Siirry suoraan sisältöön

Opinnäytetyö (30 op)

Toteutuksen tunnus: STJY5004-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.04.2021 - 30.04.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

30 op

Virtuaaliosuus

29 op

TKI-osuus

30 op

Toteutustapa

4 % Lähiopetus, 96 % Etäopetus

Yksikkö

YAMK / Ikäosaaminen (YIO)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 40

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen

Opettaja

  • Marjut Arola
  • Päivi Franssila
  • Tuula Kukkonen
  • Raija Kuisma
  • Terhi Myller
  • Jonna Puustinen
  • Kaisa Peuhkurinen

Vastuuopettaja

Terhi Myller

Ryhmät

  • STIYS20
    Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2019

Tavoitteet

Ylemmän AMK-tutkinnon opinnäytetyön tavoitteena on, että opiskelija
- kykenee tekemään itsenäisesti sosiaali- ja terveysalan kehittämistyötä tai soveltavaa tutkimusta
- kykenee soveltamaan tutkimustietoutta ja menetelmäosaamista kriittisesti ja analyyttisesti
- hallitsee valittujen kehittämis- ja tutkimusmenetelmien käytön työelämän ongelmien erittelyssä ja ratkaisuissa
- osaa valita teoreettisesti ja menetelmällisesti perustellun opinnäytetyön idean
- osaa laatia teoreettisesti ja menetelmällisesti hallitun opinnäytetyön suunnitelman
- osoittaa valmiutta itsenäiseen ja vaativaan asiantuntijatyöhön.

Sisältö

- Opiskelija esittää koulutuksen keskeisiin sisältöihin liittyvän opinnäytetyön aiheen
- Opiskelija laatii opinnäytetyön ideapaperin
- Opiskelija laatii kirjallisen opinnäytetyön suunnitelman, jonka hyväksyminen on edellytys opinnäytetyön toteutukselle
- Opiskelija toteuttaa opinnäytetyön suunnitelman mukaisesti ja raportoi sen ohjeiden mukaisesti

Aika ja paikka

Itsenäisesti, verkossa.

Oppimateriaalit

Omaan aiheeseen liittyvä ajankohtainen kotimainen ja kansainvälinen tutkimus- ja muu relevantti kirjallisuus sekä tutkimukselliseen kehittämistoimintaan ja menetelmällisiin valintoihin liittyvä kirjallisuus.

Opetusmenetelmät

Ideavaihe:Itsenäinen työskentely ja osallistuminen ideavaiheen verkko-ohjauksiin sekä ideapaperin työstäminen 80 tuntia. Suunnitelmavaihe:Itsenäinen työskentely ja osallistuminen ryhmäohjaukseen sekä suunnitelman esittäminen ryhmäohjauksessa 190 tuntia.Toteutus- ja raportointivaihe: Itsenäinen työskentely ja osallistuminen ryhmäohjaukseen 540h.

YAMK-opinnäytetyön tekemisessäkulminoituu tiedon hallinta ja sen prosessointi ja näihin liittyvät menetelmät sekä niiden soveltaminen työelämän kehittämiseen. Yamk-opinnäytetyö muodostaa YAMK-opintojen ytimen, jota muut opinnot tukevat. Yamk-opinnäytetyö on rakenteeltaan ja sisällöltään AMK-opinnäytetyötä laajempi ja syvempi näyttö opiskelijan kyvystä ratkaista työelämälähtöisiä käytännön kehittämishaasteita ja ongelmia.

Opinnäytetyössä opiskelija kykenee tekemään parityönä /itsenäisesti sosiaali- ja terveysalan kehittämistyötä. Opiskelija kykenee soveltamaan tutkimustietoutta ja menetelmäosaamista kriittisesti ja analyyttisesti. Opiskelija hallitsee valittujen kehittämis- ja tutkimusmenetelmien käytön työelämän ongelmien ja kehittämiskohteiden erittelyssä ja ratkaisussa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämälähtöinen kehittämisprosessi. Toimeksiantaja tai sidosryhmät oltava mukana prosessissa. Siun soten kanssa tehtävissä toimeksiannoissa käytävä aina kolmikantaneuvottelu suunnitelmavaiheen alussa. Muissa toimeksiannoista kolmikantaneuvottelu mahdollinen, muttei välttämätön.

