Siirry suoraan sisältöön

Anatomia ja fysiologia (2 op)

Toteutuksen tunnus: STH6014-STA19M2

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

01.08.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitajakoulutus (SH)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 30

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus

Opettaja

  • Satu Martiskainen
  • Susanna Kinnunen

Ryhmät

  • STHIK19
    Sairaanhoitaja (AMK), monimuoto, Kevät, 2019, Innovative Nurse -sairaanhoitajakoulutus väljästi asutuille alueille

Tavoitteet

Syvennät tietämystäsi ja osaamistasi sydämen, verenkiertoelimistön ja hengityselimistön toiminnan ja säätelyn osalta sekä ruoansulatuselimistön toiminnan ja säätelyn osaltaSyvennät tietämystäsi ja osaamistasi virtsanerityksen ja nestetasapainon toiminnan sekä immunologian ja aistien osalta.

Sisältö

verenkierto-veri ja immunologia-sydämen sähköinen toiminta-verenkierron säätelyhengitys-hengitystilavuudet-kaasujen vaihto-kaasujen kuljetus-happikyllästeisyysvirtsaneritys-nestetasapaino-happo-emästasapainoruoansulatus-ravintoaineiden pilkkoutuminen ja imeytyminenumpieritys-glukoositasapaino-rasva-ainetasapaino-yleinen aineenvaihdunta ja kasvuaistit-aistien rakenne ja toiminta

Oppimateriaalit

HUOM!! Kesäkuussa 2019 on julkaistu uusin painos!! Leppäluoto, J., Rintamäki, H., Vakkuri, O., Vierimaa, H. ja Lauri, T. (2019) Anatomia ja fysiologia - rakenteesta toimintaan. Sanoma Pro Oy.TAI Leppäluoto J, Kettunen R, Rintamäki H, Vakkuri O, Vierimaa H ja Lätti S 2008 (tai uudempi). Anatomia ja fysiologia - rakenteesta toimintaan. Sanoma Pro Oy.TAI Nienstedt, W., Hänninen, O., Arstila, A. ja Björkqvist, S-E. Ihmisen anatomia ja fysiologia. WSOY (uusin painos).TAI Sand, O., Sjaastad, Ö.V., Haugg, E., Bjålie, J.G., Toverud, K.C.(uusin painos):IHMINEN, Fysiologia ja anatomia, WSOY.

Opetusmenetelmät

Luento-opetus verkossa (Collaborate), oppimistehtävät, itsenäinen opiskelu ja verkkotentit

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Sovitaan erikseen

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti: H-5
Oppimistehtävät: Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

Opiskelija osaa luetella elinten ja elinjärjestelmien normaaleja rakenteita ja toimintoja, mutta tieto on irrallista ja jäsentymätöntä. Työn kannalta keskeisten käsitteiden määrittely on heikkoa ja epäjohdonmukaista. Opiskelija pystyy vain vähäisessä määrin arvioimaan omaa toimintaansa, valintojen perustelu ja tiedon hyödyntäminen ovat puuttellisia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tuntee pääosin elinten ja elinjärjestelmien normaalit rakenteet ja toiminnot. Opiskelija pystyy kuvailemaan elimistön toimintakykyyn vaikuttavia tekijöitä sekä luetella yleisimpiä patologisia muutoksia. Opiskelija tietää ja osaa määritellä työn kannalta keskeisimmät käsitteet. Tiedoissa on jonkin verran puutteita ja epäjohdonmukaisuuksia. Opiskelija pystyy jossain määrin arvioimaan omaa toimintaansa, perustelemaan valintojaan sekä hyödyntämään oppimaansa omassa toiminnassaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tuntee elinten ja elinjärjestelmien normaalit rakenteet ja toiminnot. Opiskelija tunnistaa elintoimintojen ja suorituskyvyn välisen yhteyden ja tuntee elimistön toimintakykyyn vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija tietää ja osaa käyttää työn kannalta keskeisiä käsitteitä ja tunnistaa elinjärjestelmien yleisimmät patologiset muutokset ja niiden mahdolliset seuraukset. Tiedoissa voi olla pieniä epäjohdonmukaisuuksia, mutta yleisestiottaen opiskelija hallitsee tiedot hyvin. Opiskelija pystyy arvioimaan omaa toimintaansa ja perustelemaan valintojaan sekä hyödyntämään oppimaansa omassa toiminnassaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija omaa hyvät perustiedot elinten ja elinjärjestelmien normaalista rakenteesta ja toiminnoista. Opiskelija ymmärtää elintoimintojen ja suorituskyvyn välisen yhteyden ja pystyy arvioimaan niiden yhteisvaikutuksia. Opiskelija osaa käyttää työn kannalta keskeisiä käsitteitä sujuvasti ja tuntee elinjärjetelmien yleisimmät patologiset muutokset ja niiden vaikutukset elimistön toimintaan ja toimintakykyyn. Opiskelija pystyy arvioimaan omaa toimintaansa kriittisesti ja soveltamaan oppimaansa omassa toiminnassaan.