Siirry suoraan sisältöön

Sociala kontakter (3 op)

Toteutuksen tunnus: LUT6021-LUA20L1

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.04.2020 - 30.04.2020

Ajoitus

31.08.2020 - 20.11.2020

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Restonomikoulutus (PR)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 60

Koulutus

  • Matkailun koulutus

Opettaja

  • Marita Suomalainen
  • Merja Öhman

Vastuuopettaja

Merja Öhman

Ryhmät

  • LUTNS19
    Restonomi (AMK), matkailu- ja palveluliiketoiminta, päivä, syksy, 2019

Tavoitteet

Opiskelija kykenee toimimaan matkailun pohjoismaisessa toimintaympäristössä. Hän ymmärtää kielitaidon olevan oleellinen osa ammattitaitoaan. Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti keskeisissä matkailualan asiakastilanteissa sekä neuvotella kohteliaasti ja asianmukaisesti työelämän tilanteissa. Opiskelija vahvistaa oman ammattialansa sanaston hallintaa.

Sisältö

Asiakaspalvelutilanteet (hotelli, ravintola, matkatoimisto), neuvottelu/kokoustilanteet, pohjoismaisten vierailijoiden isännöinti, oman alan työympäristö ja työtehtävät, ammattialan sanasto, liikekirjeenvaihto, pohjoismaiset matkailualan ajankohtaiset ilmiöt, keskeiset pohjoismaiset matkailukohteet, pohjoismainen kulttuuritietous, pohjoismaisten kulttuurien välinen viestintä.

Aika ja paikka

Wärtsilä-campus1.9-30.10.2020

Oppimateriaalit

Jokisalo Timo, Minni Ritva, Flexservice, Svenska för högskolor, Otava 2006.

Opetusmenetelmät

Opiskelija kykenee toimimaan matkailun pohjoismaisessa toimintaympäristössä. Hän ymmärtää kielitaidon olevan oleellinen osa ammattitaitoaan. Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti keskeisissä matkailualan asiakastilanteissa sekä neuvotella kohteliaasti ja asianmukaisesti työelämän tilanteissa. Opiskelija vahvistaa oman ammattialansa sanaston hallintaa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kaikki opintojaksoon liittyvät harjoitustyöt on suoritettava hyväksystysti ennen kuin opiskelija voi osallistua tenttiin.
Kirjallinen Moodle-tentti on opintojakson lopussa. Kirjallisista tenttiä voi uusia kaksi kertaa. Uusinta tapahtuu Exam-tenttiakvaariossa.
Suullinen koe on kirjallisen tentin jälkeen. Mikäli tentti ei mene läpi ensimmäisellä kerralla, tenttiä voi uusia kahdesti. Tenttiin ilmoittaudutaan Moodlessa olevan valinnan kautta. Sekä kirjallisen että suullisen tentin ajankohdat löytyvät Moodle-oppimisympäristöstä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi suorittaa joko lähitoteutuksena tai monimuotototeutuksena verkossajolloin opiskeluun sisältyy enemmän itsenäistä opiskelua. Lähitoteutuksen opettajana toimii Marita Suomalainen ja monimuotototeutuksen opettajana Merja Öhman.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus 30 h/Monimuotototeutuksessa lähitapaamisia 10h
Ryhmätyöskentely 8 h
Oppimistehtävät 14 h/Verkkototeutuksessa 24h
Itsenäinen tiedonhankinta 10 h/Verkkototeutuksessa 20h
Arviointi ja palaute 2 h

Sisällön jaksotus

Opintojakso koostuu 3 kokonaisuudesta:
1) Itsestä, opinnoinnoista ja työkokemuksesta kertominen, työnhaku
2) Työympäristö, työtehtävät matkailualoilla
3) Työpaikan suulliset ja kirjalliset viestintätilanteet(asiakaspalvelu, yritysvierailu, tuotteiden ja palveluiden esittely ja markkinointi, pohjoismaisten kulttuurien välinen viestintä

