•     Anatomia ja fysiologia 2, SHNS22A ja B SH10023-3001 09.01.2023-28.05.2023  2 op  (SHNS22) +-
    Osaamistavoitteet
    Opiskelija tuntee kehon eri elinjärjestelmien normaalin rakenteen ja toiminnan, säätelyn perusteet sekä yleisimmät patologiset muutokset. Opiskelija kykenee hyödyntämään tietoja ammatillisissa opinnoissa ja terveysalan ammateissa.
    Sisältö
    - umpieritysjärjestelmä
    - munuainen ja virtsaneritys
    - nestetasapainon ja happoemästasapaianon säätely
    - ruoansulatus
    - TULE
    - lisääntyminen

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Osaamistavoitteet: Opiskelija tuntee kehon eri elinjärjestelmien normaalin rakenteen ja toiminnan, säätelyn perusteet sekä yleisimmät patologiset muutokset. Opiskelija kykenee hyödyntämään tietoja ammatillisissa opinnoissa ja terveysalan ammateissa. Sisältö ja toteutus: - umpieritysjärjestelmä - virtsaneritys ja munuainen - nestetasapainon säätely - happo-emästasapainon säätely - ruoansulatus - tuki- ja liikuntaelimistön rakenne ja toiminta - lisääntymisfysiologia

    Vastuuhenkilö

    Susanna Kinnunen

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Leppäluoto, J., Rintamäki, H., Vakkuri, O., Vierimaa, H. ja Lauri, T. (2019) Anatomia ja fysiologia - rakenteesta toimintaan. Sanoma Pro Oy HUOM!! Kesäkuussa 2019 on julkaistu uusin painos!! Muita mahdollisia: 1) Leppäluoto J, Kettunen R, Rintamäki H, Vakkuri O, Vierimaa H ja Lätti S 2008 (tai uudempi). Anatomia ja fysiologia - rakenteesta toimintaan. Sanoma Pro Oy 2) Nienstedt, W., Hänninen, O., Arstila, A. ja Björkqvist, S-E. Ihmisen anatomia ja fysiologia. WSOY (uusin painos) 3) Sand, O., Sjaastad, Ö.V., Haugg, E., Bjålie, J.G., Toverud, K.C.: IHMINEN, Fysiologia ja anatomia, WSOY. (uusin painos) Mikä tahansa korkea-asteelle tarkoitettu anatomian ja fysiologian oppikirja käy.

    Toteutustapa

    Lähiopetus

    Toimipiste

    Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Luentotentti (2 h) Kaksi uusintaa (esseetentti Exam-järjestelmässä; sovittava erikseen)

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    09.01.2023 - 28.05.2023

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Lähitunnit 26 h Tentti 2 h Itsenäinen opiskelu 28 h

    Ilmoittautumisaika

    01.10.2022 - 31.10.2022

    Ryhmä
    • SHNS22
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Esseetentti Exam-järjestelmässä HUOM!! Sovittava AINA erikseen!

    Arviointikriteerit

    Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen Tentti (100%)

    Opettaja

    Susanna Kinnunen

    Paikkoja

    20 - 60

    Koulutusohjelma

    Sairaanhoitajakoulutus, Terveydenhoitajakoulutus

    Arviointiasteikko

    H-5

    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1

    Opiskelija tuntee pääosin elinten ja elinjärjestelmien normaalit rakenteet ja toiminnot. Opiskelija pystyy kuvailemaan elimistön toimintakykyyn vaikuttavia tekijöitä sekä luetella yleisimpiä patologisia muutoksia. Opiskelija tietää ja osaa määritellä hoitotyön kannalta keskeisimmät käsitteet. Tiedoissa on jonkin verran puutteita ja epäjohdonmukaisuuksia. Opiskelija pystyy jossain määrin arvioimaan omaa toimintaansa, perustelemaan valintojaan sekä hyödyntämään oppimaansa omassa toiminnassaan.

    Arviointikriteeri - arvosana 3

    Opiskelija tuntee elinten ja elinjärjestelmien normaalit rakenteet ja toiminnot. Opiskelija tunnistaa elintoimintojen ja suorituskyvyn välisen yhteyden ja tuntee elimistön toimintakykyyn vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija tietää ja osaa käyttää hoitotyön kannalta keskeisiä käsitteitä ja tunnistaa elinjärjestelmien yleisimmät patologiset muutokset ja niiden mahdolliset seuraukset. Tiedoissa voi olla pieniä epäjohdonmukaisuuksia, mutta yleisesti ottaen opiskelija hallitsee tiedot hyvin. Opiskelija pystyy arvioimaan omaa toimintaansa ja perustelemaan valintojaan sekä hyödyntämään oppimaansa omassa toiminnassaan.

    Arviointikriteeri - arvosana 5

    Opiskelija omaa hyvät perustiedot elinten ja elinjärjestelmien normaalista rakenteesta ja toiminnoista. Opiskelija ymmärtää elintoimintojen ja suorituskyvyn välisen yhteyden ja pystyy arvioimaan niiden yhteisvaikutuksia. Opiskelija osaa käyttää hoitotyön kannalta keskeisiä käsitteitä sujuvasti ja tuntee elinjärjestelmien yleisimmät patologiset muutokset ja niiden vaikutukset elimistön toimintaan ja toimintakykyyn. Opiskelija pystyy arvioimaan omaa toimintaansa kriittisesti ja soveltamaan oppimaansa omassa toiminnassaan.