Siirry suoraan sisältöön

Social Contacts (2 op)

Toteutuksen tunnus: LUV6005-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.04.2021 - 30.09.2021

Ajoitus

23.08.2021 - 13.12.2021

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kielten ja viestinnän opetus (KVO)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 70

Koulutus

  • Media-alan koulutus

Opettaja

  • Johanna Nieminen

Vastuuopettaja

Johanna Nieminen

Ryhmät

  • HMNS21
    Medianomi (AMK), päivä, syksy, 2021

Tavoitteet

Opiskelija saavuttaa sellaiset vuorovaikutustaidot, jotka mahdollistavat viestimisen erilaisissa media-alan kansainvälisissä tilanteissa. Opiskelija tunnistaa oman opiskelutyylinsä ja pystyy käyttämään opiskelustrategioita tehokkaasti apuna kielitaidon kehittämisessä ammatilliselle tasolle. Hän käyttää sanakirjoja ja lähteitä aktiivisesti englannin opiskelussa. Opiskelija osaa toimia työelämän viestintätilanteissa ja kertoa itsestään, koulutuksestaan ja ammatti-alastaan. Hän tutustuu oman alansa erilaisiin työnimikkeisiin ja työtehtäviin. Hän ymmärtää työnhakuprosessin ja osaa kirjoittaa työhakemuksen ja CV:n sekä harjoittelee työhaastattelua englanniksi. Hän oppii viestimään tilanteen vaatimalla tavalla ja sähköpostitse asianmukaisella tyylillä. Opiskelija pystyy lukemaan oman alan englanninkielisiä tekstejä, sanakirjoja ja muita välineitä käyttäen ja etsimään tietoa omasta alastaan. Opiskelija osaa myös esitellä projektejaan englanniksi.

Sisältö

Oppimis- ja lukustrategiat, sanakirjojen ja muiden kieltenopiskelun apukeinojen käyttö, tiedonhaku, kirjallinen viestintä englanniksi (mm. sähköposti), suullinen viestintä englanniksi (itsestä, koulutuksesta ja tulevasta ammatista kertominen, pitchaus, small talk ja sosiaaliset tilanteet, puhelinviestintä, mielipiteen ilmaisu ja suullinen raportointi), kielen tyylit (muodollinen, epämuodollinen, neutraali/standardi), median alakohtaiset aiheet, markkinoiva kieli, tarinankerronta, ammattiin liittyvää sanastoa, työnhaku englanniksi (hakemus ja CV, haastattelu).

Aika ja paikka

Tikkarinne -kampus

Oppimateriaalit

Verkko-oppimisympäristö Moodle, internet. MOT-sanakirja, opettajan jakama tai ohjaama materiaali.

Taustakirjallisuus (vaihtoehtoinen) Cambridge English for the Media (Cambridge University Press, 2008)

Opetusmenetelmät

Tavoitteet suomeksi:
Opiskelija saavuttaa sellaiset vuorovaikutustaidot, jotka mahdollistavat viestimisen erilaisissa media-alan kansainvälisissä tilanteissa.Opiskelija tunnistaa oman opiskelutyylinsä ja pystyy käyttämään opiskelustrategioita tehokkaasti apuna kielitaidon kehittämisessä ammatilliselle tasolle. Hän käyttää kieliohjelmia, sanakirjoja ja muita lähteitä aktiivisesti englannin opiskelussa. Opiskelija osaa toimia työelämän viestintätilanteissa ja kertoa koulutuksestaan ja ammatti-alastaan. Hän tutustuu oman alansa erilaisiin työnimikkeisiin ja työtehtäviin. Hän ymmärtää työnhakuprosessin ja osaa kirjoittaa työhakemuksen ja CV:n sekä harjoittelee työhaastattelua englanniksi. Hän oppii viestimään tilanteen vaatimalla tavalla ja sähköpostitse asianmukaisella tyylillä. Opiskelija pystyy lukemaan oman alan englanninkielisiä tekstejä, sanakirjoja ja muita välineitä käyttäen ja etsimään tietoa omasta alastaan. Opiskleija tutustuu kulttuuriarvostelun tai akateemisen esseen kirjoittamiseen.
Suulliset ja kirjalliset harjoitustyöt sekä aktiivinen osallistunminen ja vuorovaikutus englanniksi lähitunneilla ja Moodlessa.

Oppimis- ja viestintästrategiat, sanakirjojen ja muiden kieltenopiskelun apukeinojen käyttö, tiedonhaku, kirjallinen viestintä englanniksi (mm. sähköposti), suullinen viestintä englanniksi (itsestä, koulutuksesta ja tulevasta ammatista kertominen työhaastattelussa, small talk, puhelinviestintä, mielipiteen ilmaisu, muut sosiaaliset tilanteet), kielen tyylit (muodollinen, epämuodollinen, neutraali/standardi), median alakohtaiset aiheet, markkinoiva ja vakuuttava kieli, ammattiin liittyvää perussanastoa, työnhaku englanniksi (hakemus ja CV, haastattelu).
Moodlerooms ja lähitunnit. Suullinen esitys integroituna esim. graafisen suunnittelun opintojakson kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Puuttuvat arvioitavat harjoitustyöt palautetaan opintojakson aikana sovitusti joko Moodleen tai opettajalle. Yksi puuttuva työ alentaa opintojakson kokonaisarvosanaa. Jos puuttuvia töitä on enemmän kuin yksi, loppuarvosana on 0 (=Hylätty). Mahdollisen opintojaksotentin uusinta opettajan ilmoittamana ajankohtana opintojakson loputtua.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT: Sovitaan opettajan kanssa (esim. näyttö tai ositt. korvaavuuden tenttiminen), jos taitotaso on riittävä Ahotointiin. Opiskelija keskustelee asiasta opinto-ohjaajan kanssa jonka jälkeen hän ottaa yhetyttä opettajaan. Opikelija ehdottaa Ahotointitapaa itse ja tekee hakemuksen. Ks. Pepin AHOT-ohjeet ja hakemus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus ja tuntityöskentely ja mahdollinen tentti 22 h, oppimistehtävät/itsenäinen tiedonhankinta 14 h, valmisteltuihin oppimisaineistoihin perehtyminen 12 h

