Siirry suoraan sisältöön

Markkinointioikeus (4 op)

Toteutuksen tunnus: LTP7047-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.04.2021 - 30.04.2021

Ajoitus

01.11.2021 - 18.12.2021

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tradenomikoulutus / Liiketalous (LL)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Atte Korte

Vastuuopettaja

Atte Korte

Ryhmät

  • TOP21_22
    Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2021-2022
  • LTLNS19M
    Tradenomi (AMK), liiketalous, päivä, syksy, 2019, markkinointi
  • LTLAS19
    Tradenomi (AMK), liiketalous, monimuoto, syksy, 2019

Tavoitteet

Opiskelija:
- tietää keskeisen markkinointiin liittyvän lainsäädännön ja viranomaisohjeet
- pystyy hankkimaan oikeudellista tietoa monesta eri lähteestä
- pystyy tuottamaan asianmukaisia raportteja ja suullisia esityksiä
- osaa soveltaa opittuja tietoja markkinoinnissa esiintyviin käytännön tilanteisiin
- ymmärtää hyvän tavan mukaisuuden merkityksen markkinoinnissa
- osaa arvioida markkinoinnin lainmukaisuutta itsenäisesti

Sisältö

1. Tuotteiden ja palveluiden markkinointiin liittyvät säännökset ja viranomaisohjeet
2. Tavaramerkki ja mallisuoja markkinoinnissa
3. Markkinoijan tekijänoikeus
4. Hyvän tavan mukainen markkinointi
5. Tietosuoja markkinoinnissa
6. Erityisten tuotteiden markkinointi

Oppimateriaalit

Enkovaara, Anna-Liisa: Rohto - tutkittua tietoa luontaistuotteista
Haarmann, Pirkko-Liisa: Immateriaalioikeus
Hakkarainen, Pekka: Tupakka: nautinnosta ongelmaksi
Harmaala, Minna-Maari: Yritysvastuu ja menestyvä liiketoiminta
Innanen, Antti: Brändin suoja
Koho, Teemu: Lapset ja markkinointi - ohjeita vastuulliseen markkinointiviestintään
Korpi, Teemu: Älä keskeytä mua! Markkinointi sosiaalisessa mediassa
Liappis, Hanna: Menesty yritysvastuulla. Käsikirja kokonaisuuteen
Majaniemi, Sirpa: Kuluttajamarkkinoinnin käsikirja
Nyblin, Klaus: Lääkelainsäädännön käsikirja
Oesch, Rainer: Mallioikeus: muotoilun suoja
Paloranta, Paula: Markkinoinnin etiikka käytännössä
Paloranta, Paula: Markkinointioikeus käytännössä
Peltonen, Matti: Alkoholin vuosisata - Suomalaisten alkoholiolojen käänteet
Pesonen, Pirkko: Viestinnän lait
Saine, Marianne: Kuluttajamarkkinoinnin opas : lakipykälät käytännössä
Salmenkivi, Sami: Yhteisöllinen media ja muuttuva markkinointi
Tchernych, Tarja: Mainostajan tekijänoikeusopas
Tuominen, Markku: Mainostajan tavaramerkkiopas
Tyrkkö, Maarit: Tupakka

Opetusmenetelmät

Opintojakson suorittaminen perustuu pääsääntöisesti erilaisten pari- ja ryhmätöiden laatimiseen ja niiden esittämiseen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Luennot ja harjoitukset 18 tuntia
- Itsenäistä työskentelyä 90 tuntia

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson oppitunneilla on oltava läsnä ja poissaolot tulee korvata.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiperusteet ilmoitetaan opintojakson alussa.