Siirry suoraan sisältöön

Fysioterapia tuki- ja liikuntaelinongelmaisille (10 op)

Toteutuksen tunnus: STF6022-STA19L1

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.05.2019 - 31.05.2019

Ajoitus

01.08.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

90 % Lähiopetus, 10 % Etäopetus

Yksikkö

Fysioterapeuttikoulutus (SF)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 22

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Maiju Issakainen
  • Antti Alamäki

Ryhmät

  • STFNS18
    Fysioterapeutti (AMK), päivä, syksy, 2018

Tavoitteet

· Tiedät ja osaat tutkittuun tietoon nojautuen tavallisimpien tuki- ja liikuntaelimistön ongelmien fysioterapeuttisen tutkimisen sekä terapian menetelmien perusteet.

· Osaat toteuttaa tavallisimpien tuki- ja liikuntaelimistön ongelmien käytännön fysioterapiaa asiakaslähtöisesti ja turvallisesti, tutkittuun tietoon ja kliiniseen kokemukseen perustuen.

· Osaat hakea ja hyödyntää oman alasi tieteellistä tietoa

· Pystyt huomioimaan ohjauksessa ja vuorovaikutuksessa potilaan/asiakkaan resurssit ja tilanteen.

Sisältö

Fysioterapeuttinen toimintakyvyn tutkiminen ja fysioterapeuttiset menetelmät (Huom! Ei fysikaalisen terapian menetelmiä) yleisimmissä eri tuki- ja liikuntaelimistön alueiden ongelmissa, asiakkaan resurssit ja tilanne huomioiden niska-hartiarengas, hartiarengas-yläraaja, selkä-lantiokori, lantiokori-alaraaja, artroosi ja tulehdukselliset nivelsairaudet.

Ortopedis-traumatologisen potilaan fysioterapeuttinen tutkiminen ja fysioterapia tuki- ja liikuntaelimistön trauma- ja ortopedisissä ongelmissa

Toimintakyvyn (ICF) eri osa-alueiden tutkiminen, arviointi ja mittaaminen sekä niihin vaikuttaminen tuki- ja liikuntaelimistön ongelmien fysioterapiassa

Erotusdiagnostiikka fysioterapiassa tule-ongelmiin liittyvien kudosjärjestelmien tilan ja toiminnan arvioimiseksi
Tuki- ja liikuntaelimistön eri alueiden suorituskyvyn tutkiminen ja arviointi
Kivun, proprioseptiikan, liikkuvuuden ja voiman fysioterapeuttinen tutkiminen
Fysioterapeuttisen diagnoosin johtopäätösten tekeminen asiakkaan potilaan toimintakyvystä fysioterapian suunnittelun ja toteutuksen pohjaksi
Kehon eri alueiden motoriikan, asennon ja liikkeen hallinnan harjoittaminen tuki- ja liikuntaelin ongelmien fysioterapiassa motorisen oppimisen ja ohjauksen menetelmien sekä vuorovaikutuksen ja dialogin hyödyntäminen
Liikkeen ja liikkumisen tukiominaisuuksien: voiman, liikkuvuuden, kestävyyden, nopeuden osa-alueisiin vaikuttaminen ja harjoittaminen tuki ja liikuntaongelmien fysioterapiassa kudoksen paranemisen ja patofysiologiset prosessit huomioiden
Rangan sekä raajanivelten ja pehmytosien perusmobilisoinnit sekä harjoitteluterapia

Aika ja paikka

Tikkarinne Kampus

Oppimateriaalit

Opiskelijan kurssikirjat (suositellaan hankittavaksi omaksi):
Luomajoki. 2018. Liikkeen ja liikekontrollin häiriöt. VK-kustannus
Kauranen. 2017. Fysioterapeutin käsikirja.
Kaltenborn & Evenjeth. 2012. Manual mobilization of the joints. Joint Examination and Basic Treatment. Volume II. The Spine. 6th Edition.Kaltenborn ja Evjenth. 2010. Raajojen nivelten manuaalinen mobilisointi. Nivelten manuaalinen tutkiminen ja mobilisointi peruskoulutuksessa.
Ylinen. 2011. Venytystekniikat. Medirehab.
Evjenth, Hamberg 1986. Muscle stretching in manual therapy.
Muut KIRJASTOSTA LAINATTAVAT opintojaksolla hyödynnettävät oppikirjat:
Magee. 2014. Orthopedic Physical Assessment. Elsevier.Houglum & Perrin. 2010. Therapeutic exercise for musculoskeletal injuries
Kisner & Allen. 2002/2012. Therapeutic exercise: foundations and techniques (4th Ed. / 6th Ed.).
Cleland. 2011. Netters orthopedic clinical examination - an evidence based approach
Shacklock. 2005. Clinical neurodynamics ja Butler. 1994. Mobilisation of nervous system.

