Näkökulmia sosiaalialan ilmiöihin ja tietoperustaan (4 op)
Toteutuksen tunnus: STS6075-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.04.2020 - 30.09.2020
Ajoitus
01.08.2020 - 15.01.2021
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus (SS)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 70
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Kirsi Lindlöf
- Anne Airaksinen
Vastuuopettaja
Tommi Kinnunen
Ryhmät
-
STSNS20Sosionomi (AMK), päivä, syksy, 2020
Tavoitteet
Ymmärrät yhteiskuntatieteiden peruskäsitteitä ja teoriaa sosiaalialan tietoperustana. Ymmärrät yhteiskunnan rakenteita, prosesseja ja muutosten merkityksiä. Osaat tarkastella yhteiskunnallisten kokemusten merkitystä yksilön elämäntavan ja hyvinvoinnin näkökulmasta.
Aika ja paikka
Tikkarinne
Opetusmenetelmät
Näkökulmia sosiaalialan ilmiöihin ja tietoperustaan, STS6075, 4 op
Osaamistavoitteet:
Ymmärrät yhteiskuntatieteiden peruskäsitteitä ja teoriaa sosiaalialan tietoperustana.
Ymmärrät yhteiskunnan rakenteita, prosesseja ja muutosten merkityksiä.
Osaat tarkastella yhteiskunnallisten kokemusten merkitystä yksilön elämäntavan ja hyvinvoinnin näkökulmasta.
Keskeinen sisältö:
Yhteiskuntafilosofian ja – politiikan sekä sosiologian perusteet.
Yhteiskunnan jäsenyys ja osallisuuden merkitys yhteiskunnassa.
Hyvinvointipolitiikan ja hyvinvointi- ja kansalaisyhteiskunnan muutos.
Taloudellinen, poliittinen, sosiaalinen ja kulttuurisen merkitys hyvinvointipolitiikan lähtökohtana.
Oikeudenmukaisuus, vapaus, vastuu, valta.
Kestävä kehitys sekä paikallinen ja globaali näkökulma.
Toteutus:
Itsenäistä työskentelyä (raportin työstäminen) 113 tuntia.
Kontaktiopetusta ja ohjausta 14 tuntia.
Arviointikriteerit:
Aktiivinen osallistuminen lähi- ja etäjaksoilla sekä tutkimusraportin hyväksytty suoritus.
Hyväksytty/täydennettävä: Tutkimusraportti (sekä opettajan raporttikohtainen palaute).
Tehtävät: Etätehtävät ja tutkimusraportti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsenäistä työskentelyä (raportin työstäminen) 113 tuntia.
Kontaktiopetusta ja ohjausta 14 tuntia.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointikriteerit:
Aktiivinen osallistuminen lähi- ja etäjaksoilla sekä tutkimusraportin hyväksytty suoritus.
Hyväksytty/täydennettävä: Tutkimusraportti (sekä opettajan raporttikohtainen palaute).
Tehtävät: Etätehtävät ja tutkimusraportti.