•     Haastavat asiakastilanteet sosiaali- ja terveysalalla SS10004-3003 29.08.2022-31.12.2022  5 op  (TOP22_23) +-
    Osaamistavoitteet
    Oppia tunnistamaan omaa toimintaa ja sen vaikutusta haastavissa asiakastilanteissa.
    Oppia ennakoimaan ja sitä kautta ehkäisemään haastavia asiakastilanteita.
    Ymmärtää turvallisuuskulttuurin merkityksen työhyvinvoinnin kannalta.
    Sisältö
    Omien toimintatapojen ja ajatusmallien tunnistaminen.
    Tilanteiden ennakointi: Valmistautuminen ja tilannetajun kehittäminen.
    Haastavat tilanteet organisaation ja työyhteisön näkökulmasta.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Opiskelija oppii tunnistamaan omaa toimintaansa ja sen vaikutusta haastavissa asiakastilanteissa. -Omien toimintatapojen ja ajatusmallien tunnistaminen. -Oman toiminnan säätely - Ajattelun konstruktionistinenmalli / Aikaisempien tapahtumien ja kokemusten vaikutus tähän hetkeen Opiskelija oppii ennakoimaan ja sitä kautta ehkäisemään haastavia asiakastilanteita. -Tilanteiden ennakointi -Valmistautuminen ja tilannetajun kehittäminen -Mitä vuorovaikutustilanteessa tapahtuu? -Roolit ja niiden vaikutus -Työntekijän vastuu tilanteissa -Valmistautuminen Opiskelija ymmärtää turvallisuuskulttuurin merkityksen työhyvinvoinnin kannalta. -Haastavat tilanteet organisaation ja työyhteisön näkökulmasta. -Aina myös organisaation ja työyhteisön asia -Miten valmistautuminen ja varautuminen hoidetaan? -Tilanteista oppiminen ja tuen tarjoaminen Työskentely tapahtuu verkkoympäristössä. Opettaja rakentaa kurssille Moodlen, joka toimii oppimisalustana ja oppimistehtävien palautuspaikka. Moodleen rakennetaan jokaiselle sisältökokonaisuudelle oma sivunsa, josta löytyy tarvittava opiskelumateriaali ja tehtävien palautusalue.

    Vastuuhenkilö

    Lauri Saarelainen

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Gustafsberg, H. ja Sallinen, S. 2021. Taktinen neuvottelu. Hallitse haastavat kohtaamiset. Otava. /e-kirja saatavilla Kivinummi, J. ja Alatupa, S. 2016. Kun ei suju. Selviytymisopas haastaviin asiakastilanteisiin. /e-kirja saatavilla Rantaeskola, S., Hyyti, J., Kauppila, J. & Koskelainen, M. 2015, Haastavat asiakastilanteet. Väkivalta työssä. /e-kirja saatavilla Muu suositeltava oppimateriaali ilmoitetaan Moodlessa

    Toteutustapa

    Etäopetus

    Toimipiste

    Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    29.08.2022 - 31.12.2022

    Ilmoittautumisaika

    01.04.2022 - 28.08.2022

    Ryhmä
    • TOP22_23
    Opettaja

    Lauri Saarelainen

    Paikkoja

    10 - 100

    Koulutusohjelma

    Sosionomikoulutus

    Virtuaaliosuus

    5 op

    Arviointiasteikko

    Hyväksytty/Hylätty