Siirry suoraan sisältöön

Haastavat asiakastilanteet sosiaali- ja terveysalalla (5 op)

Toteutuksen tunnus: SS10004-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.04.2022 - 28.08.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosionomikoulutus (SS)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 100

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Lauri Saarelainen

Vastuuopettaja

Lauri Saarelainen

Ryhmät

  • TOP22_23
    Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2022-2023

Tavoitteet

Oppia tunnistamaan omaa toimintaa ja sen vaikutusta haastavissa asiakastilanteissa.
Oppia ennakoimaan ja sitä kautta ehkäisemään haastavia asiakastilanteita.
Ymmärtää turvallisuuskulttuurin merkityksen työhyvinvoinnin kannalta.

Sisältö

Omien toimintatapojen ja ajatusmallien tunnistaminen.
Tilanteiden ennakointi: Valmistautuminen ja tilannetajun kehittäminen.
Haastavat tilanteet organisaation ja työyhteisön näkökulmasta.

Aika ja paikka

Verkkokurssi 29.8. - 31.12.2022

Oppimateriaalit

Gustafsberg, H. ja Sallinen, S. 2021. Taktinen neuvottelu. Hallitse haastavat kohtaamiset. Otava. /e-kirja saatavilla
Kivinummi, J. ja Alatupa, S. 2016. Kun ei suju. Selviytymisopas haastaviin asiakastilanteisiin. /e-kirja saatavilla
Rantaeskola, S., Hyyti, J., Kauppila, J. & Koskelainen, M. 2015, Haastavat asiakastilanteet. Väkivalta työssä. /e-kirja saatavilla

Muu suositeltava oppimateriaali ilmoitetaan Moodlessa

Opetusmenetelmät

Opiskelija oppii tunnistamaan omaa toimintaansa ja sen vaikutusta haastavissa asiakastilanteissa.
-Omien toimintatapojen ja ajatusmallien tunnistaminen.
-Oman toiminnan säätely
- Ajattelun konstruktionistinenmalli / Aikaisempien tapahtumien ja kokemusten vaikutus tähän hetkeen


Opiskelija oppii ennakoimaan ja sitä kautta ehkäisemään haastavia asiakastilanteita.
-Tilanteiden ennakointi
-Valmistautuminen ja tilannetajun kehittäminen
-Mitä vuorovaikutustilanteessa tapahtuu?
-Roolit ja niiden vaikutus
-Työntekijän vastuu tilanteissa
-Valmistautuminen


Opiskelija ymmärtää turvallisuuskulttuurin merkityksen työhyvinvoinnin kannalta.
-Haastavat tilanteet organisaation ja työyhteisön näkökulmasta.
-Aina myös organisaation ja työyhteisön asia
-Miten valmistautuminen ja varautuminen hoidetaan?
-Tilanteista oppiminen ja tuen tarjoaminen

Työskentely tapahtuu verkkoympäristössä.
Opettaja rakentaa kurssille Moodlen, joka toimii oppimisalustana ja oppimistehtävien palautuspaikka. Moodleen rakennetaan jokaiselle sisältökokonaisuudelle oma sivunsa, josta löytyy tarvittava opiskelumateriaali ja tehtävien palautusalue.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty