Siirry suoraan sisältöön

Visuaalinen viestintä (6 op)

Toteutuksen tunnus: LUV6065-LUA20L1

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2020 - 31.10.2020

Ajoitus

01.03.2021 - 31.05.2021

Opintopistemäärä

6 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus

Yksikkö

Medianomikoulutus (HM)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Media-alan koulutus

Opettaja

  • Juha Valonen

Vastuuopettaja

Juha Valonen

Ryhmät

  • LUVNS18
    Medianomi (AMK), päivä, syksy, 2018

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää miten ihmisen visuaalisen tiedon havainnointi ja tiedonkäsittely toimii
- osaa lukea ja tulkita visuaalisia viestejä
- hallitsee visuaalisen ilmaisun keinoja omien visuaalisten viestin luomisessa ja välittämisessä
- osaa tuottaa käyttötarkoitukseen sopivia kuvia digitaalisella kameralla ja muokata niistä visuaalisia viestejä
- ymmärtää kuvan ja tekstin yhteyden sekä hallitsee typografisen suunnittelun perusteita
- osaa toimia ryhmässä aktiivisena osallistujana edistäen ryhmän yhteisen päämäärän saavuttamista
- osaa antaa rakentavaa palautetta toisten oppimistehtävistä ja hyödyntää saamaansa palautetta oman osaamisen kehittämisessä
- hallitsee valokuvaamisen tekniikoita monipuolisesti (panoraama, HDR, timelapse, stereokuva)

Sisältö

Tällä opintojaksolla perehdytään visuaalisen viestinnän prosesseihin sekä vastaanottajan että viestin välittäjän näkökulmista. Visuaalisen viestin rakentumisessa on keskeistä teosten ja vastaanottajan välisen vuorovaikutuksen ymmärtäminen sekä tekijän ja teoksen välisen luomisprosessin hallinta. Että ymmärtäisimme, miten visuaalinen viesti syntyy ja miten se vaikuttaa, tutkimme visuaalista ilmaisua valokuvauksen ja graafisen suunnittelun avulla tekijöinä ja vastaanottajina.Opintojaksolla tutustutaan visuaalisten viestien maailmaan pohtien historiallista ja kulttuurillista perspektiiviä. Uusiin visuaalisen viestinnän ilmaisukeinoihin tutustutaan perehtymällä syvällisemmin joihinkin digitaalisen kuvantuottamisen erikoistekniikoihin. Keskeisiä teemoja ovat mm. katselutaito ja semioottinen kuvantulkinta (representaatio), visuaalisen viestin välittämisen prosessi tekijältä vastaanottajalle (tiedonkäsittely), valokuvan ilmaisukeinot (kuvajournalismi, ryhmäkuvaus), tekstin ja kuvan yhteys (mainonta, jullistegrafiikka), erikoistekniikat (stereokukuva, panoraama, HDR, timelapse).

Aika ja paikka

Tikkarinne-kampus, kevät 2020

Oppimateriaalit

Aalto, J. 2010. Kohteena ihminen. Helsinki: WSOYpro, Berger, J. (toim.) 1991. Näkemisen tavat. Helsinki: Love-Kirjat, Berger, J.1972. Ways of Seeing. BBC:n TV-dokumenttisarja. Lontoo: BBC, Hatva, A. 2009. Merkityksen välittäminen kuvan avulla. Väitöskirja. Tampere: Tampere University Press, Hatva, A. 1993. Kuvittaminen. Helsinki: Rakennustieto

Opetusmenetelmät

Tällä opintojaksolla perehdytään visuaalisen viestinnän prosesseihin sekä vastaanottajan että viestin välittäjän näkökulmista. Visuaalisen viestin rakentumisessa on keskeistä teosten ja vastaanottajan välisen vuorovaikutuksen ymmärtäminen sekä tekijän ja teoksen välisen luomisprosessin hallinta. Että ymmärtäisimme, miten visuaalinen viesti syntyy ja miten se vaikuttaa, tutkimme visuaalista ilmaisua valokuvauksen ja graafisen suunnittelun avulla tekijöinä ja vastaanottajina.

Opintojaksolla tutustutaan visuaalisten viestien maailmaan pohtien historiallista ja kulttuurillista perspektiiviä. Uusiin visuaalisen viestinnän ilmaisukeinoihin tutustutaan perehtymällä syvällisemmin joihinkin digitaalisen kuvantuottamisen erikoistekniikoihin. Keskeisiä teemoja ovat mm.

- katselutaito ja semioottinen kuvantulkinta (representaatio)
- visuaalisen viestin välittämisen prosessi tekijältä vastaanottajalle (tiedonkäsittely)
- valokuvan ilmaisukeinot (kuvajournalismi, ryhmäkuvaus)
- tekstin ja kuvan yhteys (mainonta, jullistegrafiikka)
- erikoistekniikat (stereokukuva, panoraama, HDR, timelapse)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Muualla suoritettu vastaava opinto.