Opetusmenetelmät

Tuki- ja liikuntaelimistön toimintakyvyn tutkiminen ja fysioterapia 10 op
Fysioterapeuttinen toimintakyvyn tutkiminen ja fysioterapeuttiset menetelmät. Huom! Ei fysikaalisen terapian menetelmiä yleisimmissä eri tuki- ja liikuntaelimistön alueiden ongelmissa, asiakkaan resurssit ja tilanne huomioiden niska-hartiarengas, hartiarengas-yläraaja, selkä-lantiokori, lantiokori-alaraaja, artroosi ja tulehdukselliset nivelsairaudet.
Ortopedis-traumatologisen potilaan fysioterapeuttinen tutkiminen ja fysioterapia tuki- ja liikuntaelimistön trauma- ja ortopedisissä ongelmissa
Toimintakyvyn (ICF) eri osa-alueiden tutkiminen, arviointi ja mittaaminen sekä niihin vaikuttaminen tuki- ja liikuntaelimistön ongelmien fysioterapiassa
•Erotusdiagnostiikka fysioterapiassa tule-ongelmiin liittyvien kudosjärjestelmien tilan ja toiminnan arvioimiseksi
•Tuki- ja liikuntaelimistön eri alueiden suorituskyvyn tutkiminen ja arviointi
•Kivun, proprioseptiikan, liikkuvuuden ja voiman fysioterapeuttinen tutkiminen
•Fysioterapeuttisen diagnoosin johtopäätösten tekeminen asiakkaan potilaan toimintakyvystä fysioterapian suunnittelun ja toteutuksen pohjaksi
•Kehon eri alueiden motoriikan, asennon ja liikkeen hallinnan harjoittaminen tuki- ja liikuntaelin ongelmien fysioterapiassa motorisen oppimisen ja ohjauksen menetelmien sekä vuorovaikutuksen ja dialogin hyödyntäminen
•Liikkeen ja liikkumisen tukiominaisuuksien: voiman, liikkuvuuden, kestävyyden, nopeuden osa-alueisiin vaikuttaminen ja harjoittaminen tuki ja liikuntaongelmien fysioterapiassa kudoksen paranemisen ja patofysiologiset prosessit huomioiden
•Rangan sekä raajanivelten ja pehmytosien perusmobilisoinnit sekä harjoitteluterapia

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärän jakautuminen, 10op = 270h (1 op = 27h)
Lähiopetus 110 h
Itsenäinen opiskelu 160h: ennakko- ja syventävät tehtävät 70h, asiakastyöskentely 40h,omatoiminen, itsenäinen opiskelu 50h
Tentti 1 h

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät (Arviointi: Hyväksytty/Hylätty, palautus sovitun aikataulun mukaisesti)
Teoriatentti (Arviointi: 0-5)
Käytännön tentti (Arviointi: 0-5)
Asiakastyöskentely (5-10 tapaamista) ja CASE-raportti (Arviointi: 0-5)

Kokonaisarviointi on teoriatentin (1/3), käytännön tentin (1/3) ja CASE-raportin (1/3) keskiarvo.

Arvioinnin saamiseksi oppimistehtävät tulee palauttaa opintojaksolla sovitun aikataulun mukaisesti. Mikäli oppimistehtävät ei ole palautettu sovitun aikataulun mukaisesti opettajilla on oikeus alentaa opiskelijan kokonaisarviointia yhden arvosanan verran.

Hylätty (0)

HYLÄTTY:
•Opiskelijan fysioterapeuttinen tutkiminen ja kliininen päättely ei ole loogista ja sujuvaa, joka näkyy ICF-viitekehyksessä tutkimisen kokonaisvaltaisuuden puuttumisena. Tämä tarkoittaa, että ICF koostuu yksittäisistä tutkimisen kohteista ja menetelmistä. Lisäksi fysioterapiasuunnitelmasta puuttuu oleellisia kokonaisuuteen liittyviä tavoitteita ja menetelmiä.
•Opiskelija pystyy toteuttamaan yksittäisiä mittauksia/tutkimuksia asiakkaan toimintakyvyn arvioimiseksi JA/TAI Opiskelija osaa toteuttaa kaikki tarvittavat mittaukset/tutkimukset asiakkaan toimintakyvyn arvioimiseksi, mutta tarvitsee runsaasti ohjausta ja toiminta on epävarmaa ja/tai hapuilevaa.
•Opiskelija osaa toteuttaa yksittäisiä fysioterapeuttisia hoitomenetelmiä (esim. manuaalinen terapia, terapeuttinen harjoittelu, ohjaus- ja opetusmenetelmät) TAI Opiskelija osaa ohjatusti toteuttaa kaikki sopivat fysioterapeuttiset hoitomenetelmät (esim. manuaalinen terapia, terapeuttinen harjoittelu, ohjaus- ja opetusmenetelmät)
•Opiskelija osaa perustella osan terapeuttiseen tutkimiseen, kliiniseen päättelyyn ja fysioterapiamenetelmiin liittyvistä valinnoista tenttitilanteessa.

