Siirry suoraan sisältöön

Johtamisen ja esimiestyön perusteet (3 op)

Toteutuksen tunnus: LTL6036-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2021 - 31.10.2021

Ajoitus

14.03.2022 - 29.05.2022

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

34 % Lähiopetus, 66 % Etäopetus

Yksikkö

Tradenomikoulutus / Liiketalous (LL)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 90

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Olli Hatakka
  • Tarmo Alastalo

Vastuuopettaja

Olli Hatakka

Ryhmät

  • LLNS21
    Tradenomi (AMK), liiketalous, päivä, syksy, 2021

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää esimiestyöhön ja johtamiseen liittyvät eri osa-alueet ja niiden keskinäiset vaikutussuhteet. Opiskelija ymmärtää strategian luomiseen, toteuttamiseen ja varmistamiseen liittyvät toimenpiteet. Opiskelija ymmärtää yksikön johtamiseen liittyvät keskeiset toiminnot. Opiskelija ymmärtää osaamisen varmistamiseen liittyvät keskeiset elementit ja tiedostaa rekrytointiin, perehdyttämiseen ja työsuhteen päättämiseen liittyvät toimenpiteet.

Sisältö

Esimiestyön perusteet
Liiketoimintastrategian toteuttaminen ja varmistaminen
Yksikön johtaminen
Osaamisen varmistaminen
Rekrytointi, perehdyttäminen ja työsuhteen päättäminen

Oppimateriaalit

Opintojakson keskeisenä oppikirjana on Esimiesosaaminen Liiketoiminnan menestystekijä, Riitta Hyppänen, Edita 2007–2013. Muuna materiaalina käytetään laajasti internetissä olevaa materiaalia.

Opetusmenetelmät

Tämä opintojakso on monimuotoinen ja sisältää lähiopetusta, itseopiskelua, tiimityöskentelyä, keskustelua lähijaksolla ja verkossa sekä etätehtäviä.

Opintojakson pedagogisena menetelmänä käytetään käänteistä opetusta. Käänteinen opetus (tai käänteinen luokkahuone, engl. flipped classroom t. flipped learning) on monimuoto-opetuksen muoto, jossa käytetään apuna internetissä olevia opetusmateriaaleja, jolloin varsinaisella oppitunnilla jää enemmän aikaa opettajan ja opiskelijoiden väliselle vuorovaikutukselle. Yleisimmin tämä tehdään antamalla opiskelijoille esitehtäväksi verkossa olevien videoiden katsominen ja niihin perustuvien tehtävien tekeminen.

Sanalla ”käänteinen” viitataan vastakohdan omaisesti vallalla olevaan perinteiseen opetusmenetelmään, jossa opettaja ensin opettaa uuden asian oppitunnilla, jonka jälkeen opiskelijat jatkavat aiheen opiskelua kotitehtävänä. Käänteisen opetuksen tavoitteena on saada opiskelijat tutustumaan uuteen asiaan ensin itsenäisesti, minkä jälkeen asian käsittelyä jatketaan yhdessä oppitunnilla. Käänteinen opetus korostaa siten 1) opiskelijan omaa aktiivisuuta oppimisessa, 2) opiskelijoiden välistä vuorovaikutusta ja 3) teknologian ja internet-resurssien käyttöä opetuksessa.

Arviointiasteikko

H-5