Opintojakso rakentuu kahdesta osakokonaisuudesta A)-osio ohjaustunneista ja tiimityöskentelystä, luentotallenteista, muusta opiskelumateriaaleista, itsenäisestä opiskelusta, oppimistehtävästä ja B)-osio luentotallenteista, itsenäisestä opiskelusta, teams-työpajasta marraskuussa 30.11.2022 klo 12.30-16.00 sekä monivalintaverkkotentistä Moodlessa.
Terhi Myller
A) osan materiaali on tarkoitettu tueksi opintojaksolle, se toimii oheismateriaalina. Jämsèn & Kukkonen 2020. Ikäystävällinen yhteiskunta tukee aktiivista ikääntymistä. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/333296/B60.pdf?sequence=2&isAllowed=y Taloudellisia, sosiaalisia ja sivistyksellisiä oikeuksia koskeva kansainvälinen yleissopimus 6/1976 https://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1976/19760006 Laatusuositus hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi 2020–2023 : Tavoitteena ikäystävällinen Suomi https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162455/STM_2020_29_J.pdf?sequence=1&isAllowed=y Kansallinen ikäohjelma vuoteen 2030 : Tavoitteena ikäkyvykäs Suomi https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162462 Geronomin ammattieettiset ohjeet https://www.suomengeronomiliitto.fi/geronomi/ammattiettiset-ohjeet Sosiaalialan ammattihenkilön ammattieettiset ohjeet https://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/docs/Talentia_Etiikkaopas_2017.pdf Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista eli vanhuspalvelulaki (Finlex) Sosiaalihuoltolaki (Finlex) Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista (Finlex) Terveydenhuoltolaki (Finlex) Laki potilaan asemasta ja oikeuksista (Finlex) B) EOAK/4180/2020. Muistisairaan deliriumpotilaan rajoittaminen somaattisessa sairaanhoidossa. Eduskunnan oikeusasiamiehen ratkaisu. https://www.oikeusasiamies.fi/r/fi/ratkaisut/-/eoar/4180/2020 Ikääntyneiden henkilöiden oikeudet – keskeiset kansainväliset sopimukset ja kansallinen lainsäädäntö. Ihmisoikeuskeskuksen julkaisuja 1/2019. https://bin.yhdistysavain.fi/1586428/cZKLUW7eatBYEtgRauoX0UjBzZ/Ika%CC%88a%CC%88ntyneiden%20henkilo%CC%88iden%20oikeudet.pdf Mäki-Petäjä-Leinonen Anna & Karvonen-Kälkäjä Anja. Vanhuusoikeuden perusteet. Almatalent. 2017. (kirja on myös sähköisenä versiona saatavilla) Nikumaa Henna. Itsemääräämisoikeuden kunnioittaminen ja rajoittaminen muistisairaan hoidossa. Teoksessa Hallikainen, Immonen, Mönkäre & Pihlajakari (toim.) Muistisairaan hoito. Duodecim. 2019, s. 20–24. (kirja löytyy myös sähköisenä versiona mm. Duodecimiin Oppiportista) Nikumaa Henna & Koponen Elina (toim.) Miten turvaan tahtoni toteutumisen? Opas oikeudelliseen ennakointiin. Suomen muistiasiantuntijat ry. 2021. https://sumut.fi/wp-content/uploads/2021/10/MIES_SUMU_Oikeudellinen_ennakointi_opas_2021.pdf Koivisto Ida. Ohjattua vapautta? Itsemääräämisoikeus hallinnan välineenä. Lakimies 6/2018, s. 627–650. (löytyy Edilex-tietokannan Lakikirjastosta, jossa mm. suomalaiset juridiset lehdet)
Etäopetus
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Verkkotentti jakson lopussa, teams-työpajan jälkeen. Verkkotentti on auki viikon ja se sisältää 3 tenttiyritystä. Pakotetusti 48h viive tenttiyritysten välillä.
Suomi
24.10.2022 - 23.12.2022
Opiskelijan työmäärä 5 op, yhteensä 135 tuntia A) Ikäystävällinen yhteiskunta ja ammattieettinen ohjaus 2 op, 54 h, josta 10 h ohjausta ja tiimityöskentelyä lukujärjestyksen mukaisesti v. 2022 ja 44 h itsenäistä opiskelua ja oppimistehtävän tekemistä. B) Lainsäädännöllinen ohjaus geronomin työssä 3 op, yhteensä 81 h, josta 77h itsenäistä opiskelua (mm. luentotallenteet) ja 4 h teams-työpaja. Pienryhmätyöskentelyn kukin ryhmä sopii keskenään ja itsenäisesti.
15.08.2022 - 30.09.2022
A-osion opettaja, Terhi Myller B-osion opettaja, Henna Nikumaa
.
Terhi Myller
15 - 40
Opintojakso luo perustan geronomin lainsäädännölliselle osaamiselle ja perustuu gerontologisen, palvelujärjestelmäosaamisen sekä johtamisen, kehittämisen ja laadunhallinnan kompetensseihin.
Geronomikoulutus
5 op
H-5