Siirry suoraan sisältöön

Yhteiskunnallinen terveydenhoitotyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: STH6071-STB21L2

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2020 - 31.10.2020

Ajoitus

01.01.2021 - 31.05.2021

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveydenhoitajakoulutus (ST)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 35

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus

Opettaja

  • Raija Latvala

Vastuuopettaja

Raija Latvala

Ryhmät

  • STTNS17
    Terveydenhoitaja (AMK), päivä, syksy, 2017

Tavoitteet

Yhteiskunnalliseen päätöksentekoon vaikuttaminen:
- tunnistaa yhteiskunnan haasteita ja toimia niiden edellyttämällä tavalla terveyttä edistäen asiakkaiden parhaaksi
- puhua asiakaskuntansa puolesta ja tiedottaa näyttöön perustuvasti terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä asioista
- osallistua väestön terveyttä ja hyvinvointia koskevaan keskusteluun
- tehdä yhteistyötä julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin kanssa

Terveyspalveluiden laadun ja vaikuttavuuden kehittäminen:
- osallistua palveluiden kehittämiseen yhteistyössä asiakkaiden ja palveluiden tuottajien kanssa
- kehittää terveydenhoitajatyön laatua näyttöön perustuen ja hyödyntäen laatusuosituksia työssään
- seurata terveydenhuollon kustannuksia sekä ehkäisevän työn ja varhaisen tuen vaikuttavuutta
tarjota asiakkaalle tarkoituksenmukaisia palveluja ja varmistaa asiakkaan palvelukokonaisuuden jatkuvuus
- toimia terveydenhoitajatyön asiantuntijana erilaisissa medioissa.

Sisältö

- Yhteiskunnan ajankohtaiset haasteet ja niiden merkitys terveydenhoitajan työssä,
- Yhteiskunnallinen aktiivisuus
- Työelämän ja sen muutosten merkitys yksilöille, perheille ja yhteisöille
- Päätöksenteon ja vallankäytön mekanismit
- Terveysnäkökohtien esiinnostaminen päätöksenteon tueksi ja terveyden puolesta puhuminen
- Monialainen tieto ja monitoimijainen vaikuttaminen
- Yhteensovitettavat palvelut, palvelujärjestelmät ja niiden kehittämisen periaatteet
- Laatu ja sen kriteerit terveydenhuollossa ja terveydenhoitajatyössä, laatusuositukset
- Vaikuttavuuden mittaamisen perusteet
- Toiminnan ja talouden suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Kustannusseuranta ja -tehokkuus
- Asiakaspalaute
- Näyttöön perustuva tieto
- Asiakkaan palvelukokonaisuus, palveluohjaus ja -polku
- Yhteistyö median kanssa; radio-ohjelmat, tv, internet, some, artikkelit.

Aika ja paikka

Kevät 2021. Tikkarinteen kampus.

Oppimateriaalit

Haarala, P., Honkanen, H. & Mellin, O-K. 2019. Terveydenhoitajan osaaminen.
Kauhanen, J., Erkkilä, A.,Korhonen, M., Myllykangas, M. & Pekkanen, J. 2013. Kansanterveystiede.
Opintojaksolla esitettävä materiaali.

Opetusmenetelmät

Keskustelu- ja asiantuntijaluennot sekä yksilötentti
Luennoilla keskustellaan yhteiskunnallisista haasteista ja niiden merkityksestä terveydenhoitajan työlle; Fokuksessa terveyden puolesta puhuminen ja terveysnäkökohtien esille nostaminen päätöksenteon tueksi. Yhteiskunnallinen vaikuttaminen somessa. Palvelujärjestelmät, palveluohjaus, yhteensovitettavat palvelut ja niiden kehittäminen moniammatillisesti. Laadun kriteerit ja laatusuositukset terveydenhoitajan työssä. Tulevaisuussuuntautunut, vaikuttava ja etsivä terveydenhoitajatyö.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 20h
Itsenäinen opiskelu 115h

Lisätietoja opiskelijoille

Tenttimateriaali:
- Keskusteluluennot materiaaleineen ja tehtävineen sekä Moodleen liitetyt ajankohtaisartikkelit
- Kauhanen, J., Erkkilä, A., Korhonen, M., Myllykangas, M. & Pekkanen, J. 2013 . Kansanterveystiede; Terveyden edistäminen ja terveyspolitiikka (ss. 101-122) sekä Väestön terveysseuranta (ss. 124-139 )
- Haarala, P., Honkanen, H., Mellin, O-K. & Tervaskanto-Mäentausta, T. 2014, Terveydenhoitajan osaaminen; Terveydenhoitajatyön kehitys ja uudistuminen sekä Terveydenhoitajan ammatillinen
osaaminen (ss. 8-22 ), Kansanterveystyö ja terveyden edistäminen (ss. 26-43), Sosioekonomiset erot ja niiden kaventaminen (ss. 46-58 ) sekä Terveydenhoitajatyön vaikuttavuuden lisääminen neuvolatyössä (ss. 248-271 )

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen ja yhteistyöhön asiantuntijakumppaneiden kanssa.
- Sosiaaliseen mediaan kirjoitus jostakin ajankohtaisesta, terveydenhoitajan työtä lähellä olevasta aiheesta. Myös kirjoitus sanomalehteen käy.
- Yksilötentti