Anatomia ja fysiologia I (3 op)
Toteutuksen tunnus: STH6074-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2020 - 30.09.2020
Ajoitus
01.08.2020 - 31.12.2020
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoitajakoulutus (SH)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Satu Martiskainen
- Susanna Kinnunen
Vastuuopettaja
Satu Martiskainen
Ryhmät
-
STHNS20BSairaanhoitaja (AMK), päivä, syksy, 2020, ryhmä B
Tavoitteet
Kurssin suoritettuasi tunnet kehon eri elinjärjestelmien normaalin rakenteen ja toiminnan, säätelyn perusteet sekä yleisimmät patologiset muutokset ja niiden vaikutukset elimistön toimintaan ja toimintakykyyn. Ymmärrät elintoimintojen ja suorituskyvyn välisen yhteyden ja pystyt arvioimaan niiden yhteisvaikutuksia. Kykenet hyödyntämään tietoja ammatillisissa opinnoissa ja terveysalan ammateissa.
Sisältö
Anatomiset tasot, liikesuunnat, solujen välinen kommunikointi
Solu, kudokset, iho
Hermoston rakenne ja toiminta
Umpieritysjärjestelmä, hormonit ja hormonaalinen säätely
Sydämen ja verenkiertoelimistön rakenne ja toiminta sekä toiminnan säätely
Imuteiden rakenne ja toiminta
Veren anatomia
Elimistön puolustusjärjestelmät ja immunologian perusteet
Hengityselimistön rakenne ja toiminta, hengityksen säätely
Aika ja paikka
Tikkarinne, luokka A125
Oppimateriaalit
Leppäluoto, J., Rintamäki, H., Vakkuri, O., Vierimaa, H. ja Lauri, T. (2019) Anatomia ja fysiologia - rakenteesta toimintaan. Sanoma Pro Oy
HUOM!! Kesäkuussa 2019 on julkaistu uusin painos!!
Muita mahdollisia:
1) Leppäluoto J, Kettunen R, Rintamäki H, Vakkuri O, Vierimaa H ja Lätti S 2008 (tai uudempi). Anatomia ja fysiologia - rakenteesta toimintaan. Sanoma Pro Oy
2) Nienstedt, W., Hänninen, O., Arstila, A. ja Björkqvist, S-E. Ihmisen anatomia ja fysiologia. WSOY (uusin painos)
3) Sand, O., Sjaastad, Ö.V., Haugg, E., Bjålie, J.G., Toverud, K.C.: IHMINEN, Fysiologia ja anatomia, WSOY. (uusin painos)
Mikä tahansa korkea-asteelle tarkoitettu anatomian ja fysiologian oppikirja käy.
Opetusmenetelmät
Osaamistavoitteet: Opiskelija tuntee kehon eri elinjärjestelmien normaalin rakenteen ja toiminnan, säätelyn perusteet sekä yleisimmät patologiset muutokset. Opiskelija kykenee hyödyntämään tietoja ammatillisissa opinnoissa ja terveysalan ammateissa.
Sisältö ja toteutus:
- anatomiset tasot, liikesuunnat, solujenvälinen kommunikointi
- solu, kudokset ja iho
- hermoston rakenne ja toiminta
umpieritysjärjestelmä, hormonit ja hormonaalinen säätely
- sydän verenkiertoelimistö, imutiet
- veren anatomia ja immunologian perusteet
- hengityselimistö
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Yksi tentti (2 h); luentotentti (esim. kolmen hengen ryhmissä)
Kaksi uusintaa (esseetentti Exam-järjestelmässä; sovittava erikseen)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Esseetentti Exam-järjestelmässä
HUOM!! Sovittava AINA erikseen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähitunnit 30 h
Tentti 2 h
Itsenäinen opiskelu ja oppimistehtävät 49 h
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Luentotentti: hylätty-5
Verkkotehtävät: hyväksytty/hylätty
Hylätty (0)
Opiskelija osaa luetella elinten ja elinjärjestelmien normaaleja rakenteita ja toimintoja, mutta tieto on irrallista ja jäsentymätöntä. Työn kannalta keskeisten käsitteiden määrittely on heikkoa ja epäjohdonmukaista. Opiskelija pystyy vain vähäisessä määrin arvioimaan omaa toimintaansa, valintojen perustelu ja tiedon hyödyntäminen ovat puuttellisia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tuntee pääosin elinten ja elinjärjestelmien normaalit rakenteet ja toiminnot. Opiskelija pystyy kuvailemaan elimistön toimintakykyyn vaikuttavia tekijöitä sekä luetella yleisimpiä patologisia muutoksia. Opiskelija tietää ja osaa määritellä työn kannalta keskeisimmät käsitteet. Tiedoissa on jonkin verran puutteita ja epäjohdonmukaisuuksia. Opiskelija pystyy jossain määrin arvioimaan omaa toimintaansa, perustelemaan valintojaan sekä hyödyntämään oppimaansa omassa toiminnassaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tuntee elinten ja elinjärjestelmien normaalit rakenteet ja toiminnot. Opiskelija tunnistaa elintoimintojen ja suorituskyvyn välisen yhteyden ja tuntee elimistön toimintakykyyn vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija tietää ja osaa käyttää työn kannalta keskeisiä käsitteitä ja tunnistaa elinjärjestelmien yleisimmät patologiset muutokset ja niiden mahdolliset seuraukset. Tiedoissa voi olla pieniä epäjohdonmukaisuuksia, mutta yleisestiottaen opiskelija hallitsee tiedot hyvin. Opiskelija pystyy arvioimaan omaa toimintaansa ja perustelemaan valintojaan sekä hyödyntämään oppimaansa omassa toiminnassaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija omaa hyvät perustiedot elinten ja elinjärjestelmien normaalista rakenteesta ja toiminnoista. Opiskelija ymmärtää elintoimintojen ja suorituskyvyn välisen yhteyden ja pystyy arvioimaan niiden yhteisvaikutuksia. Opiskelija osaa käyttää työn kannalta keskeisiä käsitteitä sujuvasti ja tuntee elinjärjetelmien yleisimmät patologiset muutokset ja niiden vaikutukset elimistön toimintaan ja toimintakykyyn. Opiskelija pystyy arvioimaan omaa toimintaansa kriittisesti ja soveltamaan oppimaansa omassa toiminnassaan.