Siirry suoraan sisältöön

Fysioterapia tuki- ja liikuntaelinongelmaisille (10 op)

Toteutuksen tunnus: STF6022-STB20L1

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.05.2019 - 31.05.2019

Ajoitus

01.01.2020 - 31.05.2020

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

90 % Lähiopetus, 10 % Etäopetus

Yksikkö

Fysioterapeuttikoulutus (SF)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 22

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Sini Puustinen
  • Maiju Issakainen

Ryhmät

  • STFNK19
    Fysioterapeutti (AMK), päivä, kevät, 2019

Tavoitteet

· Tiedät ja osaat tutkittuun tietoon nojautuen tavallisimpien tuki- ja liikuntaelimistön ongelmien fysioterapeuttisen tutkimisen sekä terapian menetelmien perusteet.

· Osaat toteuttaa tavallisimpien tuki- ja liikuntaelimistön ongelmien käytännön fysioterapiaa asiakaslähtöisesti ja turvallisesti, tutkittuun tietoon ja kliiniseen kokemukseen perustuen.

· Osaat hakea ja hyödyntää oman alasi tieteellistä tietoa

· Pystyt huomioimaan ohjauksessa ja vuorovaikutuksessa potilaan/asiakkaan resurssit ja tilanteen.

Sisältö

Fysioterapeuttinen toimintakyvyn tutkiminen ja fysioterapeuttiset menetelmät (Huom! Ei fysikaalisen terapian menetelmiä) yleisimmissä eri tuki- ja liikuntaelimistön alueiden ongelmissa, asiakkaan resurssit ja tilanne huomioiden niska-hartiarengas, hartiarengas-yläraaja, selkä-lantiokori, lantiokori-alaraaja, artroosi ja tulehdukselliset nivelsairaudet.

Ortopedis-traumatologisen potilaan fysioterapeuttinen tutkiminen ja fysioterapia tuki- ja liikuntaelimistön trauma- ja ortopedisissä ongelmissa

Toimintakyvyn (ICF) eri osa-alueiden tutkiminen, arviointi ja mittaaminen sekä niihin vaikuttaminen tuki- ja liikuntaelimistön ongelmien fysioterapiassa

Erotusdiagnostiikka fysioterapiassa tule-ongelmiin liittyvien kudosjärjestelmien tilan ja toiminnan arvioimiseksi
Tuki- ja liikuntaelimistön eri alueiden suorituskyvyn tutkiminen ja arviointi
Kivun, proprioseptiikan, liikkuvuuden ja voiman fysioterapeuttinen tutkiminen
Fysioterapeuttisen diagnoosin johtopäätösten tekeminen asiakkaan potilaan toimintakyvystä fysioterapian suunnittelun ja toteutuksen pohjaksi
Kehon eri alueiden motoriikan, asennon ja liikkeen hallinnan harjoittaminen tuki- ja liikuntaelin ongelmien fysioterapiassa motorisen oppimisen ja ohjauksen menetelmien sekä vuorovaikutuksen ja dialogin hyödyntäminen
Liikkeen ja liikkumisen tukiominaisuuksien: voiman, liikkuvuuden, kestävyyden, nopeuden osa-alueisiin vaikuttaminen ja harjoittaminen tuki ja liikuntaongelmien fysioterapiassa kudoksen paranemisen ja patofysiologiset prosessit huomioiden
Rangan sekä raajanivelten ja pehmytosien perusmobilisoinnit sekä harjoitteluterapia

