Siirry suoraan sisältöön

Anatomia ja fysiologia I (3 op)

Toteutuksen tunnus: STH6074-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2020 - 30.09.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus

Yksikkö

Sairaanhoitajakoulutus (SH)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 40

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus

Opettaja

  • Satu Martiskainen
  • Susanna Kinnunen

Vastuuopettaja

Satu Martiskainen

Ryhmät

  • STHNS20B
    Sairaanhoitaja (AMK), päivä, syksy, 2020, ryhmä B

Tavoitteet

Kurssin suoritettuasi tunnet kehon eri elinjärjestelmien normaalin rakenteen ja toiminnan, säätelyn perusteet sekä yleisimmät patologiset muutokset ja niiden vaikutukset elimistön toimintaan ja toimintakykyyn. Ymmärrät elintoimintojen ja suorituskyvyn välisen yhteyden ja pystyt arvioimaan niiden yhteisvaikutuksia. Kykenet hyödyntämään tietoja ammatillisissa opinnoissa ja terveysalan ammateissa.

Sisältö

Anatomiset tasot, liikesuunnat, solujen välinen kommunikointi
Solu, kudokset, iho
Hermoston rakenne ja toiminta
Umpieritysjärjestelmä, hormonit ja hormonaalinen säätely
Sydämen ja verenkiertoelimistön rakenne ja toiminta sekä toiminnan säätely
Imuteiden rakenne ja toiminta
Veren anatomia
Elimistön puolustusjärjestelmät ja immunologian perusteet
Hengityselimistön rakenne ja toiminta, hengityksen säätely

Aika ja paikka

Tikkarinne, luokka A125

Oppimateriaalit

Leppäluoto, J., Rintamäki, H., Vakkuri, O., Vierimaa, H. ja Lauri, T. (2019) Anatomia ja fysiologia - rakenteesta toimintaan. Sanoma Pro Oy
HUOM!! Kesäkuussa 2019 on julkaistu uusin painos!!
Muita mahdollisia:
1) Leppäluoto J, Kettunen R, Rintamäki H, Vakkuri O, Vierimaa H ja Lätti S 2008 (tai uudempi). Anatomia ja fysiologia - rakenteesta toimintaan. Sanoma Pro Oy
2) Nienstedt, W., Hänninen, O., Arstila, A. ja Björkqvist, S-E. Ihmisen anatomia ja fysiologia. WSOY (uusin painos)
3) Sand, O., Sjaastad, Ö.V., Haugg, E., Bjålie, J.G., Toverud, K.C.: IHMINEN, Fysiologia ja anatomia, WSOY. (uusin painos)
Mikä tahansa korkea-asteelle tarkoitettu anatomian ja fysiologian oppikirja käy.

Opetusmenetelmät

Osaamistavoitteet: Opiskelija tuntee kehon eri elinjärjestelmien normaalin rakenteen ja toiminnan, säätelyn perusteet sekä yleisimmät patologiset muutokset. Opiskelija kykenee hyödyntämään tietoja ammatillisissa opinnoissa ja terveysalan ammateissa.
Sisältö ja toteutus:
- anatomiset tasot, liikesuunnat, solujenvälinen kommunikointi
- solu, kudokset ja iho
- hermoston rakenne ja toiminta
umpieritysjärjestelmä, hormonit ja hormonaalinen säätely
- sydän verenkiertoelimistö, imutiet
- veren anatomia ja immunologian perusteet
- hengityselimistö

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Yksi tentti (2 h); luentotentti (esim. kolmen hengen ryhmissä)
Kaksi uusintaa (esseetentti Exam-järjestelmässä; sovittava erikseen)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Esseetentti Exam-järjestelmässä
HUOM!! Sovittava AINA erikseen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähitunnit 30 h
Tentti 2 h
Itsenäinen opiskelu ja oppimistehtävät 49 h

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Luentotentti: hylätty-5
Verkkotehtävät: hyväksytty/hylätty

Hylätty (0)

Opiskelija osaa luetella elinten ja elinjärjestelmien normaaleja rakenteita ja toimintoja, mutta tieto on irrallista ja jäsentymätöntä. Työn kannalta keskeisten käsitteiden määrittely on heikkoa ja epäjohdonmukaista. Opiskelija pystyy vain vähäisessä määrin arvioimaan omaa toimintaansa, valintojen perustelu ja tiedon hyödyntäminen ovat puuttellisia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tuntee pääosin elinten ja elinjärjestelmien normaalit rakenteet ja toiminnot. Opiskelija pystyy kuvailemaan elimistön toimintakykyyn vaikuttavia tekijöitä sekä luetella yleisimpiä patologisia muutoksia. Opiskelija tietää ja osaa määritellä työn kannalta keskeisimmät käsitteet. Tiedoissa on jonkin verran puutteita ja epäjohdonmukaisuuksia. Opiskelija pystyy jossain määrin arvioimaan omaa toimintaansa, perustelemaan valintojaan sekä hyödyntämään oppimaansa omassa toiminnassaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tuntee elinten ja elinjärjestelmien normaalit rakenteet ja toiminnot. Opiskelija tunnistaa elintoimintojen ja suorituskyvyn välisen yhteyden ja tuntee elimistön toimintakykyyn vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija tietää ja osaa käyttää työn kannalta keskeisiä käsitteitä ja tunnistaa elinjärjestelmien yleisimmät patologiset muutokset ja niiden mahdolliset seuraukset. Tiedoissa voi olla pieniä epäjohdonmukaisuuksia, mutta yleisestiottaen opiskelija hallitsee tiedot hyvin. Opiskelija pystyy arvioimaan omaa toimintaansa ja perustelemaan valintojaan sekä hyödyntämään oppimaansa omassa toiminnassaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija omaa hyvät perustiedot elinten ja elinjärjestelmien normaalista rakenteesta ja toiminnoista. Opiskelija ymmärtää elintoimintojen ja suorituskyvyn välisen yhteyden ja pystyy arvioimaan niiden yhteisvaikutuksia. Opiskelija osaa käyttää työn kannalta keskeisiä käsitteitä sujuvasti ja tuntee elinjärjetelmien yleisimmät patologiset muutokset ja niiden vaikutukset elimistön toimintaan ja toimintakykyyn. Opiskelija pystyy arvioimaan omaa toimintaansa kriittisesti ja soveltamaan oppimaansa omassa toiminnassaan.