Sisällön jaksotus

Ideavaihe 1. syyslukukausi
Suunnitelmavaihe 1. kevätlukukausi
Toteutusvaihe 2. syyslukukausi
Julkistamis- ja valmistumisvaihe 2. kevälukukausi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opinnäytetyön aihe nousee työelämän kehittämistarpeista ja se on alalle ajankohtainen ja merkittävä. Opinnäytetyön tavoite kohdistuu työelämässä ilmenneiden ongelmien ratkaisemiseen tai menettelytapojen kehittämiseen tietoa hyödyntäen.Opinnäytetyön tavoite ja tarkoitus ohjaavat perustellusti ja johdonmukaisesti opinnäytetyön tekemistä ja ne välittyvät myös lukijalle.

Opinnäytetyön keskeiset käsitteet sekä niiden väliset suhteet määritellään ja niiden valinta perustellaan. Opinnäytetyössä hyödynnetään kattavasti aihealueen keskeisiä kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
Opinnäytetyössä käytetyt lähteet ovat ajantasaisia, luotettavia ja alkuperäisiä. Niistä saatua tietoa on analysoitu ja
synteesiä on tehty systemaattisesti ja kriittisesti sekä uutta tietoa luoden. Tietoperusta ja käsitteelliset lähtökohdat muodostavat loogisen kokonaisuuden perustaksi opinnäytetyössä tehdyille valinnoille ja opinnäytetyön toteutukselle.

Kehittämis- ja tutkimusmenetelmien valinta, käyttö ja soveltaminen ovat opinnäytetyön kannalta tarkoituksenmukaista, perusteltua ja toistettavasti kuvattuja. ohjaajan sekä työelämän sidosryhmien kanssa on ammatillista, vastavuoroista, sovitun aikataulun mukaista ja rakentavaa. Opinnäytetyö osoittaa tekijän ongelmanratkaisutaitoja, kykyä arvioida yksittäisten henkilöiden ja ryhmien toimintaa sekä kykyä johtaa työelämän
kehittämistyötä vastuullisesti ja itsenäisesti opinnäytetyön tavoitteen suunnassa. Opinnäytetyöprosessissa näkyy
tekijän innovatiivisuus, luovuus. Prosessissa ilmenee itseohjautuvuus ja taito edetä tavoitteiden mukaisesti.
Opinnäytetyön tekijä tarkastelee monipuolisesti opinnäytetyöhön ja sen tekemiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä ja
toimii niiden edellyttämällä tavalla prosessin eri vaiheissa.

Opinnäytetyön tulokset vastaavat erinomaisesti asetettuja tavoitteita ja konkreettista tehtävänasettelua.
Tuloksena on realistisia ja uutta luovia kehittämistoimenpiteitä kohteena olevaa organisaatiota, toimialaa ja sen
ammatillisia käytäntöjä varten, tuotteen kehitetympi versio tai uusi tuote. Opinnäytetyössä tarkastellaan tuloksia
laaja-alaisesti suhteessa aikaisempiin tutkimuksiin ja tietoperustaan. Opinnäytetyön tekijä osaa analysoida
ja arvioida opinnäytetyön toteutusta, tuloksia ja tulosten luotettavuutta kriittisesti ja esittää perusteltuja parannusehdotuksia.

Opinnäytetyön kehittämis- tai tutkimusprosessi ja opinnäytetyöraportti muodostavat johdonmukaisen ja
tasa-painoisen kokonaisuuden. Opinnäytetyöraportti on jäsennelty ja etenee johdonmukaisesti. Opinnäytetyöraportti on kirjoitettu Karelia-amk:n kirjallisen raportoinnin ohjeiden mukaisesti. Teksti on kieli- ja
ulkoasultaan erinomainen.