•     Palvelusetelitoiminnan perusteet SP10007-3004 09.01.2023-31.07.2023  2 op  (TOP22_23) +-
    Osaamistavoitteet
    Opintojaksolla paneudutaan palveluseteleihin sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämistapana. Mikä palveluseteli on ja miksi sitä käytetään palvelujen järjestämistapana? Miten palvelusetelillä voidaan vahvistaa asiakkaan valinnanvapautta? Millaisia erilaisia palvelusetelejä on käytössä? Mm. näihin kysymyksiin opintojaksolla saa vastauksen.

    Opintojakson jälkeen:
    1. Osaat palvelusetelitoiminnan perusperiaatteet ja soveltaa palvelusetelilainsäädäntöä.
    2. Hallitset palvelusetelitoiminnan keskeiset käsitteet ja niiden väliset suhteet
    3. Osaa jäsentää ja arvioida palvelusetelin käyttöä.
    4. Osaat arvioida asiakkaan asemaa sekä neuvonnan ja ohjauksen merkitystä palveluseteliä käytettäessä.
    5. Osaat kuvata ja eritellä palvelusetelin käyttöönoton vaiheet.
    Sisältö
    Opintojakson keskeinen sisältö:
    - Palvelusetelitoiminnan perusperiaatteet ja keskeinen lainsäädäntö
    - Keskeiset käsitteet
    - Palvelusetelityypit ja käyttö eri asiakasryhmillä
    - Palveluseteli palvelujen järjestämistapana
    - Asiakas palvelusetelin käyttäjänä

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Palveluseteli toiminnan perusteet -opintojakso toteutetaan kokonaan verkko-opintoina, jotka opiskelija voi suorittaa itsenäisesti oman aikataulunsa mukaan. Opintojakson suositeltu suoritusaika on n. kuukausi. Ilmoittautuminen on avoinna 30.4.2023 saakka.

    Vastuuhenkilö

    Katja Sorjonen

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Tarkemmin Moodlessa.

    Toteutustapa

    Etäopetus

    Toimipiste

    Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    09.01.2023 - 31.07.2023

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Kahden opintopisteen laajuinen opintojakso vastaa noin 54 tunnin työmäärää. Opintojakson suositeltu suoritusaika on n. kuukausi.

    Ilmoittautumisaika

    01.10.2022 - 30.04.2023

    Ryhmä
    • TOP22_23
    Pienryhmät
    • Pienryhmä (schedulingGroup) 1 (: 60. : 60.)
    • Pienryhmä (schedulingGroup) 2 (: 10. : 0.)
    Arviointikriteerit

    Opintojakso arvioidaan hyväksytty/hylätty -arviointiasteikolla. Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien tekemistä. Arviointi on formatiivista pitäen sisällään oman osaamisen testaamista ja arviointia, vertaisarviointia sekä opettajan palautetta ja arviointia.

    Opettaja

    Katja Sorjonen, Maria-Eliisa Laukkanen

    Paikkoja

    10 - 100

    Koulutusohjelma

    Sosionomikoulutus

    Virtuaaliosuus

    2 op

    Arviointiasteikko

    Hyväksytty/Hylätty