Opintojaksolla syvennytään asiakasprosesseihin ja palveluohjaukseen geronomin työssä. Asiakasprosessien ja palveluohjauksen käsitteet sisältöineen auttavat jäsentämään geronomin työssä muun muassa asiakkuuksien ja asiakasprosessien kulkua, niiden lakisääteisiä ja teoreettisia vaiheita ja geronomin työtapoja. Opintojakso koostuu A-osasta 4 op monialaiset asiakasprosessit ja palveluohjaus sekä B-osa 2 op Asiakas-/potilastietojen kirjaaminen monialaisessa yhteistyössä (UEF:n tarjoama verkko-opintokokonaisuus) Opintojakson A-osa koostuu itsenäisestä opiskelusta, lähipäivästä, kentälle jalkautumisesta sosionomiopiskelijoiden kanssa (1 kerta) ja kokoavasta tehtävästä, joka palautetaan 15.4.2023 mennessä. B-osa toteutuu kokonaan verkossa itsenäisenä opiskeluna.
Piia Kauhanen
Myller, Terhi, 2022. Sosiaalityön ammatillinen työkulttuuri suhdeperustaisena sosiaalityönä maaseudulla ja kaupungissa. Asiakasprosesseja koskevat luvut 3.2 ja 3.3, sivut 50 - 64. Itä-Suomen yliopisto. Ristolainen, Hanna, 2022. Ikäihmisten palveluohjausmallien vaikuttavuus. Ikäihmisten palveluohjaus asiakastyönä, luku 3, sivut 63 - 74. Itä-Suomen yliopisto. Niemelä, Jorma & Kivipelto, Minna 2019. Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sote-keskusten lähtökohdaksi. Työpaperi 37/2019. THL. Muu opintojaksolla osoitettu kirjallisuus ja lähdemateriaali.
Etäopetus
Moniammatillinen yhteistyö sosionomiopiskelijoiden kanssa, kentälle jalkautuminen. Casetyöskentely ja kokoava tehtävä casen pohjalta.
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Suomi
09.01.2023 - 28.05.2023
A-osa 4 op, yhteensä 108 h. Info ja ohjaustunnit yhteensä 8 h, lähipäivä 6 h. Itsenäinen työskentely ja kokoavan tehtävän tekeminen yhteensä 94 h. B-osa 2 op, yhteensä 54 h itsenäistä työskentelyä.
01.10.2022 - 31.10.2022
Opintojakso toteutuu ajalla 20.1.2023-30.4.2022. Etä- ja lähitunnit toteutuvat helmi-maaliskuun aikana. Opintojakson kokoavassa tehtävässä tulee hyödyntää myös Kokonaisvaltainen gerontologinen arviointi -opintojakson antia. Kokoavan tehtävän palautus on 15.4.2023.
Opintojakso arvioidaan numeraalisesti, arvioinnin perustana on kokoavasta tehtävästä saatu arvosana. Arviointikriteerit ovat Karelia-amk:n yhteiset amk-tason arviointikriteerit, jotka ovat esillä opintojaksolla. Aktiivinen osallistuminen lähipäivään ja ohjaustunneille korottaa arvosanaa 0,25 arvosanan eli + verran.
Helena Ikonen, Terhi Myller, Anu Ihanus
15 - 40
Mikäli joudut olemaan poissa lähipäivästä pakollisen esteen vuoksi, tilalle tulee korvaava raporttitehtävä case-tapauksesta. Raportin pituus 8-10 tekstisivua. Karelian raportointiohjeita noudatetaan.
Geronomikoulutus
5 op
H-5