•Fysioterapiaraportin osa-alueista uupuu oleellisia tekijöitä tai asioita fysioterapeuttisesta tutkimisesta, kliinisestä päättelystä, johtopäätöksistä, terapian valinnasta, toteutuksesta tai pohdintaa/itsearviointia ei ole lainkaan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

TYYDYTTÄVÄ:
•Opiskelijan fysioterapeuttinen tutkiminen ja kliininen päättely on osittain loogista ja sujuvaa, joka näkyy ICF-viitekehyksessä tyydyttävänä tutkimisen ja fysioterapiasuunnitelman kokonaisuutena, vaikka puutteita on melko runsaasti.
•Opiskelija pystyy toteuttamaan itsenäisesti yksittäisiä mittauksia/tutkimuksia asiakkaan toimintakyvyn arvioimiseksi JA/TAI Opiskelija osaa pääosin sujuvasti toteuttaa kaikki tarvittavat mittaukset/tutkimukset asiakkaan toimintakyvyn arvioimiseksi, mutta tarvitsee jonkin verran ohjausta.
•Opiskelija osaa toteuttaa itsenäisesti suurimman osan fysioterapeuttisista hoitomenetelmistä (esim. manuaalinen terapia, terapeuttinen harjoittelu, ohjaus- ja opetusmenetelmät) TAI Opiskelija osaa toteuttaa kaikki sopivat fysioterapeuttiset hoitomenetelmät (esim. manuaalinen terapia, terapeuttinen harjoittelu, ohjaus- ja opetusmenetelmät), mutta tarvitsee jonkin verran ohjausta.
•Opiskelija osaa perustella suurimman osan terapeutiseen tutkimiseen, kliiniseen päättelyyn ja fysioterapiamenetelmiin liittyvistä valinnoista tenttitilanteessa.
•Teoriaperusta, johtopäätökset ja terapian kuvaukset ovat niukasti perusteltuja sekä kuvattuja.
•Kliininen päättely ei ole kaikin osin loogisesti etenevää.
•Opiskelija käyttää keskeisiä yksittäisiä ammattikäsitteitä asianmukaisesti sekä osoittaa hallitsevansa osaamisalueen perustiedot.
•Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaisesti.
•Opiskelija käyttää tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

HYVÄ:
•Opiskelijan fysioterapeuttinen tutkiminen ja kliininen päättely on suurimmaksi osaksi loogisesti etenevää, joka näkyy ICF-viitekehyksessä selkeänä ja kattavana tutkimisen ja fysioterapiasuunnitelman kokonaisuutena, muutamia puutteita lukuunottamatta.
•Opiskelija osaa pääosin sujuvasti toteuttaa kaikki tarvittavat mittaukset/tutkimukset asiakkaan toimintakyvyn arvioimiseksi.
•Opiskelija osaa monipuolisesti ja pääsääntöisesti itsenäisesti toteuttaa kaikki sopivat fysioterapeuttiset hoitomenetelmät (esim. manuaalinen terapia, terapeuttinen harjoittelu, ohjaus- ja opetusmenetelmät)
•Opiskelija osaa perustella suurimman osan terapeutiseen tutkimiseen, kliiniseen päättelyyn ja fysioterapiamenetelmiin liittyvistä valinnoista tenttitilanteessa.
•Teoriaperusta, kliininen päättely johtopäätöksineen ja terapian toteutus ovat selkeästi kuvattu.
•Opiskelija käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä sekä osoittaa hallitsevansa osaamisalueen perustiedot
•Opiskelija valitsee tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella. Arviointi ja pohdinta ovat pinnallisia.
•Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
•Opiskelija soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

KIITETTÄVÄ:
•Opiskelijan fysioterapeuttinen tutkiminen ja kliininen päättely on täysin loogisesti etenevää ja sujuvaa, joka näkyy ICF-viitekehyksessä selkeänä ja kattavana tutkimisen ja fysioterapiasuunnitelman kokonaisvaltaisuutena.
•Opiskelija osaa sujuvasti toteuttaa kaikki tarvittavat mittaukset/tutkimukset asiakkaan toimintakyvyn arvioimiseksi.
•Opiskelija osaa monipuolisesti ja itsenäisesti toteuttaa kaikki soveltuvat fysioterapeuttiset hoitomenetelmät (esim. manuaalinen terapia, terapeuttinen harjoittelu, ohjaus- ja opetusmenetelmät).
•Opiskelija osaa perustella kaikki terapeutiseen tutkimiseen, kliiniseen päättelyyn ja fysioterapiamenetelmiin liittyvät valinnat tenttitilanteessa.
•Opiskelija käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattikäsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi
•Opiskelija analysoi, vertailee, yhdistää ja valitsee tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja. Arviointi ja pohdinta ovat syvällisiä ja asiayhteydet tulevat hyvin esille.
•Opiskelija analysoi ja arvioi kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla. Valitsee ja arvioi kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja. Pystyy perustelemaan kaikki osa-alueet selkeästi.