Oppimateriaalit

Opintojakson PAKOLLISET kurssikirjat:
- Kauranen. 2017. Fysioterapeutin käsikirja TAI Magee. 2014. Otrhopedic Physical Assessment
- Luomajoki. 2018. Liikkeen ja liikekontrollin häiriöt TAI Sahrmann. 2002 and 2010. Movement System Impariment Syndromes
- Kaltenborn & Evenjeth. 2012. Manual mobilization of the joints. Joint Examination and Basic Treatment. Volume II. The Spine. 6th Edition.
- Kaltenborn ja Evjenth. 2010. Raajojen nivelten manuaalinen mobilisointi. Nivelten manuaalinen tutkiminen ja mobilisointi peruskoulutuksessa.
Muut KIRJASTOSTA LAINATTAVAT opintojaksolla hyödynnettävät oppikirjat:
- Ylinen. 2011. Venytystekniikat. Medirehab.
- Houglum & Perrin. 2010. Therapeutic exercise for musculoskeletal injuries
- Kisner & Allen. 2002/2012. Therapeutic exercise: foundations and techniques (4th Ed. / 6th Ed)
- Cleland. 2011. Netters orthopedic clinical examination - an evidence based approach
- Shacklock. 2005. Clinical neurodynamics ja Butler. 1994. Mobilisation of nervous system.
Moodlessa oleva aineisto (artikkelit):
- HYÖDYNTÄKÄÄ Moodlessa valmiina olevaa aineistoa ja itsenäistä tiedonhakua

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärän jakautuminen, 10op = 270h (1 op = 27h)
Lähiopetus 110 h
Itsenäinen opiskelu 160h
- ennakko- ja syventävät tehtävät: 60h
- asiakastyöskentely: 55h
- omatoiminen, itsenäinen opiskelu: 42h
Tentti 1h
OPPIMISTEHTÄVÄT: Yksilö- ja ryhmätehtävät palautettu aikataulun mukaisesti Moodleen
OMA ASIAKAS: Oman asiakkaan kanssa työskentely (5-10 tapaamista).
TAPAUSSELOSTE: Case-raportti palautettu Moodleen viimeistään annettuna ajankohtana (Täydennettävät raportit viimeistään viikon sisällä opettajan palautteen jälkeen). Vertaisarvioinnit muiden ryhmien tuotoksesta viikon sisällä Case-raporttien palautuspävämäärästä.
TENTTI: Teoria- ja käytännöntentti lukukauden lopussa 1. käytännön opiskelujakson jälkeen.

Lisätietoja opiskelijoille

Hyväksytysti suoritetut, edeltävät opinnot ovat edellytys opintojaksolle "Fysioterapia tuki- ja liikuntaelinongelmisille" osallistumiselle. Mikäli opiskelijalla ei ole hyväksyttyä suoritusta opintojaksosta, hänellä ei ole oikeutta osallistua opintojaksolle määritellyn ajan jälkeen.

Seuraavat edeltävät opinnot on oltava suoritettuna keväällä ennen viikkoa 5 ja syksyllä ennen viikkoa 36 (tämän jälkeen opiskelijalla ei ole oikeutta osallistua opintojaksolle):
- Anatomia ja fysiologia (3op)
- Toiminnallinen anatomia 1 (3op)
- Motorinen kehitys ja oppiminen (3op)
- Motorisen oppimisen ja ohjauksen perusteet (3op)
- Neuroanatomia ja toiminnallinen anatomia 2 (4op)
- Fysioterapeutti terveydenedistäjänä ja terveysliikunta (5op)
- Fysioterapian menetelmien perusteita (5op)
- Hengitys- ja verenkiertoelimistön fysioterapia (2op)

Muista aikaisempien lukukausien opinnoista opiskelijalla on oltava hyväksytty suoritus tai suunnitelma milloin opinnot on tarkoitus suorittaa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

ARVIOINTI: 0 – 5. Arvosana muodostuu kolmesta arvioitavasta osasta:
OMA ASIAKAS ja CASE-RAPORTTI (Arviointi 0-5, painotus: 1/3)
TEORIATENTTI (Arviointi 0-5, painotus: 1/3)
KÄYTÄNNÖN TENTTI (Arviointi 0-5, painotus: 1/3)
ARVOSANA = Keskiarvo 3/3.
Oppimistehtävien tekeminen sovitussa aikataulussa on yksi opintojakson arvioinnin kriteeri.
Mikäli oppimistehtävien palautukset eivät ole toteutuneet sovitun aikataulun mukaisesti opettajalla on oikeus tiputtaa opiskelijan arvosanaa kokonaisarvioinnissa yhden arvosanan verran.