Siirry suoraan sisältöön

Lapsen, nuoren ja perheen terveyden edistäminen 10 op (10 op)

Toteutuksen tunnus: STH6015-STA19L1

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

01.08.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveydenhoitajakoulutus (ST)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus

Opettaja

  • Tiina Parviainen
  • Anne Ryhänen
  • Tiina Ryynänen
  • Kirsi Varis
  • Ritva Mertanen
  • Tarja Ruokonen

Vastuuopettaja

Kirsi Varis

Ryhmät

  • STTNS16
    Terveydenhoitaja (AMK), päivä, syksy, 2016

Tavoitteet

A) Seksuaali- ja lisääntymisterveys 1opTavoitteet: tietää seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämiseen liittyvän lainsäädännön ja suosituksettietää seksuaalioikeudet ja seksuaalisuuden kehittymisen ja ilmenemisen ihmisen elämän eri vaiheissaosaa kuvata omia valmiuksiaan,terveydenhoitajan ammatillista toimintaa ja seksuaalineuvonnan menetelmiä seksuaaliterveyden edistämisessä ja parisuhteen tukemisessatietää seksuaaliterveyttä vaarantavat riskitekijät sekä miten tuetaan erityistarkkailua ja -tukea vaativia asiakkaitatietää raskauden ehkäisy- ja perhesuunnittelumenetelmät
B) Lasta odottavan perheen terveydenhoitotyö 2 op Tavoitteet:osaat ohjata ja tukea asiakkaita parisuhteeseen ja perhesuunnitteluun liittyvissä asioissaosaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasta odottavan perheen terveyden, hyvinvoinnin ja voimavarojen seurannan ja vahvistamisen yhteistyössä perheen kanssaosaat arvioida odottavan äidin ja sikiön terveyttä ja tunnistaa raskauteen ja synnytykseen liittyvät riskitekijät sekä ohjata hoitoon tarvittaessaosaat synnytyksen hoidon ja osaat toimia äkillisessä synnytyksessäosaat säännöllisen synnytyksen jälkitarkastuksenosaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida vastasyntyneen lapsen ja hänen perheensä tuen tarvetta ja vahvistaa osallisuutta
C) Imetysohjaus 1,5 opTavoitteet:tunnistaa imettävä äidin ja vauvan voimavarat ja erityistarpeettietää imetyksen edut ja tavallisimmat pulmatilanteetosaa tukea imettävää äitiä, imetyssuhdetta ja vanhemmuuttaosaa havainnoida ja arvioida imetystilanteita ja ohjata tarpeen mukaisesti äitiä ja vauvaahallitsee vuorovaikutteisen ohjaamisen keinojahallitsee raskauden aikaisen imetysohjauksen keinoja
D) Lasten, kouluikäisten, nuorten ja heidän perheidensä terveyden edistäminen 5,5 opTavoitteet:osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsen, kouluikäisen ja nuoren kasvun ja kehityksen seurannan yhteistyössä asiakkaiden kanssaosaat tukea lasta, kouluikäistä ja nuorta terveyttä edistäviin valintoihinosaat kannustaa perhettä vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessäosaat arvioida lapsen, kouluikäisen, nuoren ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeenosaat ylläpitää ja edistää yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallista kasvuyhteisöä ja -ympäristöä

Sisältö

A) Seksuaali- ja lisääntymisterveys 1opSisältö:Seksuaaliterveyteen liittyvä lainsäädäntö, suositukset ja toimenpideohjelmatSeksuaalioikeudet ja seksuaalisuus elämänkulussaSeksuaalisuus kulttuurisena ja henkilökohtaisena ominaisuutena asiakkaan ja hoitajan välisessä vuorovaikutuksessaSeksuaalisuuden kohtaaminen asiakastilanteissaSeksuaaliterveyden edistäminenSeksuaalinen, perhe- ja lähisuhdeväkivaltaSeksuaalineuvontaa, ohjausta ja tukea tarvitsevien asiakkaiden auttamismenetelmätRaskauden ehkäisymenetelmät ja perhesuunnitteluB) Lasta odottavan perheen terveydenhoitotyö 2opSisältö:Äitiyshuollon palvelujärjestelmäPerhevalmennus, vanhemmuuteen, äitiyteen, isyyteen ja parisuhteeseen tukeminenLasta odottavan ja lapsivuodeaikaisen äidin ja perheen terveystarkastukset, seulontatutkimukset, terveysneuvonta ja ohjausRaskauden riskitekijät ja niiden tunnistaminen sekä hoitoonohjaus, erityisen tuen ja seurannan tarveSynnytyksen kulku, äkillinen synnytys ja jälkitarkastusC) Imetysohjaus 1.5 opSisältö:imetys ja kulttuuri, käsityksiä imetyksestäraskaus, parisuhde ja vanhemmuus, imetyssuhdeimetyksen vaikutus ja edut - vauvalle ja äidillevauvamyönteisyysohjelma ja WHO-koodiimetyksen laadunvarmennus js suunnitteluraskaana olevan äidin sekä imeväisikäisen ravitsemussuosituksiaimetyksen käynnistäminen ja aloitus - imetyksen fysiologiaa, imetyksen tekniikka ja imetyskäytänteitä, harjoituksiavastasyntyneen erityispiirteitä imeväisenäimetyksen pulmatilanteita ja hoitosuosituksiaimetyksen tuki ryhmätoimintana, imetyspoliklinikka-toimintaäidin tukeminen ja itseluottamuksen vahvistaminen imetyksen aikanaimetysohjaajan vuorovaikutustaidot - imetyksen havainnointiimetykseen littyvää nettimateriaalia. Imetysohjausopinnot vastaavat WHO:n imetysohjaajakoulutusta tavoitteiltaan ja sisällöiltään. D) Lasten, kouluikäisten, nuorten ja heidän perheidensä terveyden edistäminen 5,5 opSisältö:Perhepalveluverkosto, koulu- ja opiskeluterveydenhuollon palvelutLapsen, kouluikäisen ja nuoren terveystarkastukset, terveyden seurantamenetelmät ja arviointiVoimavarojen tukeminen ja voimavarainen vanhemmuus,perhe-elämän taidot, vanhempien terveys ja hyvinvointiAsiakkaiden osallisuuden vahvistaminen, osallistavat terveyden edistämisen työmenetelmätElintapaohjaus, varhainen puuttuminen ja huolen puheeksi otto (mm. mielenterveys, painonhallinta, päihteet, seksuaali- ja lisääntymisterveys, väkivalta)Erityisen tuen ja tutkimusten tarpeen varhainen tunnistaminen, pitkäaikaissairaan omahoidon tukeminen ja tarvittaessa jatkohoitoon ohjaaminen, lastensuojeluOppilas- ja opiskelijahuolto; turvallinen ja terveellinen koulu- ja opiskeluyhteisö ja -ympäristö

