Siirry suoraan sisältöön

Aktiivisen, terveen ja toimintakykyisen ikääntymisen lähtökohdat (5 op)

Toteutuksen tunnus: SG10001-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.08.2022 - 30.09.2022

Ajoitus

22.08.2022 - 16.10.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Geronomikoulutus (SG)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 40

Koulutus

  • Geronomikoulutus

Opettaja

  • Katri Palpatzis
  • Jonna Puustinen
  • Marika Lappalainen

Vastuuopettaja

Katri Palpatzis

Ryhmät

  • SGAS22
    Geronomi (AMK), monimuoto, syksy, 2022

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi:
- Osaat kuvata ikääntyneiden hoitotyön ja kuntoutuksen keskeiset käsitteet ja tietoperustan
- Osaat selittää aktiivisen, terveen ja toimintakykyisen ikääntymisen lähtökohtia
- Osaat tunnistaa ikäihmisen inhimillisiä tarpeita ja yksilöllisiä voimavaroja
- Osaat määritellä hoito- ja kuntoutustyön prosessin vaiheet
- Tunnistat ikääntyneiden hoitotyön ja kuntoutuksen näyttöön perustuvana toimintana
- Osaat hakea tarkoituksenmukaista gerontologista tietoa luotettavista tiedonlähteistä

Sisältö

- Ikääntyneiden hoitotyön ja kuntoutuksen keskeiset käsitteet
- Aktiivinen, terve ja toimintakykyinen ikääntyminen
- Ennakoiva ja ennaltaehkäisevä vanhustyö
- Voimavaralähtöinen ajattelu
- Hoitotyön ja kuntoutuksen prosessi
- Näyttöön perustuva toiminta ja keskeisiä tiedonlähteitä
- Aseptisen työskentelyn periaatteet ja henkilökohtainen hygienia
- Turvallisen ja ergonomisen työskentelyn periaatteet

Oppimateriaalit

Kulmala J. (toim) 2019. Hyvä vanhuus. Menetelmiä aktiivisen arjen tukemiseen. Otavan kirjapaino Oy, Keuruu.
Kelo, S. ym. 2015 tai uudempi. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö. 1. painos tai uudempi. Sanoma Pro Oy. Saatavilla myös e-kirjana Finnan ja Ellibsin kautta
Käypä hoito-, HOTUS- ja kuntoutussuositukset.
Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson aikana, opintojakson Moodlessa.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan pääasiallisesti verkossa (pl. info ja työpajatunnit), opintojakson Moodle-verkko-oppimisympäristössä Flipped-learning menetelmällä.
Etäohjaukset Moodle-oppimisympäristössä Collaboratessa (sis.seminaaritunnit)
Lähiopetus Tikkarinne-kampuksella: info ja työpaja-tunnit
Itsenäinen ja tiimityöskentely (sis. valmistautuminen etukäteen ohjauksiin, oppimistehtävät)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson suoritus 5 op = 5 x 27 h = 135 h opiskelijan työtä, se sisältää:
Etäohjaus (sis. seminaari- ja palautetunnit) 18 h
Lähiohjaus Info 2h ja Työpaja-tunnit 6 h, yhteensä 8h
Itsenäinen ja tiimityöskentely (sis. oppimistehtävät) 109 h

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutetaan 1. jaksolla

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen etäohjauksiin ja lähiopetukseen (työpaja- ja seminaaripäivä 100% osallistuminen).
Oppimistehtävien (itsenäinen opiskelu) hyväksytty suorittaminen.
Kokoavan tiimitehtävän laatiminen ja esittäminen sekä vertaisarviointi seminaaripäivässä (tiimityöskentely) hyväksytysti.