Opintojakso voidaan suorittaa myös osaamisen tunnistamisen avulla kokonaan tai osittain (portfolio). Suoritustavasta on sovittava opettajan kanssa ennen opintojakson alkua.

Mikäli tekninen osaamisen taso arvioidaan ennen opintojakson alkua riittäväksi, voidaan opintojakso suorittaa myös kokonaan virtuaalisesti ilman kontaktitunneille osallistumista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot ja ohjatut työpajat 48 h, palaute 12 h, itsenäinen- ja ryhmätyöskentely 67 h

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson tavoitteet:

Opiskelija:
- ymmärtää miten ihmisen visuaalisen tiedon havainnointi ja tiedonkäsittely toimii
- osaa lukea ja tulkita visuaalisia viestejä
- hallitsee visuaalisen ilmaisun keinoja omien visuaalisten viestin luomisessa ja välittämisessä
- osaa tuottaa käyttötarkoitukseen sopivia kuvia digitaalisella kameralla ja muokata niistä visuaalisia viestejä
- ymmärtää kuvan ja tekstin yhteyden sekä hallitset typografisen suunnittelun perusteita
- osaa toimia ryhmässä aktiivisena osallistujana edistäen ryhmän yhteisen päämäärän saavuttamista
- osaa antaa rakentavaa palautetta toisten oppimistehtävistä ja hyödyntää saamaansa palautetta oman osaamisen kehittämisessä
- hallitsee valokuvaamisen tekniikoita monipuolisesti (panoraama, HDR, timelapse, stereokuva)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteina ovat viestintäosaamisen alueelta henkilökohtainen taiteellinen ja tekninen osaaminen (oppimistehtävät) sekä reflektio-osaaminen (osallistuminen ryhmätehtäviin ja palautekeskusteluihin lähiopetuksessa sekä osallistuminen verkkokeskusteluihin).

Arvioinnin painotukset:

- ryhmäprossessiin osallistuminen ja reflektio-osaaminen (30%)
- raiteellinen- ja tekninen osaaminen (70%)

Hylätty (0)

Palauttamattomia tehtäviä tai selvittämättömiä poissaoloja yli 20% kontaktitunneista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Osaat tulkita ja toteuttaa visuaalisia viestisisältöjä. Kykenet löytämään ja hyödyntämään lähdeaineistoja. Hallitset käytettyjen työvälineohjelmien ja järjestelmäkameran peruskäytön (valokuvaustehtävät, visualisointitehtävät, kirjalliset tehtävät)

Osallistut ryhmäprosessiin (ryhmätehtävät, vertaispalaute).

Osaat arvioida realistisesti omaa osaamistasi ja osaat asettaa itsellesi uusia tavoitteita osaamisesi kehittämiseksi (kuvaustehtävien raportit, itsearviointi).

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Pystyt viestimään monipuolisesti valokuvan ilmaisukeinojen ja visuaalisten elementtien avulla (valokuvaustehtävät, kirjalliset tehtävät).

Osaat käyttää itsenäisesti ja hallitusti työvälineohjelmistoja (työvälineohjelmistojen hallinta, visualisointitehtävät).

Tunnistat oppimistasi tukevia lähdemateriaaleja ja hyödynnät niitä valokuvaus- ja visualisointitehtävissä. Pystyt perustelemaan tekemiäsi luovia ratkaisuja (visualisointitehtävät, valokuvaustehtävät).

Tuet ryhmäprosessia omalla aktiivisuudellasi ja hyödynnät ryhmän yhteisiä oppimistuloksia. Havaitset oman osallistumisesi merkityksen ryhmäprosessin onnistumiselle (ryhmätehtävä, vertaispalaute).

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Hallitset visuaalisten viestien välittämisen valokuvan ilmaisukeinojen ja graafisten elementtien avulla. Kykenet tuottamaan persoonallisia ja ilmaisuvoimaista visuaalisia viestejä (työvälineohjelmistojen hallinta, valokuvaustehtävät, visualisointitehtävät).

Hyödynnät oivaltavasti lähdeaineistoja. Tuot omassa suunnittelussasi esille liitoksia visuaalisen suunnittelun perinteeseen ja nostat esille uusia näkökulmia ja perusteltuja vaihtoehtoisia toimintatapoja (kaikki tehtävät).

Pystyt perustelemaan tekemiäsi ratkaisuja lähdemateriaalin ja työprosessien avulla. Arvioit monipuolisesti ja kriittisesti omaa oppimistasi ja osaamistasi (kirjalliset tehtävät, itsearviointi ja raportointi).

Tuet osallistumisellasi ja osaamisellasi yhteisten tavoitteiden toteutumista ja toisten projektiin osallistuvien taitojen kehittymistä (ryhmätehtävä, vertaispalaute).