Lisätietoja opiskelijoille

Mahdollinen integrointi Graphic Design- tai muun vastaavan median opintojakson kanssa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi 0-5
Arviointiin vaikuttavat aktiivinen osallistuminen, harjoitustyöt, tentti/näyttö.
Kirjoittaminen:
Arvosana 5
Aiheen käsittely on monipuolista ja taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa moninaisissa ammatillisissa tilanteissa. Teksti on rakenteellisesti hyvin selkeää, loogista ja monipuolista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Opiskelija osaa välittää viestin luontevasti asiaankuuluvalla tyylillä. Kieli on erittäin sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on laaja.
Arvosana 3-4
Aiheen käsittely on melko monipuolista ja se vastaa tehtävänantoa moninaisissa ammatillisissa tilanteissa. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista tai kohtalaisen loogista. Teksti on sidosteista, pieniä puutteita voi esiintyä. Tyyli on asiaankuuluvaa, pieniä tyylivirheitä voi esiintyä. Kieli on sujuvaa ja selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto ovat hallussa ja riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Vaativimmissa rakenteissa ja ilmauksissa ilmenee joitakin puutteita.
Arvosana 1-2
Aiheen käsittely moninaisissa ammatillisissa tilanteissa on melko suppeaa ja yksipuolista. Teksti vastaa puutteellisesti tehtävänantoon eikää etene aivan loogisesti. Teksti sisältää joitakin vaikeasti ymmärrettäviä kohtia. Sidosteisuudessa on puutteita ja teksti ei täysin vastaa tyylikonventioita tai on tyylikonventioiden vastaista. Kieli on tyydyttävää. Se sisältää joitakin yksinkertaisia rakenteita ja perussanastoa ja niiden käytössä ilmenee jonkin verran virheitä. Aiheita on käsitelty suppeasti ja yksipuolisesti. Teksti etenee usein epäloogisesti ja kieli sisältää melko paljon yksinkertaisia ilmaisuja, ja niissä esiintyy virheitä.
Hylätty 0= Opiskelija ei tee tehtävää tai ymmärrä tehtävänantoa. Merkittävä osa annetusta tehtävästä jää tekemättä. Opiskelija jättää tehtävän kesken. Opiskeijan välittämä viesti (puhe/teksti) ei mene perille, tekstiä tai puhetta on mahdoton seurata.
Puhuminen:
Arvosana 5
Opiskelija osaa puhua moninaisista oman alan aiheista erinomaisesti. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.
Arvosana 3-4
Opiskelija osaa puhua moninaisista oman alan aiheista hyvin. Puhe on loogista ja johdonmukaista ja sidosteista. Vuorovaikutus on taitavaa ja nonverbaalinen viestintä tukee puhetta. Kieli on pääosin sujuvaa ja selkeää, puhuja onnistuu hyvin. Puhetta on helppo seurata, vaikkei se ole aina johdonmukaista. Sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin, ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.
Arvosana 1-2
Opiskelija osaa puhua keskeisistä oman alan aiheista kohtalaisesti tai tyydyttävästi. Puhetta ei ole aina helppo seurata, sidosteisuudessa on huomattavia puutteita tai se puuttuu lähes täysin. Esitys on epävarmaa ja vuorovaikutus on puutteellista. Kieli on melko hidasta, yksinkertaista ja epäröivää. Opiskelija pystyy välittämään viestin, vaikka virheet rakenteissa ja ääntämisessä haittaavat joskus ymmärrettävyyttä. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
Arviointikriteerinä ovat myös mahdollisen kokeen sekä harjoitustehtävien hyväksytty suoritus ja aktiivinen osallistuminen opintojaksolle lähiopetuksessa ja moodleroomsissa.
Hylätty, 0= Opiskelija ei tee tehtävää tai ymmärrä tehtävänantoa. Merkittävä osa annetusta tehtävästä jää tekemättä tai on erittäin puutteellinen. Opiskelija jättää tehtävän kesken. Opiskeijan välittämä viesti (puhe/teksti) ei mene perille, tekstiä tai puhetta on mahdoton seurata.

Hylätty (0)

0= Opiskelija ei ole ymmärtänyt tehtävänantoa tai opiskelija ei tee tehtävää tai ei suoriudu tehtävästä. Englanninkielinen viesti ei mene perille. Opiskleija ei ole ymmärtänyt viestintätilannetta, omaa rooliaan siinä tai ei suoriudu viestintätilanteessa. Opiskelija ei osallistu oppitunneille, verkkoalustalle tai sovitulla tavalla opintojaksolle.

Huom. Opintojaksolla aktiivisuus ja kokeet ovat osa arviointia.