ja napakkuudessa.
- Tekijä on käsitellyt itseä kiinnostavaa teemaa
- Raportista löytyy pohdintakappale, jossa omaa pohdintaa on jonkin verran. Pohdinta on toteavaa/pintapuolista tai se ei ole perusteltua tai se
ei keskity tehtäväksi annon mukaisiin asioihin.
- Lähteitä on käytetty.
- Raportointi on jokseenkin sujuvaa ja opinnäytetyön ohjeiden mukaista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K5-H4:
- Jokaisesta kirjasta/artikkelista on tarkasteltu lähestymistapoja/työorientaatioita, asiakastyötä sekä ohjaajuutta erilaisista näkökulmista.
- Pääajatukset on ymmärretty ja hahmotettu tekstiin selkeästi ja napakasti
- Tekijä on syventänyt ja tarkentanut itseä kiinnostavaa teemaa monipuolisesti ja pohtivasti
- Raportista löytyy pohdintakappale, jossa opiskelija tuo esiin omia perusteltuja ajatuksia ja näkemyksiä teemoihin liittyen.
- Pohdinta on syvällistä ja perusteltua.
- Lähteitä on käytetty hyvin (lähdemerkinnät löytyvät kaikista kirjoista, mutta ei välttämättä kaikista artikkeleista)
- Raportointi on sujuvaa ja opinnäytetyön ohjeiden mukaista.
Esitietovaatimukset
Opintojakso tulee olla suoritettuna ennen Asiakastyön harjoittelua.