Siirry suoraan sisältöön

Markkinoinnin suunnittelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: LTL6028-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.04.2021 - 30.04.2021

Ajoitus

23.08.2021 - 18.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Tradenomikoulutus / Liiketalous (LL)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Olli Hatakka

Vastuuopettaja

Olli Hatakka

Ryhmät

  • LTLAS20
    Tradenomi (AMK), liiketalous, monimuoto, syksy, 2020

Tavoitteet

Opiskelija tuntee markkinoinnin suunnittelun eri vaiheet. Opiskelija osaa laatia palvelun, tuotteen tai tapahtuman markkinointisuunnitelman.

Sisältö

Markkinoinnin suunnittelun asema yrityksen suunnitteluprosessissa. Markkinoinnin suunnitteluprosessi. Markkinointisuunnitelman laatiminen. Markkinoinnin peruskilpailukeinojen syventäminen.

Aika ja paikka

Monimuotosesti ryhmän LTLAS20 ohjelman mukaisesti (Peppi-järjestelmästä löytyy ajantasaisin info).

Oppimateriaalit

KURSSIN KIRJALLISUUS

(a) Materiaalit (PPT- ja muut materiaalit):
Ladataan Moodle- oppimisympäristöön.

(b) Taustalukemistoa:

(1) Ammatilliset lehdet/tietokannat/verkkosivut:
(i) Suomeksi:
• Kauppalehti
• Suomen Yrittäjät
• Talouselämä
• Yrityssuomi
• Markkinointi & Mainonta

(ii) Englanniksi:
• Harvard Business Review (HBR)
• Forbes
• The Economist

(2) Kirja(t):
(i) Suomeksi:
• Bergström, S., & Leppänen, A. (2015). Yrityksen asiakasmarkkinointi. Helsinki: Edita.

(ii) Englanniksi:
• Kotler, P., Armstrong, G., Harris, L., & Piercy, N. (2017). Principles of Marketing. Harlow: Pearson. 7th European ed.

Opetusmenetelmät

OPETTAJA

Olli Hatakka
Lecturer | Lehtori
M.A. Ed | KM
International Business Economics
Kansainvälinen liiketoiminta
Karelia-ammattikorkeakoulu www.karelia.fi
Puh. +358503373299
S-posti: olli.hatakka@karelia.fi


"Viimeisten 60 vuoden aikana markkinointi on muuttunut tuotekeskeisestä (Markkinointi 1.0) kuluttajakeskeiseksi (Markkinointi 2.0). Nykyään voidaan nähdä markkinoinnin jälleen muuntuvan vastauksena ympäristön uuteen dynamiikkaan. Nähdään yritysten laajentavan fokustaan tuotteista kuluttajiin ja ihmiskunnan laajuisiin asioihin. Markkinointi 3.0 on vaihe, jolloin yritykset siirtyvät kuluttajakeskeisyydestä ihmiskeskeisyyteen ja jossa tuottavuus on tasapainossa yritysvastuun kanssa."

- Philip Kotler et al. (2010)

VASTAANOTTOAIKA

Sopimuksen mukaan. Sähköpostia ja Moodleviestejä voi lähettää kurssin kestäessä ilman rajoitusta.

YLEISKUVAUS

Tällä kurssilla (monimuotototeutus) keskitymme sellaisten markkinointistrategioiden kehitykseen, toteutukseen ja hallinnointiin, jotka ovat oleellisia pyrittäessä saavuttamaan ja ylläpitämään organisaation kilpailuetua. Kurssilla esitellään ja läpikäydään tekniikoita, jotka auttavat kehittämään ja arvioimaan valittujen markkinointistrategioiden tehokkuutta, sekä käsitellään myös muita mielenkiintoisia ja ajankohtaisia kysymyksiä markkinoinnin käytännöissä. Opetusmenetelmiin kuuluvat mm. soveltuviin tapaustutkimuksiin tutustuminen ja strategisen markkinointisuunnitelman tekeminen ja kehittäminen.

TAVOITTEET

• Kehittää perustietoa, osaamista ja ymmärrystä kilpailukykyisten liiketoimintaympäristöjen luonteesta ja niihin oleellisesti liittyvästä strategisesta markkinoinnin suunnittelusta, toteuttamisesta ja johtamisesta.
• Muodostaa opiskelijoille kokonaiskuva strategisen markkinoinnin ja viestinnän merkityksestä liiketoiminnan keskeisenä elementtinä, sekä antaa käytännönläheisiä menetelmällisiä malleja onnistuneen markkinoinnin suunnittelun toteuttamiseksi.
• Tukea opiskelijoiden tietojen, taitojen, ymmärryksen ja ammattilaisuuden kehittymistä liiketaloudessa sekä siihen liittyvässä käytännön strategisessa markkinointiosaamisessa.

OPPIMISTAVOITTEET

Kurssin loppuun mennessä odotetaan, että opiskelija
• ymmärtää markkinoinnin suunnittelun perusperiaatteet, käsitteet, suunnitteluperiaatteet sekä niiden strategisen yhteyden organisaation liiketoimintaan ja markkinoinnin teoreettisiin perusteisiin
• tunnistaa ja käyttää soveltuvia metodeja ja työkaluja tiedonkeruuseen, markkinoinnin suunnitteluun, toteutukseen, seuraamiseen ja arviointiin sekä markkinoinnillisten kokonaisuuksien johtamiseen
• osaa käsitellä eettisesti arvolatautuneita kysymyksiä markkinointikäytäntöjen taustalla
• laatii ja esittää muodollisen strategisen markkinointisuunnitelman, josta käy ilmi kohteeksi valittu markkinoinnin sisällöllinen kokonaisuus tavoitteineen, toteutuksineen, menetelmineen ja budjetteineen
• osaa toteuttaa markkinoinnin suunnittelussa projektilähtöistä työryhmätyöskentelyä.


OPPIMINEN JA OPETUS

Sarja luentoja ja ryhmälähtöistä omaehtoista toimintaa. Tämä kurssi perustuu tutkivan ja kokemuksellisen oppimisen prosessiin, sekä aktiiviseen, omaehtoiseen tekemällä oppimiseen. Tiedonhankintaa ja oppimista tuetaan mahdollisuuksien mukaan teknologian avulla ja opiskelijoita rohkaistaan omaehtoiseen oppimisympäristöriippumattomaan oppimiseen (esim. flipped learning).
Opintojaksossa on mm. seuraavanlaisia osia:
(1) luennot auditoriossa (2) omaehtoinen makro- ja pienryhmätyöskentely markkinointisuunnitelmatyön tukena (3) muut pienryhmä- ja yksilötoiminnot sen ulkopuolella (4) omaehtoiset ja itse organisoidut yritysvierailut kohdeyrityksiin markkinointisuunnitelmatyön eri vaiheissa (5) Omaehtoinen pienryhmätyömarkkinointisuunnitelman laatimiseksi ja valmiin markkinointisuunnitelman esittäminen muille (6) Kurssin vetäjään voi olla yhteydessä sähköisesti Moodle:n tai sähköpostin avulla. Lisäaineistoa ja muuta materiaalia lisätään ympäristöön tarpeen mukaan.

Luennot, makro- ja pienryhmätyöskentely luokassa, sekä ryhmä- ja yksilötoiminnot luokan ulkopuolella:
• Opiskelijat osallistuvat luennoille ja ryhmälähtöisen oppimisen (TBL) tapaamisiin lukujärjestyksen mukaisesti.
• Opiskelijoiden edellytetään tutustuvan aihealueeseen liittyviin lukemistoihin ja muuhun aineistoon kurssin aikana.
• Ymmärryksen varmistamiseksi asioita kerrataan ja sovelletaan eri tapaamisten yhteydessä (monimuotototeutuksessa lyhyesti).
• Opiskelijoiden on osallistuttava ryhmälähtöisen oppimisen keskusteluihin ja tarvittaessa raportoitava niitä sovitussa laajuudessa (oppimispäiväkirja). Nämä vaikuttavat lopulliseen arvosanaan rajatapauksissa parantavasti ja antavat palautetta projektista osallistujille ja kurssin opettajalle.
• Näiden erilaisten ryhmä- ja muiden työskentelytapaamisisten, kuten myös vuorovaikutteisen etäopiskelun, tehtävänä on kehittää myös henkilökohtaisia taitoja, kuten ryhmätyötaitoja ja julkisen puhumisen, sekä argumentoivan esiintymisen taitoja.

(2) Kohdeyritystutustumiset ja markkinointisuunnitelman suunnittelu, toteutus ja esittäminen
• Kurssin aikana tuotetaan pienryhmissä muodollinen strateginen markkinointisuunnitelma valitsemallenne kohteelle. Valmis suunnitelma esitellään kurssin loppuvaiheessa muille (viimeiset kaksi tapaamiskertaa).
• Suunnitelman tekemisen tarkoituksena on harjoitella käytännössä niitä asioita ja kysymyksiä, joita markkinointia suunniteltaessa nousee eteen.
• Luennot ja ryhmälähtöisen oppimisen tapaamiset tuottavat tietoa, joka auttaa suunnitelman laatimisessa. Monimuotototeutuksessa merkittävä rooli on ryhmien omaehtoisella vuorovaikutuksella, joka voidaan toteuttaa jonkin sähköisen neuvotteluympäristön, ryhmäpuhelinneuvottelujen tai face-to-face -tapaamisten avulla.
▪ Suunnitelmat esitetään (näillä näkymin) joulukuun 2021 ryhmätapaamisessa. Kaikki ryhmät esittävät suunnitelmansa koko kurssin muille osallistujille.
▪ Huom: Oletamme sinun käyttävän tiedonhakutaitojasi löytääksesi kattavasti myös muuta materiaalia, tutkimustietoa, kuvia ja muuta mielenkiintoista markkinointisuunnitelmasi tueksi. Kirjallisuutta ja lisämateriaalia kannattaa etsiä myös osoitteesta https://karelia.finna.fi/

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-Vuorovaikutus markkinointisuunnitelman kohdeyrityksen kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-Esitykset joulukuussa 2021.
-Laaja markkinointisuunnitelmaraportti, palautus joulukuussa 2021.
-Ei tenttiä.

Kansainvälisyys

-Varsinaisia kurssispesifejä KV-yhteyksiä ei ole.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

-5 opintopistettä vastaa 133 tuntia opiskelijatyötä.

Sisällön jaksotus

-Erillinen ryhmäohjelma/-aikataulu Peppi-järjestelmässä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

ARVIOINTI

ARVIOINTIASTEIKKO: 0 - 5

Markkinointisuunnitelma 70%
Muu aktiivisuus ja osallistuminen 30%
Aineistokoe (tai vastaava): 0%
YHTEENSÄ: 100%

Arvioinnin kohteet ja kriteerit:

Suoritus arvioidaan käyttäen asteikkoa (Karelia-amk:n kriteereiden mukaan): kiitettävä (5), erittäin hyvä (4), hyvä (3), tyydyttävä (2), välttävä (1), hylätty (0).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1 (40 %)
- Tuntee osittain markkinoinnin johtamisen kokonaisuuden. - Hahmottaa markkinoinnin suunnitteluprosessin ydinkohdat.
- Tuntee osittain markkinoinnin johtamisen kokonaisuuden. - Hahmottaa markkinoinnin suunnitteluprosessin ydinkohdat.
- Tuntee osittain markkinoinnin johtamisen kokonaisuuden. - Hahmottaa markkinoinnin suunnitteluprosessin ydinkohdat.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3 (70 %)
- Tuntee markkinoinnin johtamisen kokonaisuuden. - Tuntee markkinoinnin suunnitteluprosessin. - Tunnistaa markkinoinnin tuloksellisuuteen vaikuttavia tekijöitä.
- Tuntee markkinoinnin johtamisen kokonaisuuden. - Tuntee markkinoinnin suunnitteluprosessin. - Tunnistaa markkinoinnin tuloksellisuuteen vaikuttavia tekijöitä.
- Tuntee markkinoinnin johtamisen kokonaisuuden. - Tuntee markkinoinnin suunnitteluprosessin. - Tunnistaa markkinoinnin tuloksellisuuteen vaikuttavia tekijöitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 (90 %)
- Tuntee erittäin hyvin markkinoinnin johtamisen kokonaisuuden. - Tuntee ja ymmärtää markkinoinnin suunnitteluprosessin erittäin hyvin. - Osaa hyvin markkinoinnin tuloksellisuuteen vaikuttavat tekijät.
- Tuntee erittäin hyvin markkinoinnin johtamisen kokonaisuuden. - Tuntee ja ymmärtää markkinoinnin suunnitteluprosessin erittäin hyvin. - Osaa hyvin markkinoinnin tuloksellisuuteen vaikuttavat tekijät.
- Tuntee erittäin hyvin markkinoinnin johtamisen kokonaisuuden. - Tuntee ja ymmärtää markkinoinnin suunnitteluprosessin erittäin hyvin. - Osaa hyvin markkinoinnin tuloksellisuuteen vaikuttavat tekijät.