•     Sociala kontakter i arbetslivet LTR6033-3004 10.01.2022-13.04.2022  3 op  (IRNS21) +-
    Osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti työelämän viestintätilanteissa. Hän tutustuu omaan alaansa ja ymmärtää, millaista ruotsin kielen osaamista työelämässä tarvitaan ja hän osaa markkinoida omaa osaamistaan. Opiskelija pystyy seuraamaan ajankohtaisia ja oman alan ruotsinkielisiä medioita ja referoimaan niitä. Opiskelija pystyy itsenäiseen opiskeluun ja tiedonhankintaan ja hän osaa käyttää oman alan perussanastoa ja ruotsin kielen rakenteita työelämätilanteissa.
    Sisältö
    Itsestä ja opinnoista kertominen. CV:n / työpaikkahakemuksen laatiminen, työpaikkahaastattelu. Oman alan työympäristö ja työtehtävät. Sosiaaliset tilanteet työyhteisössä. Suullinen ja kirjallinen työelämäviestintä pohjoismaisessa kontekstissa. Oman alan keskeinen terminologia.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Opiskelija osaa kertoa, itsestään, työstään ja koulutuksestaan, hän osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti työelämän viestintätilanteissa. Hän tutustuu omaan alaansa ja ymmärtää, millaista ruotsin kielen osaamista työelämässä tarvitaan. Opiskelija pystyy seuraamaan ajankohtaisia ja oman alan ruotsinkielisiä medioita ja referoimaan niitä. Opiskelija pystyy itsenäiseen opiskeluun ja tiedonhankintaan ja hän osaa käyttää oman alan sanastoa ja ruotsin kielen rakenteita työelämätilanteissa. Lähiopetus/opetusvideot, kirjalliset ja suulliset harjoitukset, suullinen esitys, pari- ja ryhmätyö, toiminnallinen oppiminen, pelillisyys.

    Vastuuhenkilö

    Merja Öhman

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Tolkki, j. Öhman, M. Perspektiv Svenska för högskolestudenter. SanomaPro. 2016. Helsinki. ISBN 978-952-63-4187-3

    Toteutustapa

    Lähiopetus

    Toimipiste

    Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Kirjallisen ja suullisen tentin ajankohdat löytyvät Moodleroomsissa olevasta aikataulusta. Kirjallisen tentin uusinta Exam-tenttiakvaariossa. Sekä kirjallista että suullista tenttiä voi uusia kaksi kertaa.

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    10.01.2022 - 13.04.2022

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Lähiopetus 30 h Ryhmätyö 12 h Oppimistehtävät 20 h Itsenäinen tiedonhankinta 17 h Arviointi ja palaute 1 h

    Ilmoittautumisaika

    01.10.2021 - 31.10.2021

    Aikataulu

    Sisällön jaksotus löytyy opintojakson Moodleroomsissa olevasta aikataulusta.

    Ryhmä
    • IRNS21
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Opintojakson voi suorittaa itsenäisinä verkko-opintoina. Opintojaksoon sisältyvästä suullisesta esitysestä, ja suullisesta kokeesta sovitaan opettajan kanssa. Kirjallinen koe suoritetaan Exam-tenttiakvaariossa.

    Arviointikriteerit

    Taitotasokuvaukset ja osaamiskuvaukset ammattikorkeaukouluille, kirjalliset oppimistehtävät ja kirjallinen koe 50%, suulliset oppimistehtävät ja suullinen koe 50.%. Itsearviointi ja vertaisarviointi. Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen.

    Opettaja

    Merja Öhman

    Paikkoja

    20 - 70

    Lisätietoja opiskelijalle

    Opiskelijalla tulee olla taitotaso B1 opintojaksolle tullessaan. Mikäli opiskelijan taitotaso on tätä alempi,on suositeltavaa, että opiskelija suorittaa ruotsin kielen kertaavat opinnot ennen Sociala kontakter i arbetslivet opintojaksoa, esim. suorittamalla Svensk klinik Rautalankaruotsia opintojakson.
    Mikäli opiskelija valitsee itsenäisen verkkototeutuksen, hänellä tulee olla hyvät kielelliset valmiudet, ajanhallintataidot ja itsensä johtamisen taitoa.

