Siirry suoraan sisältöön

Ammatillinen kasvu 1 (2 op)

Toteutuksen tunnus: LTR6011-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.04.2022 - 30.09.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus / Rakennustekniikka (IR)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 70

Koulutus

  • Rakennustekniikan koulutus

Opettaja

  • Ville Mertanen

Vastuuopettaja

Janne Väätäinen

Ryhmät

  • IRAS22
    Insinööri (AMK), rakennus- ja yhdyskuntatekniikka, rakennustekniikka, monimuoto, syksy, 2022

Tavoitteet

Ammatillinen kasvu -opintojakso 5 op on koko ammattikorkeakoulututkinnon ajan kestävä opintokokonaisuus, joka koostuu neljästä itsenäisestä osa-opintojaksosta. Osa-opintojaksoilla opiskelija saa tietoa, neuvoja ja ohjausta opintojensa suunnittelun tueksi. Opiskelija oppii arvioimaan tietojen, taitojen osaamisensa kehittymistä. Opintojakso tukee opiskelijan yksilöllisen kehityskaaren hallintaa oppimisessa ja työssä sekä päätöksenteko- ja urahallintataitojen kehittymistä. Opiskelija oppii myös noudattamaan yleisiä työelämän käytäntöjä ja tutustuu työelämän pelisääntöihin.

Ammatillinen kasvu 1 -osaopintojaksolla (2 op) opit käyttämään ammattikorkeakoulun sinulle tarjoamia palveluja ja oppimisympäristöjä. Opintojakson suoritettuasi tunnet oman koulutuksesi opetussuunnitelman ja toimintatavat, tunnet oman koulutuksesi ohjauksen toimijat ja osaat hakea opintoihin liittyen ohjausta tarpeen mukaan oikeilta henkilöiltä, tunnet opiskelijakunnan toiminnan ja palvelut, kannat vastuuta omista opinnoistasi ja ammatillisesta kasvustasi sekä omasta opiskelukyvystä ja opiskeluhyvinvoinnista ja jaksamisesta, ryhmäydyt opiskelijayhteisöön ja edistät omalta osaltasi hyvää opiskeluilmapiiriä.

Opintojakson suorittamisen jälkeen osaat toimia hyvien tapojen ja työelämäkäytänteiden mukaan korkeakouluopiskelijana, tunnet Karelia ammattikorkeakoulun tutkintosäännön, tunnet aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen (AHOT) periaatteet ja käytännöt, hahmotat henkilökohtaisen opintosuunnittelun prosessin ja osaat tehdä henkilökohtaisen opiskelusuunnitelmasi (HOPS), opit arvioimaan omaa osaamistasi ja ammatillista kehittymistäsi sekä tunnet kehityskeskustelun osana työelämäkäytäntöjä.

Sisältö

Opetus- ja toteutussuunnitelmaan sekä opetuksen toteutuskäytäntöihin perehtyminen, työelämän käytäntöihin ja pelisääntöihin tutustuminen (tutkintosääntö, työjärjestykset, työelämäyhteistyö). Tietoverkkojen käyttö, yhteisöllisyys ja välittäminen, VIP-opiskelijatoiminnan esittely ja VIP-valinta, Karelia.fi, PAKKI, PEPPI -järjestelmä, MoodleRooms ja Outlook -sähköposti. Opiskelu korkeakoulussa, alakohtaiset infot, opintojen ohjaus, opintokuraattori, terveydenhuolto, opintososiaaliset edut, seurakunta, kielipalvelut, kirjasto ja tietopalvelut, kv-palvelut ja opiskelijayhdistys POKA. Tutkintosääntö, yleiset toimintatavat ja pelisäännöt ja yleiset ja alakohtaiset kompetenssitkatsaus oman alan työelämäkäytänteisiin ja tapoihin, itseohjautuvuus, omien opiskelutaitojen ja oppimistyylien arviointielämänhallinta, ajankäytön hallinta ja stressin hallintaopiskelutaidot. Opiskelutyylit, opiskelu ryhmissä, paritöinä ja projekteissa. Yhteisöllisyys ja välittäminen, VIP-opiskelija toiminnan esittely ja VIP-valinnat, tiedonhankinta ja henkilökohtaisen opintosuunnitelman (HOPS) laatiminen.

Oppimateriaalit

Osoitetaan opintojen aikana

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

20 h luentoja ja harjoituksia, 34 h itsenäistä työskentely

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi korvata aikaisemmin suoritetulla vataavan sisältöisellä korkeakoulutasoisella opintojaksolla.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty / Kaikki tehtävät suoritettu ja riittävästi läsnäoloja tunneilla ja harjoituksissa
Hylätty / Vähintään yksi tehtävistä puuttuu ja/tai läsnäoloja ei ole riittävästi

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan läsnäolon, kehityskeskusteluihin osallistumisen ja henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman tekemisen perusteella