Siirry suoraan sisältöön

Neurologinen fysioterapia II (8 op)

Toteutuksen tunnus: STF6086-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.04.2022 - 30.04.2022

Ajoitus

08.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

8 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Fysioterapeuttikoulutus (SF)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 40

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Anne Ryhänen
  • Anu Pukki

Vastuuopettaja

Anne Ryhänen

Ryhmät

  • STFNS20
    Fysioterapeutti (AMK), päivä, syksy, 2020

Tavoitteet

Osa A: Osaat kuvailla lastenneurologisia sairauksia ja häiriöitä sekä niiden vaikutuksia lapsen kehitykseen ja toimintaan. Osaat arvioida ja edistää lapsen kokonaiskehitystä ja sen poikkeamia. Osaat huomioida lastenneurologisiin sairauksiin ja häiriöihin liittyviä erityispiirteitä fysioterapian suunnittelussa ja toteutuksessa. Tunnistat ja kuvailet lapsilähtöisyyden, perhekeskeisyyden ja monitoimijuuden periaatteet lapsen kuntoutuksessa.

Osa B: Osaat kuvailla psykofyysisen fysioterapian keskeiset teoriat ja menetelmät. Osaat käyttää psykofyysisiä menetelmiä osana kokonaisvaltaista fysioterapiaa.

Osa C: Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida soveltavaa liikuntaa.

Sisältö

Osa A: Lasten neurologinen fysioterapia - yhteensä 2 op
Lastenneurologia (kirja) 0,5 op
Lapsen kokonaiskehityksen arviointi
Viivästynyt sensomotorinen kehitys, poikkeavat asento- ja liikemallit, keskosuuteen liittyvät erityiskysymykset, kehityksellinen koordinaatiohäiriö DCD, sensorisen integraation ongelmat, meningomyelocele ja hydrokefalus, CP, Duchennen dystrofia ja näihin liittyvät fysioterapian erityispiirteet

Osa B: Psykofyysinen fysioterapia - yhteensä 2 op
Psykiatria, Neuropsykiatria (lasten ja nuorten neuropsykiatriset häiriöt) 0,5 op
Psykofyysisen fysioterapian käsitteet
Psykofyysisen fysioterapian menetelmät
Green Care menetelmän pedagogiset perusteet
Voimavaralähtöinen luontoliikunta

Osa C: Soveltava liikunta - yhteensä 4 op
Soveltavan liikunnan käsitteet, toimintamallit ja menetelmät
Soveltavan liikunnan suunnittelu, toteutus ja arviointi
Srukturoitu opetus ja muut pedagogiset menetelmät
Motorisen oppimisen periaatteiden soveltaminen erityisen tuen tarpeessa oleville
Valtti-toiminta 1 op
Ulko- ja luontoliikunnan apuvälineet (Honkalampi-yhteistyö) 0,5 op

Aika ja paikka

Opintojakso toteutuu koko lukukauden ajan Tikkarinteen kampuksella ja Honkalampikeskuksella. Paralympiakomitean Valtti-toiminta toteutuu lasten ja nuorten kotona ja harrastuspaikoissa.

Oppimateriaalit

Kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson Moodlessa.

Opetusmenetelmät

Opintojakson aikana perehdyt lasten neurologiseen fysioterapiaan, soveltavaan liikuntaan ja psykofyysiseen fysioterapiaan. Osa opintojaksosta toteutuu yhteistyössä Paralympiakomitean, Honkalampikeskuksen ja Maliken kanssa.

Osa A: Osaat kuvailla lastenneurologisia sairauksia ja häiriöitä sekä niiden vaikutuksia lapsen kehitykseen ja toimintaan. Osaat arvioida ja edistää lapsen kokonaiskehitystä ja sen poikkeamia. Osaat huomioida lastenneurologisiin sairauksiin ja häiriöihin liittyviä erityispiirteitä fysioterapian suunnittelussa ja toteutuksessa. Tunnistat ja kuvailet lapsilähtöisyyden, perhekeskeisyyden ja monitoimijuuden periaatteet lapsen kuntoutuksessa.

Osa B: Osaat kuvailla psykofyysisen fysioterapian keskeiset teoriat ja menetelmät. Osaat käyttää psykofyysisiä menetelmiä osana kokonaisvaltaista fysioterapiaa.

Osa C: Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida soveltavaa liikuntaa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö Siun soten (Honkalampikeskus) kanssa
Työelämäyhteistyö Paralympiakomitean kanssa

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon kuuluu ennen opintojen alkua suoritettava ennakkotehtävä.
Lastenneurologiasta exam-tentti
Jatkuva arviointi

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Sisältö:
Osa A: Lasten neurologinen fysioterapia 2 op
Lastenneurologia (kirja) 0,5 op
Lapsen kokonaiskehityksen arviointi
Viivästynyt sensomotorinen kehitys, poikkeavat asento- ja liikemallit, keskosuuteen liittyvät erityiskysymykset, kehityksellinen koordinaatiohäiriö DCD, sensorisen integraation ongelmat, meningomyelocele ja hydrokefalus, CP, Duchennen dystrofia ja näihin liittyvät fysioterapian erityispiirteet

Osa B: Psykofyysinen fysioterapia 2 op
Psykiatria, Neuropsykiatria (lasten ja nuorten neuropsykiatriset häiriöt) 0,5 op
Psykofyysisen fysioterapian käsitteet
Psykofyysisen fysioterapian menetelmät
Green Care menetelmän pedagogiset perusteet
Voimavaralähtöinen luontoliikunta

Osa C: Soveltava liikunta 4 op
Soveltavan liikunnan käsitteet, toimintamallit ja menetelmät
Soveltavan liikunnan suunnittelu, toteutus ja arviointi
Srukturoitu opetus ja muut pedagogiset menetelmät
Motorisen oppimisen periaatteiden soveltaminen erityisen tuen tarpeessa oleville
Valtti-toiminta 1 op
Ulko- ja luontoliikunnan apuvälineet (Honkalampi-yhteistyö) 0,5 op

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksoon kuuluu ennen opintojen alkua suoritettava ennakkotehtävä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Verkkotentti
Jatkuva arviointi

Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja käytännön soveltamiseen.

Oppimistehtävien (liikunta- ja terapiatuokioiden tuntisuunnitelmat, vertaisarvioinnit, kirjalliset työt) suorittaminen hyväksytysti.

Hyväksytyn oppimistehtävän kriteerit:
Huomioit tehtävissä toimintakyvyn säilyttämisen ja edistämisen tavoitteet
Käytät tehtävissä asiantuntevasti ammattikäsitteitä
Analysoit, vertailet, yhdistät ja valitset tietoa sekä esität vaihtoehtoisia toimintatapoja
Sovellat teoreettisia periaatteita käytännön toteutuksessa
Analysoit ja arvioit kriittisesti omaa osaamistasi ja ammattialasi toimintatapoja hankkimasi tiedon avulla
Perustelet päätökset ja toiminnan osa-alueet selkeästi
Käytät lähteinä tutkittua tietoa
Kirjaat asiakastyöskentelyn kirjaamisohjeiden mukaisesti

Esitietovaatimukset

Opintojaksoon kuuluu ennen opintojen alkua suoritettava ennakkotehtävä.
Aiemmat ammatilliset opinnot tulee olla suoritettuna hyväksytysti ennen opintojakson lähiopetuksen alkua.