Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen harjoittelu (6 op)
Toteutuksen tunnus: STP6400-STB20M1
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2019 - 31.10.2019
Ajoitus
06.01.2020 - 28.05.2020
Opintopistemäärä
6 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitajakoulutus (SH)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 200
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Petri Ronkainen
- Anu Pukki
- Kirsi Varis
- Tarja Ruokonen
- Katri Palpatzis
- Riitta Räsänen
- Tarja Pesonen-Sivonen
- Tiina Parviainen
- Niina Pennanen
- Terhi Myller
- Satu Martiskainen
- Riitta Muhonen
- Sari Johansson
- Anne Airaksinen
Vastuuopettaja
Kirsi Varis
Ajoitusryhmät
- Moniammatillinen pienryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Moniammatillinen pienryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Moniammatillinen pienryhmä 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Moniammatillinen pienryhmä 4 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Moniammatillinen pienryhmä 5 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Moniammatillinen pienryhmä 6 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Moniammatillinen pienryhmä 1A (ergonomia) (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Moniammatillinen pienryhmä 1B (ergonomia) (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Moniammatillinen pienryhmä 2A (ergonomia) (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Moniammatillinen pienryhmä 2B (ergonomia) (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Moniammatillinen pienryhmä 3A (ergonomia) (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Moniammatillinen pienryhmä 3B (ergonomia) (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Moniammatillinen pienryhmä 4A (ergonomia) (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Moniammatillinen pienryhmä 4B (ergonomia) (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Moniammatillinen pienryhmä 5A (ergonomia) (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Moniammatillinen pienryhmä 5B (ergonomia) (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Moniammatillinen pienryhmä 6A (ergonomia) (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Moniammatillinen pienryhmä 6B (ergonomia) (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
STHAS19Sairaanhoitaja (AMK), monimuoto, syksy, 2019
-
STHNS19Sairaanhoitaja (AMK), päivä, syksy, 2019
-
STSNS19Sosionomi (AMK), päivä, syksy, 2019
-
STFNS19Fysioterapeutti (AMK), päivä, syksy, 2019
Pienryhmät
- Moniammatillinen pienryhmä 1
- Moniammatillinen pienryhmä 2
- Moniammatillinen pienryhmä 3
- Moniammatillinen pienryhmä 4
- Moniammatillinen pienryhmä 5
- Moniammatillinen pienryhmä 6
- Moniammatillinen pienryhmä 1A (ergonomia)
- Moniammatillinen pienryhmä 1B (ergonomia)
- Moniammatillinen pienryhmä 2A (ergonomia)
- Moniammatillinen pienryhmä 2B (ergonomia)
- Moniammatillinen pienryhmä 3A (ergonomia)
- Moniammatillinen pienryhmä 3B (ergonomia)
- Moniammatillinen pienryhmä 4A (ergonomia)
- Moniammatillinen pienryhmä 4B (ergonomia)
- Moniammatillinen pienryhmä 5A (ergonomia)
- Moniammatillinen pienryhmä 5B (ergonomia)
- Moniammatillinen pienryhmä 6A (ergonomia)
- Moniammatillinen pienryhmä 6B (ergonomia)
Tavoitteet
- Kykenet ammatilliseen vuorovaikutukseen eri toimijoiden kanssa.
- Tiedät ja ymmärrät edistävän ja ehkäisevän toiminnan toteuttamisen malleja ja menetelmiä.
- Kykenet suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan hyvinvointia, terveyttä ja toimintakykyä edistävää toimintaa.
Sisältö
A) Käytännön harjoittelu 2 op
- Tapahtuman toteutus: teema- taitoimintapäivä tms. yhteistyökumppanin kanssa esim. koulut, kunnat, Sosiaaliturvayhdistys
- Toiminnan tarpeen arviointi; toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi moniammatillisesti
- Moniammatillisen tiimityön ja yhteistyön arviointi
B) Ehkäisevän ja edistävän toiminnan malleja ja menetelmiä sekä niiden harjoittelua 4 op
- Lapset puheeksi
- Huolen puheeksi ottaminen, varhainen puuttuminen ja tukeminen
- Muutosvaiheet ja motivoiva keskustelu
- Potilassiirtoergonomia
- Avekki 1
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu 2. lukukaudella.
Oppimateriaalit
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen Moodle ympäristö materiaaleineen.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan moniammatillisissa opiskelijaryhmissä.
Tavoitteet:
Kykenet ammatilliseen vuorovaikutukseen eri toimijoiden kanssa.
Tiedät ja ymmärrät edistävän ja ehkäisevän toiminnan toteuttamisen malleja ja menetelmiä.
Kykenet suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan hyvinvointia, terveyttä ja toimintakykyä edistävää toimintaa.
Sisältö:
Opintojakso koostuu edistävän ja ehkäisevän toiminnan malleista ja menetelmistä sekä niiden harjoittelusta (4 op) ja moniammatillisesta käytännön projektiharjoittelusta (2op).
Lapset puheeksi 1 op
Huolet puheeksi 0,75 op
Muutosvaihemalli ja motivoiva keskustelu 0,75 op
Potilasergonomia 1 op
Avekki 0,5 op
Käytännön projektiharjoittelu 2 op
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan kokonaistyömäärä 162h.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit jokaisessa osiossa erikseen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi hyväksytty/hylätty/täydennettävä.
Jokainen Edistävän ja ehkäisevän toiminnan malli tai menetelmä arvioidaan erikseen sen osion opettajan toimesta. ositus Pepissä.