Sosionomin työ ja ammattieettiset periaatteet (3 op)
Toteutuksen tunnus: STS6074-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2020 - 31.10.2020
Ajoitus
03.08.2020 - 31.12.2020
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus (SS)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 70
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Kirsi Lindlöf
- Heli Rinnekallio
Vastuuopettaja
Kirsi Lindlöf
Ryhmät
-
STSNS20Sosionomi (AMK), päivä, syksy, 2020
Tavoitteet
Ymmärrät etiikan filosofian osa-alueena. Ymmärrät arvojen, normien ja moraalin merkityksen yhteiskunnassa ja yksilön arkipäivässä. Ymmärrät sosiaalialan työ yhteiskunnallisen merkityksen. Perehdyt sosiaalialan ammatillisen työn eettiseen perustaan ja sosiaalialan kompetensseihin sekä tutustut siihen, miten ammattieettisiä ohjeita sovelletaan työelämässä.
Aika ja paikka
Tikkarinne
Oppimateriaalit
Oppimateriaali Moodlessa:
Aineistot: diat, nettilähteet, artikkelit, sanomalehdet ja ajankohtaisohjelmat.
Opetusmenetelmät
Sosionomin työ ja ammattieettiset periaatteet, STS6074, 3 op
Tutkinnon kompetenssit:
Sosiaali- ja kasvatusalan eettinen osaaminen sekä kriittinen ja osallistava yhteiskuntaosaaminen.
Osaamistavoitteet:
Ymmärrät etiikan filosofian osa-alueena.
Ymmärrät arvojen, normien ja moraalin merkityksen yhteiskunnassa ja yksilön arkipäivässä.
Ymmärrät sosiaali- ja kasvatusalan työn yhteiskunnallisen merkityksen
Perehdyt sosiaali- ja kasvatusalan ammatillisen työn eettiseen perustaan ja sosiaalialan kompetensseihin sekä tutustut siihen, miten ammattieettisiä ohjeita sovelletaan työelämässä.
Tutkiva työote.
Keskeinen sisältö:
Etiikan osa-alueet, arvot, normit ja moraali
Sosiaali- ja kasvatusalan työn perusta ja sosionomin työ
Sosiaali- ja kasvatusalan ammatillisen työn eettinen perusta ja ammattietiikka työelämässä.
Sosiaali- ja kasvatusalan kompetenssit.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työmäärä 3op = 81h
Lähiopetus 20h, itsenäinen työ 61h
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Arviointiperusteet ja –asteikko: hyväksytty – täydennettävä - hylätty
- Aktiivinen lähiopetukseen osallistuminen (yksilö- pari- tai ryhmätyöskentely)
- Oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen ja itsearviointi
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiperusteet ja –asteikko: hyväksytty – täydennettävä - hylätty
- Aktiivinen lähiopetukseen osallistuminen (yksilö- pari- tai ryhmätyöskentely)
- Oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen ja itsearviointi