Siirry suoraan sisältöön

Exhibitions, Shows and Fairs, LTLNS20M (3 op)

Toteutuksen tunnus: LTP7049-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.04.2022 - 30.04.2022

Ajoitus

24.10.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus

Yksikkö

Tradenomikoulutus / Liiketalous (LL)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Olli Hatakka

Vastuuopettaja

Olli Hatakka

Ryhmät

  • LTLNS20
    Tradenomi (AMK), liiketalous, päivä, syksy, 2020
  • TOP22_23
    Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2022-2023

Tavoitteet

Tutustuttaa osallistujat erilaisiin lähestymistapoihin messujen ja näyttelyjen toimialan merkityksen ymmärtämiseksi hyödyntämällä yhdistelmää asiaankuuluvia lähestymistapoja, joita markkinoinnissa, viestinnässä, myynninedistämisessä, logistiikassa samoin kuin vastaavissa sosiaalisissa ja taloudellisissa lähestymistavoissa käytetään. Seminaarit ja luennot antavat osallistujille otollisen alustan käytännöllisten tietojen hankkimiselle kokonaisuudessaan menestyksekkäiden messujen ja näyttelyjen valmistelua ja toteuttamista varten valituilla vaihtelevilla toimialoilla.

Sisältö

Messujen ja näyttelyiden ominaisuudet ja merkitys: Messujen ja näyttelyiden historiallinen kehitys, messujen ja näyttelyiden suhde talouteen, olennaiset asiat messujen ja näyttelyjen toimialalla.Messut ja näyttelyt viestinnän välineenä kuluttajien, liikekumppanien ja yleisön suuntaan: Messut ja näyttelyt suhteessa viestintään, mainostamiseen, suhdetoimintaan (PR) ja myynninedistämiseen, sekä asiakassuhteiden hallintaan.Messut ja näyttelyt maailmanlaajuisesti: Nykyisiä kehityssuuntia messuilla ja näyttelyissä; merkittävät globaalit messut ja näyttelytapahtumat; messu-, näyttely- ja kongressiturismi.Messujen ja näyttelyiden suunnittelu: messujen ja näyttelyiden tavoitteet, asiaankuuluvien messu- ja näyttelytapahtumien valitseminen, budjettien asettaminen, osallistuminen, kunkin prosessin valmisteleva vaihe (sopimusten tekeminen messu- ja näyttelyalueiden kanssa, kumppanien informoiminen, ulkoistaminen ja yleiset saumattoman yhteydenpidon toimet).Messujen ja näyttelyjen logistiikka: materiaalisten ja immateriaalisten virtojen hallinta; logistiset tekijät (saatavuus, etäisyys, infrastruktuuri ja logistinen yleistuki), käänteinen logistiikka (melulle altistuminen, jätehuolto ja tapahtuman ajoituksen kokonaishallinta).parhaat käytännöt tapahtuman ohjaamisessa ja ajoittamisessa.Yrityksen identiteetti: yritysfilosofia; yrityssuunnittelu; yrityskulttuuri; yritysviestintä; yrityksen tuote; yrityskuva.Menestyksen tekijöitä osallistumisessa messuille ja näyttelyihin:henkilöstöresurssit, tietovirrat, materiaalivirrat ja -arvot, viestintä vierailijoiden kanssa; henkilökohtaiset esitystaidot; kriisin- ja riskienhallinta.Seuranta - messujen ja näyttelyiden arviointi: tehokkaat osallistujien tarkkailumenetelmät; tehokas kilpailijoiden osallistumisen ja/tai vaikutusten arviointi; uusien trendien analysointi; seuranta = uusien projektien aloittaminen.

Aika ja paikka

Syyslukukausi (syysloman jälkeen), Karelia-ammattikorkeakoulu, Wärtsilä-kampus.

Oppimateriaalit

Luennoilla ja yritysvierailuilla jaettava materiaali. Myös muu aiheeseen liittyvä kirjallinen ja sähköinen materiaali

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla käydään läpi tapahtumamarkkinoinnin perusteet ja tuotetaan messuosastosuunnitelma.

Opetus koostuu luennoista, yritysvieraisluista ja harjoitustehtävistä, jotka hyödynnetään lopullisessa suunnitelmassa. laaditut suunnitelmat esitellään opintojakson päätteeksi muille osallistujille.

Kurssiin sisältyy Moodle-tentti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Messuosastosuunnitelma voidaan tehdä aidolle toimivalle yritykselle tai muulle organisaatiolle.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Moodle-tentti opintojakson päätteeksi. Suoritetaan kahden viikon kuluessa opintojakson päätyttyä itsenäisesti.

Kansainvälisyys

Opintojakso voi sisältää KV-yhteyksiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-menettely (sovitaan tapauskohtaisesti vastuuopettajan kanssa).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

luennot, vierailut ja omaehtoinen pienryhmätyöskentely. Kuormitus kevyt.

Sisällön jaksotus

Syyslomasta noin joulukuun puoleen väliin.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen luennoille, yritysvierailuille sekä harjoitustehtävien tekeminen ja koontimessusuunnitelman toteuttaminen ja esittäminen.

Opintojakson arviointi asteikolla H-5.

Hylätty (0)

Katso Karelia-ammattikorkeakoulun arviointikriteerit.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Katso Karelia-ammattikorkeakoulun arviointikriteerit.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Katso Karelia-ammattikorkeakoulun arviointikriteerit.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Katso Karelia-ammattikorkeakoulun arviointikriteerit.