    Koulutusohjelma

    Rakennustekniikan koulutus

    Arviointiasteikko

    H-5

    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1

    1 Opiskelija pystyy pääosin ymmärrettävästi viestimään suullisesti ja kirjallisesti yksinkertaisissa ja rutiininomaisissa työtehtävissä ja muissa tilanteissa. Opiskelija ymmärtää keskeiset sisällöt tuttuja aiheita käsittelevästä selkeästä puheesta ja tekstistä. Hän hallitsee riittävästi kielen perusrakenteita ja sanastoa, jotta viesti välittyy. Opiskelijan ääntämisensä taso riittää viestin pääsisällön välittymiseen. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. 2 Opiskelija pystyy ymmärrettävästi viestimään suullisesti ja kirjallisesti tutuissa ja tavanomaisissa työtehtävissä ja tilanteissa, vaikka viestintä on paikoin hidasta ja epäyhtenäistä. Opiskelija ymmärtää selkeää puhetta ja tekstiä, joka koskee tuttuja aiheita. Hän hallitsee kielen perusrakenteet. Opiskelijan sanavarasto riittää selviytymiseen jokapäiväiseen elämään liittyvissä tilanteissa ja kohtalaisesti oman alan perustilanteissa. Hänen ääntämisen taso riittää viestin välittymiseen. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. ritus ei ole tehtävänannon mukainen ja/tai ei yllä tasolle 1.

    Arviointikriteeri - arvosana 3

    3 Opiskelija selviää hyvin suullisesti ja kirjallisesti työtehtävissä sekä muissa jokapäiväisissä tilanteissa. Opiskelija pystyy kirjoittamaan sisällöllisesti yhtenäisen kokonaisuuden. Hän ymmärtää normaalitempoista puhetta, mutta harvinaisemmat aiheet ja ei-yleiskielinen puhe voivat tuottaa vaikeuksia. Opiskelija ymmärtää jo oman alansa vaativiakin tekstejä, vaikka yksityiskohtia voi jäädä epäselviksi. Hän osaa käyttää rakenteita monipuolisesti eivätkä virheet estä viestin välittymistä. Opiskelijan sanavarasto riittää viestimään keskeiset asiat vaativammissakin tehtävissä ja tilanteissa. Hän ääntää ymmärrettävästi.Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. 4 Opiskelija osaa viestiä sujuvasti eri kielenkäyttötilanteissa tuottaen selkeää ja sujuvaa kieltä asianmukaisella tyylillä. Hän ymmärtää ja tuottaa vaikeuksitta työelämässä tarvittavaa tekstiä ja puhetta, vaikka yleiskielestä poikkeavat ilmaisut aiheuttavat jonkin verran vaikeuksia. Opiskelija hallitsee hyvin kielen käytön, mutta satunnaisia ongelmia voi silti esiintyä. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti.

    Arviointikriteeri - arvosana 5

    5 Opiskelija osaa viestiä erittäin sujuvasti ja aktiivisesti osallistuen sekä oppimaansa monipuolisesti soveltaen vaativissa työelämän kielenkäyttötilanteissa sopivaa tyyliä käyttäen. Hän ymmärtää vaikeuksitta erilaisia kielenkäyttäjiä, vaikka hienot vivahteet ja merkittävästi yleiskielestä poikkeava puhe voivat tuottaa vaikeuksia. Opiskelija ymmärtää ja tuottaa sisällöllisesti vaativaa puhetta ja tekstiä. Hänen kielen käytössään ei ole juurikaan puutteita. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti.