Markkinoinnin suunnittelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: LTL6028-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.04.2021 - 30.04.2021
Ajoitus
30.08.2021 - 18.12.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus / Liiketalous (LL)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 90
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Olli Hatakka
Vastuuopettaja
Olli Hatakka
Ryhmät
-
LTLNS20Tradenomi (AMK), liiketalous, päivä, syksy, 2020
Tavoitteet
Opiskelija tuntee markkinoinnin suunnittelun eri vaiheet. Opiskelija osaa laatia palvelun, tuotteen tai tapahtuman markkinointisuunnitelman.
Sisältö
Markkinoinnin suunnittelun asema yrityksen suunnitteluprosessissa. Markkinoinnin suunnitteluprosessi. Markkinointisuunnitelman laatiminen. Markkinoinnin peruskilpailukeinojen syventäminen.
Aika ja paikka
-Erillinen ajantasainen ohjelma löytyy Peppi-järjestelmästä.
Oppimateriaalit
KURSSIN KIRJALLISUUS
(a) Materiaalit (PPT- ja muut materiaalit):
Ladataan Moodle-oppimisympäristöön.
(b) Taustalukemistoa:
(1) Ammatilliset lehdet/tietokannat/verkkosivut:
(i) Suomeksi:
• Kauppalehti
• Suomen Yrittäjät
• Talouselämä
• Yrityssuomi
• Markkinointi & Mainonta
(ii) Englanniksi:
• Harvard Business Review (HBR)
• Forbes
• The Economist
(2) Kirja(t):
(i) Suomeksi:
• Bergström, S., & Leppänen, A. (2015). Yrityksen asiakasmarkkinointi. Helsinki: Edita.
(ii) Englanniksi:
• Kotler, P., Armstrong, G., Harris, L., & Piercy, N. (2017). Principles of Marketing. Harlow: Pearson. 7th European ed. (tai uudempi)
Opetusmenetelmät
OPETTAJA
Olli Hatakka
Lecturer | Lehtori
M.A. Ed | KM
International Business Economics
Kansainvälinen liiketoiminta
Karelia-ammattikorkeakoulu www.karelia.fi
Puh. +358503373299
S-posti: olli.hatakka@karelia.fi
"Viimeisten 60 vuoden aikana markkinointi on muuttunut tuotekeskeisestä (Markkinointi 1.0) kuluttajakeskeiseksi (Markkinointi 2.0). Nykyään voidaan nähdä markkinoinnin jälleen muuntuvan vastauksena ympäristön uuteen dynamiikkaan. Nähdään yritysten laajentavan fokustaan tuotteista kuluttajiin ja ihmiskunnan laajuisiin asioihin. Markkinointi 3.0 on vaihe, jolloin yritykset siirtyvät kuluttajakeskeisyydestä ihmiskeskeisyyteen ja jossa tuottavuus on tasapainossa yritysvastuun kanssa."
- Philip Kotler et al. (2010)
VASTAANOTTOAIKA
Sopimuksen mukaan.
YLEISKUVAUS
Tällä kurssilla keskitymme sellaisten markkinointistrategioiden kehitykseen, toteutukseen ja hallinnointiin, jotka ovat oleellisia pyrittäessä saavuttamaan ja ylläpitämään organisaation kilpailuetua. Kurssilla esitellään ja läpikäydään tekniikoita, jotka auttavat kehittämään ja arvioimaan valittujen markkinointistrategioiden tehokkuutta, sekä käsitellään myös muita mielenkiintoisia ja ajankohtaisia kysymyksiä markkinoinnin käytännöissä. Opetusmenetelmiin kuuluvat mm. soveltuviin tapaustutkimuksiin tutustuminen ja strategisen markkinointisuunnitelman tekeminen ja kehittäminen.
TAVOITTEET
• Kehittää perustietoa, osaamista ja ymmärrystä kilpailukykyisten liiketoimintaympäristöjen luonteesta ja niihin oleellisesti liittyvästä strategisesta markkinoinnin suunnittelusta, toteuttamisesta ja johtamisesta.
• Muodostaa opiskelijoille kokonaiskuva strategisen markkinoinnin ja viestinnän merkityksestä liiketoiminnan keskeisenä elementtinä, sekä antaa käytännönläheisiä menetelmällisiä malleja onnistuneen markkinoinnin suunnittelun toteuttamiseksi.
• Tukea opiskelijoiden tietojen, taitojen, ymmärryksen ja ammattilaisuuden kehittymistä liiketaloudessa sekä siihen liittyvässä käytännön strategisessa markkinointiosaamisessa.
OPPIMISTAVOITTEET
Kurssin loppuun mennessä odotetaan, että opiskelija
• ymmärtää markkinoinnin suunnittelun perusperiaatteet, käsitteet, suunnitteluperiaatteet sekä niiden strategisen yhteyden organisaation liiketoimintaan ja markkinoinnin teoreettisiin perusteisiin
• tunnistaa ja käyttää soveltuvia metodeja ja työkaluja tiedonkeruuseen, markkinoinnin suunnitteluun, toteutukseen, seuraamiseen ja arviointiin sekä markkinoinnillisten kokonaisuuksien johtamiseen
• osaa käsitellä eettisesti arvolatautuneita kysymyksiä markkinointikäytäntöjen taustalla
• laatii ja esittää muodollisen strategisen markkinointisuunnitelman, josta käy ilmi kohteeksi valittu markkinoinnin sisällöllinen kokonaisuus tavoitteineen, toteutuksineen, menetelmineen ja budjetteineen
• osaa toteuttaa markkinoinnin suunnittelussa projektilähtöistä työryhmätyöskentelyä.