Oman alan ammattiterminologia ja rakenteiden vahvistaminen on mukana jokaisessa osiossa.
Opintojakson lopussa kirjallinen ja suullinen koe.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle tullessaan opiskelijan taitotason tulisi olla B1. Mikäli opiskelijan taitotaso on tätä alempi, on suositeltavaa suorittaa ruotsin kielen kertaavat opinnot ennen Sociala kontakter opintojaksoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ruotsin taitotasokuvaukset ammattikorkekoululle, kirjallinen koe ja kirjalliset oppimistehtävät 50%, suullinen koe ja suulliset oppimistehtävät 50%, itsearviointi ja vertaisarviointi. Aktiivinen osallistuminen lähitapaamisiin.

Hylätty (0)

Hylätty Suoritus ei ole tehtävänannon mukainen ja/tai ei yllä tasolle 1.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1 Opiskelija pystyy pääosin ymmärrettävästi viestimään suullisesti ja kirjallisesti yksinkertaisissa ja rutiininomaisissa työtehtävissä ja muissa tilanteissa. Opiskelija ymmärtää keskeiset sisällöt tuttuja aiheita käsittelevästä selkeästä puheesta ja tekstistä. Hän hallitsee riittävästi kielen perusrakenteita ja sanastoa, jotta viesti välittyy. Opiskelijan ääntämisensä taso riittää viestin pääsisällön välittymiseen. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti.
2 Opiskelija pystyy ymmärrettävästi viestimään suullisesti ja kirjallisesti tutuissa ja tavanomaisissa työtehtävissä ja tilanteissa, vaikka viestintä on paikoin hidasta ja epäyhtenäistä. Opiskelija ymmärtää selkeää puhetta ja tekstiä, joka koskee tuttuja aiheita. Hän hallitsee kielen perusrakenteet. Opiskelijan sanavarasto riittää selviytymiseen jokapäiväiseen elämään liittyvissä tilanteissa ja kohtalaisesti oman alan perustilanteissa. Hänen ääntämisen taso riittää viestin välittymiseen. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3 Opiskelija selviää hyvin suullisesti ja kirjallisesti työtehtävissä sekä muissa jokapäiväisissä tilanteissa. Opiskelija pystyy kirjoittamaan sisällöllisesti yhtenäisen kokonaisuuden. Hän ymmärtää normaalitempoista puhetta, mutta harvinaisemmat aiheet ja ei-yleiskielinen puhe voivat tuottaa vaikeuksia. Opiskelija ymmärtää jo oman alansa vaativiakin tekstejä, vaikka yksityiskohtia voi jäädä epäselviksi. Hän osaa käyttää rakenteita monipuolisesti eivätkä virheet estä viestin välittymistä. Opiskelijan sanavarasto riittää viestimään keskeiset asiat vaativammissakin tehtävissä ja tilanteissa. Hän ääntää ymmärrettävästi.Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti.
4 Opiskelija osaa viestiä sujuvasti eri kielenkäyttötilanteissa tuottaen selkeää ja sujuvaa kieltä asianmukaisella tyylillä. Hän ymmärtää ja tuottaa vaikeuksitta työelämässä tarvittavaa tekstiä ja puhetta, vaikka yleiskielestä poikkeavat ilmaisut aiheuttavat jonkin verran vaikeuksia. Opiskelija hallitsee hyvin kielen käytön, mutta satunnaisia ongelmia voi silti esiintyä. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa viestiä erittäin sujuvasti ja aktiivisesti osallistuen sekä oppimaansa monipuolisesti soveltaen vaativissa työelämän kielenkäyttötilanteissa sopivaa tyyliä käyttäen. Hän ymmärtää vaikeuksitta erilaisia kielenkäyttäjiä, vaikka hienot vivahteet ja merkittävästi yleiskielestä poikkeava puhe voivat tuottaa vaikeuksia. Opiskelija ymmärtää ja tuottaa sisällöllisesti vaativaa puhetta ja tekstiä. Hänen kielen käytössään ei ole juurikaan puutteita. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti.
Englanniksi