Siirry suoraan sisältöön

Julkiset hankinnat (5 op)

Toteutuksen tunnus: LTP7158-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2020 - 31.10.2020

Ajoitus

01.11.2020 - 31.01.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tradenomikoulutus / Liiketalous (LL)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Soile Vinni

Vastuuopettaja

Soile Vinni

Ryhmät

  • TOP20_21
    Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2020-2021

Tavoitteet

Tavoitteena on
- ymmärtää mitä julkisilla hankinnoilla ja niiden kilpailuttamisella tarkoitetaan
- tietää miksi hankinnat pitää kilpailuttaa ja mihin hankintojen kilpailuttamista koskevaa sääntelyä sovelletaan
- osata kertoa mikä ero on kansallisilla hankinnoilla ja EU-hankinnoilla
- tietää mitkä ovat julkisten hankintojen oikeusperiaatteet
- osata vertailla eri hankintamenetelmiä ja tietää hankintojen ilmoituskanavat ja määräajat
- tietää hankintaprosessin keskeisen sisällön hankintapäätöksen tekemiseen saakka
- tietää hankintojen muutoksenhakuun liittyvät oikeussuojakeinot
- tietää milloin sovelletaan erityisalojen hankintalakia

Sisältö

Opintojakso koostuu kuudesta osa-alueesta:
1. Julkisten hankintojen tausta, tavoitteet ja käsitteet
2. Hankintalain soveltamisala, kynnysarvot ja oikeusperiaatteet
3. EU-hankintamenettelyt ja hankintaprosessi
4. Kansallisten hankintojen kilpailuttaminen: tavarat, palvelut ja rakennusurakat, sosiaali- ja terveyspalvelut sekä käyttöoikeussopimukset
5. Hankintapäätös, hankintasopimus, valvonta ja oikeussuojakeinot
6. Erityisalojen hankintalaki

Oppimateriaalit

Pekkala Elise,Pohjonen Mika, Huikko Katariina, Ukkola Markus. Hankintojen kilpailuttaminen 2017 (tai uudempi) tai Eskola Saila, Kiviniemi Eeva, Krakau Tarja, Ruohoniemi Erkko. Julkiset hankinnat. 2017.Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016.Laki vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1398/2016.Lisäksi Moodlessa oleva materiaali.

Opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu kuudesta osa-alueesta:
1. Julkisten hankintojen tausta, tavoitteet ja käsitteet
2. Hankintalain soveltamisala, kynnysarvot ja oikeusperiaatteet
3. EU-hankintamenettelyt ja hankintaprosessi
4. Kansallisten hankintojen kilpailuttaminen: tavarat, palvelut ja rakennusurakat, sosiaali- ja terveyspalvelut sekä käyttöoikeussopimukset
5. Hankintapäätös, hankintasopimus, valvonta ja oikeussuojakeinot
6. Erityisalojen hankintalaki
Opintojakso on virtuaalinen ja omassa aikataulussa opiskeltavissa ajanjaksolla 1.11.2020 - 31.1.2021. Jokainen osio sisältää aiheeseen liittyvän diamateriaalin ja luentotallenteen, tehtävät ja itsearvioinnin. Lainsäädännön osaaminen testataan Moodle-tentillä, jossa on 30 väittämää. Tenttiin vastaamisaika on 60 minuuttia. Opintojakso arvioidaan 31.1.2021 mennessä palauttavan oppimispäiväkirjan perusteella.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvoidaan koko opintojakson sisällöstä tehtävän oppimispäiväkirjan perusteella.
Lisäksi on suoritettava opintojakson osiokohtaiset tehtävät sekä Moodle -tentit.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Oppimispäiväkirjan sisällön arviointiperusteet:
Tyydyttävä (1-2)
* Ulkoasu on pääosin siisti.
* Teksti on luettavaa, mutta osittain epäjohdonmukaista.
* Työssä on johdanto ja yhteenveto.
* Opiskelija on esittänyt niukasti omia mielipiteitään, ajatteluaan, ja perustelua, lähinnä muiden tekstejä/sanoja referoiden.
* Teemat ovat helppoja.
* Oman oppimisen arviointi niukkaa; vahvuudet, heikkoudet, epäselvyydet, kehittymismahdollisuudet.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Oppimispäiväkirjan sisällön arviointiperusteet:
Hyvä (3-4)
* Ulkoasu on siisti.
* Teksti on luettavaa, johdonmukaista ja sujuvaa.
* Työssä on selkeä ja ytimekäs johdanto ja yhteenveto.
* Opiskelija on esittänyt omia mielipiteitä ja ajattelua, jonkin verran perustellen.
* Opittua tietoa selitetään omin sanoin, osittain soveltaen aikaisempaan tietoon ja/tai kokemuksiin.
* Teemat ovat keskeisiä ja asiaan liittyviä.
* Omaa oppimista raportoidaan ja analysoidaan; vahvuudet, heikkoudet, epäselvyydet, kehittymismahdollisuudet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Oppimispäiväkirjan sisällön arviointiperusteet:
Kiitettävä (5)
* Ulkoasu on opinnäytetyön ohjeistuksen mukainen.
* Teksti on luettavaa, johdonmukaista ja sujuvaa.
* Työssä on selkeä ja ytimekäs johdanto ja yhteenveto.
* Opiskelija on esittänyt monipuolisesti ja perustellusti omia mielipiteitä ja ajattelua.
* Erittäin pohdiskeleva ote.
* Opittua tietoa selitetään tai analysoidaan omin sanoin, jopa sovelletaan/yhdistetään aikaisempaan tietoon ja/tai kokemuksiin.
* Teemat ovat keskeisiä ja asiaan liittyviä.
* Kriittinen käsittelytapa: esim. opiskelija on esittänyt opitun tiedon pohjalta omia kysymyksiä ja vastaa niihin, on hankkinut tietoa eri lähteistä ja perustelee näkemyksiään.
* Lähteissä vähintään yksi ulkomainen artikkeli ja sen sisällön pohdinta oppimispäiväkirjassa.

Lisätiedot

Opintojakson Moodle-alusta avautuu tehtäviin orientoitumista ja tutustumista varten 1.10.2022. Opintojakso on virtuaalinen ja omassa aikataulussa opiskeltavissa ajanjaksolla 1.10.2022 - 31.12.2022. Jokainen osio sisältää aiheeseen liittyvän diamateriaalin ja luentotallenteen, tehtävät ja itsearvioinnin. Lainsäädännön osaaminen testataan Moodlessa olevalla verkkotentillä. Opintojakso arvioidaan 31.12.2022 mennessä palauttavan oppimispäiväkirjan perusteella. Opintojakson oppimistehtävän arviointi ja tulosten rekisteriin vienti 31.1.2023 mennessä. Opintojaksolle hyväksytyille lähetetään opintojakson toteutukseen liittyviä lisäohjeita sähköpostilla aikaisintaan viikkoa ennen opintojen alkua.