OPPIMINEN JA OPETUS
Sarja luentoja ja ryhmälähtöisen oppimisen tapaamisia. Tämä kurssi perustuu tutkivan ja kokemuksellisen oppimisen prosessiin, sekä tekemällä oppimiseen. Tiedonhankintaa ja oppimista tuetaan mahdollisuuksien mukaan teknologian avulla ja opiskelijoita rohkaistaan omaehtoiseen oppimisympäristöriippumattomaan oppimiseen (esim. flipped learning).
Opintojaksossa on mm. seuraavanlaisia osia:
(1) luennot auditoriossa (2) makro- ja pienryhmätyöskentely markkinointisuunnitelmatyön tukena (3) pienryhmä- ja yksilötoiminnot luokassa ja sen ulkopuolella (4) yritysvierailut kohdeyrityksiin markkinointisuunnitelmatyön eri vaiheissa (5) Pienryhmätyömarkkinointisuunnitelman laatimiseksi ja valmiin markkinointisuunnitelman esittäminen muille
Luennot, makro- ja pienryhmätyöskentely luokassa, sekä ryhmä- ja yksilötoiminnot luokassa ja sen ulkopuolella:
• Opiskelijat osallistuvat luennoille ja ryhmälähtöisen oppimisen (TBL) tapaamisiin lukujärjestyksen mukaisesti.
• Opiskelijoiden edellytetään tutustuvan aihealueeseen liittyviin lukemistoihin ja muuhun aineistoon kurssin aikana.
• Ymmärryksen varmistamiseksi asioita kerrataan ja sovelletaan eri tapaamisten yhteydessä.
• Opiskelijoiden on osallistuttava ryhmälähtöisen oppimisen keskusteluihin ja tarvittaessa raportoitava niitä sovitussa laajuudessa (oppimispäiväkirja). Nämä vaikuttavat lopulliseen arvosanaan rajatapauksissa parantavasti ja antavat palautetta projektista osallistujille ja kurssin opettajalle.
• Näiden erilaisten ryhmä- ja muiden työskentelytapaamisisten tehtävänä on kehittää myös henkilökohtaisia taitoja, kuten ryhmätyötaitoja ja julkisen puhumisen, sekä argumentoivan esiintymisen taitoja.
(2) Kohdeyritystutustumiset ja markkinointisuunnitelman suunnittelu, toteutus ja esittäminen
• Kurssin aikana tuotetaan pienryhmissä muodollinen strateginen markkinointisuunnitelma valitsemallenne kohteelle. Valmis suunnitelma esitellään kurssin loppuvaiheessa muille.
• Suunnitelman tekemisen tarkoituksena on harjoitella käytännössä niitä asioita ja kysymyksiä, joita markkinointia suunniteltaessa nousee eteen.
• Luennot ja ryhmälähtöisen oppimisen tapaamiset tuottavat tietoa, joka auttaa suunnitelman laatimisessa.
▪ Suunnitelmat esitetään (näillä näkymin) 9.12.2020 klo 11.30 - 16.00 auditoriossa LITE 100. Kaikki ryhmät esittävät suunnitelmansa koko kurssin muille osallistujille. Ryhmän kaikki jäsenet voivat esiintyä, tai ryhmä voi itse sopia, ketkä ryhmästä esiintyvät.
▪ Huom: Oletamme sinun käyttävän tiedonhakutaitojasi löytääksesi kattavasti myös muuta materiaalia, tutkimustietoa, kuvia ja muuta mielenkiintoista markkinointisuunnitelmasi tueksi. Kirjallisuutta ja lisämateriaalia kannattaa etsiä myös osoitteesta https://karelia.finna.fi/
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-Tiivis vuorovaikutus markkinointisuunnitelman kohdeorganisaation kanssa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-Esitykset joulukuussa 2021.
-Laajat markkinointisuunnitelmaraportit (palautus joulukuussa 2021).
-Ei tenttiä.
Kansainvälisyys
-Ei spesifejä KV-yhteyksiä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-Keskusteltava erikseen kurssin opettajan kanssa.
-AHOT-näyttö mahdollinen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
-5 opintopistettä vastaa 133 tuntia opiskelijatyötä
Sisällön jaksotus
-Erillinen tarkennettu ohjelma kerrotaan ensimmäisellä kokoontumiskerralla.
-Muutokset mahdollisia (Ajankohtaisin tieto löytyy Peppi-järjestelmästä).
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
ARVIOINTI
ARVIOINTIASTEIKKO: 0 - 5
Markkinointisuunnitelma 70%
Muu aktiivisuus ja osallistuminen 30%
Aineistokoe (tai vastaava): 0%
YHTEENSÄ: 100%
Arvioinnin kohteet ja kriteerit:
Suoritus arvioidaan käyttäen asteikkoa (Karelia-amk:n kriteereiden mukaan): kiitettävä (5), erittäin hyvä (4), hyvä (3), tyydyttävä (2), välttävä (1), hylätty (0).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1 (40 %)
- Tuntee osittain markkinoinnin johtamisen kokonaisuuden. - Hahmottaa markkinoinnin suunnitteluprosessin ydinkohdat.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 (70 %)
- Tuntee markkinoinnin johtamisen kokonaisuuden.
- Tuntee markkinoinnin suunnitteluprosessin.
- Tunnistaa markkinoinnin tuloksellisuuteen vaikuttavia tekijöitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 (90 %)
- Tuntee erittäin hyvin markkinoinnin johtamisen kokonaisuuden.
- Tuntee ja ymmärtää markkinoinnin suunnitteluprosessin erittäin hyvin.
- Osaa hyvin markkinoinnin tuloksellisuuteen vaikuttavat tekijät.