Oppimateriaalit

A)Klemetti, R & Raussi-Lehto, E. 2014. Edistä, ehkäise, vaikuta. Seksuaali- ja lisääntymisterveyden toimintaohjelma 2014-2020. THLKiianmaa ym. Parisuhde- ja perheterapia.
B)Klemetti,R & Hakulinen-Viitanen, T. 2013. Äitiysneuvolaopas - Suosituksia äitiysneuvolatoimintaan. THL.Koski, P. 2009. Perhevalmennus.Neuvolatyön käsikirja. 2007Seksuaali- ja lisääntymisterveyden toimintaohjelmaNeuvola-asetus, Asetukset, perustelut ja soveltamisohjeet
C)Halonen, Tiina: Imetys ja äidinmaito; opetusmoniste. Kliiniset ohjeet täysimetyksen vakiinnuttamiseksi; ILCA. Koskinen, Katja. 2008. Imetysohjaus. EDITA, ISBN: 978-951-37-4821-0www.pkssk.fi/syn/seurantakäynti.htmwww.ilca.org/education/2005clinicalguidelines.php.www.kaypahoito.fi/ hakusana imetys
D)Neuvolatyön käsikirja. 2007.Neuvolaopas. 2004.Mäki P.,Wikström K.,Hakulinen-Viitanen T.&Laatikainen T.Terveystarkastukset lastenneuvolassa &koulutuerveydenhuollossa.2011. Menetelmäkäsikirja Opas 1Lisää materiaalia on Moodlessa.Kouluterveydenhuolto. 2002. Opas kouluterveydenhuollolle, peruskoululle ja kunnille.Kouluterveydenhuollon laatusuositus. 2004. STM.Opiskeluterveydenhuollon opas. 2006. STM.Valtioneuvoston asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta. 2009.Mahkonen, Sami,2015. Uusioppilashuoltolakityövälineenä.Terveystarkastusohje: (TTO) Pääesikunta, Huolto-osasto2006.uusittu laitoshttp://puolustusvoimat.fi/documents/1948673/2258811/PEVIESTOS-Terveystarkastusohje2012.pdf/d8fec7e9-1178-44bf-8b6e-cdd9fd585ec3https://www.mielenterveystalo.fi/Pages/default.aspx

Opetusmenetelmät

D) Lasten, kouluikäisten, nuorten ja heidän perheidensä terveyden edistäminen 5,5 op
Sisältö:
Perhepalveluverkosto, koulu- ja opiskeluterveydenhuollon palvelut
Lapsen, kouluikäisen ja nuoren terveystarkastukset, terveyden seurantamenetelmät ja arviointi
Erilaiset ehkäisymenetelmät: e-pillereiden aloitus
Voimavarojen tukeminen ja voimavarainen vanhemmuus,perhe-elämän taidot, vanhempien terveys ja hyvinvointi
Asiakkaiden osallisuuden vahvistaminen, osallistavat terveyden edistämisen työmenetelmät
Elintapaohjaus, varhainen puuttuminen ja huolen puheeksi otto (mm. mielenterveys, painonhallinta, päihteet, seksuaali- ja lisääntymisterveys, väkivalta)
Erityisen tuen ja tutkimusten tarpeen varhainen tunnistaminen, pitkäaikaissairaan omahoidon tukeminen ja tarvittaessa jatkohoitoon ohjaaminen, lastensuojelu
Oppilas- ja opiskelijahuolto; turvallinen ja terveellinen koulu- ja opiskeluyhteisö ja -ympäristö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

A) lähiopetus 8t, oman seksuaalisuuden kehittymisen kuvaus.10t, puheeksi ottamisen mallien soveltamisen harjoitus 9t.
B) lähiopetus 20t. Seminaaritehtävään ja tenttiin valmistautuminen 34t.
C) lähiopiskelu 18t. Oppimistilanne/ havainnointi ja näyttö 3t. Oman osaamisen kuvaus ja arviointi 19t.
D) lähiopetus 46t. tehtävien tekeminen ja materiaaleihin tutustuminen 62t. Tenttiin valmistautuminen 40t.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

A. Läsnäolo lähiopetuksessa (100%) ja oman seksuaalisuuden kehittymiskuvauksen tekeminen.
B. Seminaaritehtävän tekeminen ja tentti.
C. Läsnäolo lähiopetuksessa (100%), näyttöön osallistuminen ja oman osaamisen kuvaus.
D. Hyväksytysti tehdyt tehtävät ja tentit.

Lisätiedot

vierailevia luennoitsijoita, opintokäyntejä, ryhmätehtäviä