Gerontologinen asiakaslähtöinen hoitotyö (3 op)
Toteutuksen tunnus: STH6044-STB20L1
Toteutuksen perustiedot
Ajoitus
01.01.2020 - 31.05.2020
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitajakoulutus (SH)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Hanish Bhurtun
- Jonna Puustinen
Ryhmät
-
STHNK18Sairaanhoitaja (AMK), päivä, kevät, 2018
Tavoitteet
Tämän opintojakson jälkeen opiskelija
- ymmärtää gerontologisen hoitotyön keskeiset arvot ja eettiset periaatteet
- ymmärtää hyvinvoinnin, terveyden edistämisen ja toimintakyvyn merkityksen ikääntyvien hoitotyössä
- ymmärtää perusteet ikääntyvien hoitoon liittyvästä tutkimuksesta ja teknologiasta, muistihäiriöistä sekä terveyden, toimintakyvyn (fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen) ja voimavarojen välisestä suhteesta ikääntyvien hoitotyössä
- ymmärtää monikulttuurisen ja moniammatillisen hoitotyön merkityksen ikääntyvien hoidossa
Sisältö
Geriatrian verkkotenttipaketti:
Fyysinen, psyykkinen, kognitiivinen ja sosiaalinen vanheneminen sekä vanhenemismuutokset
Ikääntyvän potilaan erityispiirteet
Sairastavuus vanhalla iällä, mm. haurausraihnaus-oireyhtymä
Etenevät muistisairaudet ja niiden hoito
Ikääntyvän lääkehoito ja sen haasteet
Ikääntyvän kivun hoito
Ikääntyvän ravitsemustila ja sen arviointi.
Toimintakyky ja geriatrinen arviointi
Kontaktiopetus:
Gerontologisen hoitotyön ja siihen liittyvän osaamisen lähtökohdat, arvot ja eettiset näkökulmat.
Ikääntyminen yhteiskunnassa ja ikääntyneiden palvelujärjestelmässä, keskeiset ikääntyvien hoitoa ohjaavat asiakirjat ja lainsäädäntö.
Kotiin vietävät palvelut, omaishoito ja moniammatillinen yhteistyö ikääntyvien hoitotyössä.
Terveydenedistämisen, asiakaslähtöisyyden ja voimavaralähtöisyyden merkitys aktiivisen ikääntymisen mahdollistajana,
Ikääntyneen toimintakyky (fyysinen, psyykkinen, kognitiivinen, sosiaalinen) ja sen kokonaisvaltainen arviointi, keskeiset mittarit.
Ikääntyvän hoito- ja palvelusuunnitelma.
Palliatiivinen ja saattohoito osana ikääntyvien hoitotyötä.
Ikääntyvien hoitotyön tulevaisuus ja haasteet mm. gerontologinen tutkimus, geronteknologia, digitalisaatio, monikulttuurisuus, ikääntyvien yksinäisyys, syrjäytyminen ja kaltoinkohtelu.
Aika ja paikka
Tikkarinne-kampus, Tikkarinne 9
Oppimateriaalit
Mauk, KL. 2013. (toim.) Gerontological Nursing: Competencies For Care. 3rd Edition. Jones & Bartlett Learning.
Kelo, S. ym. 2015 tai uudempi painos. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö. 1.painos. Sanoma Pro Oy
Luentomateriaalit ja luennoilla sekä Moodlessa erikseen mainitut verkkolähteet sekä kirjallisuus.
Opetusmenetelmät
Vaihtoehto 1:
Kontaktiopetus ja problem based learning (PBL) -tehtävät
Ryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Vaihtoehto 2:
Itsenäinen opiskelu
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolla on kaksi vaihtoehtoista suoritustapaa:
Vaihtoehto 1 - kontaktiopetus ja tehtävät:
- aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen ja tehtäviin (80% läsnäolo)
- ryhmätyö ja esitys
- oppimispäiväkirja (itsenäisesti)
- UEF:n geriatrian verkkotenttipaketti (luennot ja verkkotentti, kieli: suomi)
Vaihtoehto 2 - book exam:
- Book Exam -kirjatentti Exam-järjestelmässä
- Gerontological Nursing: Competencies For Care 3rd Edition. (kieli: englanti, tentissä vastaaminen englanniksi tai suomeksi)
- UEF:n geriatrian verkkotenttipaketti (luennot ja verkkotentti, kieli: suomi)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3,5 opintopisteen opintojakso tarkoittaa käytännössä opiskelijan 3,5 op x 27h/ op = 94,5 tunnin työpanosta.
- Vaihtoehto 1:
Päivätoteutuksessa tähän sisältyy kontaktiopetus 16 h, geriatrian verkkotenttipaketin itsenäinen opiskelu 10 h sekä itsenäinen ja tiimityöskentely 68,5 h.
Monimuoto-opetuksessa tähän sisältyy kontaktiopetus 12 h, geriatrian verkkotenttipaketin itsenäinen opiskelu 10 h sekä itsenäinen ja tiimityöskentely 72,5 h.
- Vaihtoehto 2:
Itsenäinen opiskelu geriatrian verkkotenttipaketti 10 h ja book exam -kirjatentti 84,5 h.
Lisätietoja opiskelijoille
Lisätietoja opintojaksosta opintojakson ensimmäisillä tunneilla ja Moodlessa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5.
Vaihtoehto 1:
- oppimispäiväkirja
- aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen
- ryhmätyö ja esitys
- UEF:n verkkotenttipaketti
Vaihtoehto 2:
- Book Exam -kirjatentti
- UEF: verkkotenttipaketti
Tarkemmat arviointikriteerit tiedotetaan opintojakson aloituksessa ja löytyvät myös opintojakson Moodlesta.
Linkki yleisiin arviointikriteereihin: https://student.karelia.fi/fi/opinnot/Sivut/arviointiohje.aspx
HUOM! Opintojakson kaikki tehtävät on suoritettava opintojakson aikataulussa.
Jos opintojakson kaikkia suorituksia ei ole tehty kuuden kuukauden kuluessa opintojakson päättymisestä, opintojakso on suoritettava kokonaisuudessaan uudestaan seuraavissa toteutuksissa (aikaisempia suorituksia ei enää hyväksytä).
Esitietovaatimukset
1, 2 ja 3 lukukauden pakolliset opinnot suoritettuna.