Yhteiskunnallinen terveydenhoitotyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: STH6071-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.04.2022 - 30.04.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveydenhoitajakoulutus (ST)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 35
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Tiina Parviainen
Vastuuopettaja
Tiina Parviainen
Ryhmät
-
STTNK19Terveydenhoitaja (AMK), päivä, kevät, 2019
Tavoitteet
Yhteiskunnalliseen päätöksentekoon vaikuttaminen:
- tunnistaa yhteiskunnan haasteita ja toimia niiden edellyttämällä tavalla terveyttä edistäen asiakkaiden parhaaksi
- puhua asiakaskuntansa puolesta ja tiedottaa näyttöön perustuvasti terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä asioista
- osallistua väestön terveyttä ja hyvinvointia koskevaan keskusteluun
- tehdä yhteistyötä julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin kanssa
Terveyspalveluiden laadun ja vaikuttavuuden kehittäminen:
- osallistua palveluiden kehittämiseen yhteistyössä asiakkaiden ja palveluiden tuottajien kanssa
- kehittää terveydenhoitajatyön laatua näyttöön perustuen ja hyödyntäen laatusuosituksia työssään
- seurata terveydenhuollon kustannuksia sekä ehkäisevän työn ja varhaisen tuen vaikuttavuutta
tarjota asiakkaalle tarkoituksenmukaisia palveluja ja varmistaa asiakkaan palvelukokonaisuuden jatkuvuus
- toimia terveydenhoitajatyön asiantuntijana erilaisissa medioissa.
Sisältö
- Yhteiskunnan ajankohtaiset haasteet ja niiden merkitys terveydenhoitajan työssä,
- Yhteiskunnallinen aktiivisuus
- Työelämän ja sen muutosten merkitys yksilöille, perheille ja yhteisöille
- Päätöksenteon ja vallankäytön mekanismit
- Terveysnäkökohtien esiinnostaminen päätöksenteon tueksi ja terveyden puolesta puhuminen
- Monialainen tieto ja monitoimijainen vaikuttaminen
- Yhteensovitettavat palvelut, palvelujärjestelmät ja niiden kehittämisen periaatteet
- Laatu ja sen kriteerit terveydenhuollossa ja terveydenhoitajatyössä, laatusuositukset
- Vaikuttavuuden mittaamisen perusteet
- Toiminnan ja talouden suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Kustannusseuranta ja -tehokkuus
- Asiakaspalaute
- Näyttöön perustuva tieto
- Asiakkaan palvelukokonaisuus, palveluohjaus ja -polku
- Yhteistyö median kanssa; radio-ohjelmat, tv, internet, some, artikkelit.
Arviointiasteikko
H-5