Siirry suoraan sisältöön

Liike-elämän viestintä (5 op)

Toteutuksen tunnus: LTL6017-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2020 - 31.10.2020

Ajoitus

01.01.2021 - 30.05.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Kielten ja viestinnän opetus (KVO)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 45

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Juha Suomalainen

Vastuuopettaja

Juha Suomalainen

Ryhmät

  • LTLNS20
    Tradenomi (AMK), liiketalous, päivä, syksy, 2020

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa arvioida omaa viestintäosaamistaan ja osaa hyödyntää saamansa palautetta
- ymmärtää viestinnän prosessit ja viestintätaitojen merkityksen liike-elämässä
- ymmärtää, millaista on tarkoituksenmukainen viestintä
- haluaa kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana tradenomin ammattitaitoa
- tuntee verkkkoviestinnän erityisominaisuudet ja osaa tuottaa luontevasti ja asianmukaisesesti erilaisia tekstejä verkkoympäristöissä
- osaa toimia tavoitteellisesti liike-elämän vuorovaikutustilanteissa ja ottaa huomioon muut osallistujat
- osaa viestiä tradenomin tehtävissä asiantuntijana ammattimaisesti, jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti sekä kirjallisesti että suullisesti.

Sisältö

- vakuuttava esiintyminen, myyntipuheen eli pitsauksen suunnittelu ja toteutus
- vaikuttava ja vakuuttava kirjallinen ilmaisu
- markkinointikirjeen laatiminen
- verkkoviestintä, verkkokirjoittaminen (blogiteksti) ja markkinointiviestintä sosiaalisessa mediassa
- kokous-, neuvottelu- ja palaverikäytänteet.

Oppimateriaalit

Honkala, P., Kortetjärvi-Nurmi, S., Rosenström, A. & Siira-Jokinen, S. 2013 tai uud. Linkki. Työyhteisön viestintä.
Kortetjärvi-Nurmi, S. & Murtola, M. 2015 tai uud. Yritysviestinnän käsikirja. Helsinki: Otava.

Opetusmenetelmät

Opiskelija
- osaa arvioida omaa viestintäosaamistaan ja osaa hyödyntää saamansa palautetta
- ymmärtää viestinnän prosessit ja viestintätaitojen merkityksen liike-elämässä
- ymmärtää, millaista on tarkoituksenmukainen viestintä.
- haluaa kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana tradenomin ammattitaitoa
- tuntee verkkoviestinnän erityisominaisuudet ja osaa tuottaa luontevasti ja asianmukaisesti erilaisia tekstejä verkkoympäristöissä
- osaa toimia tavoitteellisesti liike-elämän vuorovaikutustilanteissa ja ottaa huomioon muut osallistujat.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 55 h, oppimistehtävät 30 h, itsenäinen työskentely 30 h ja oppimateriaaliin tutustuminen 18 h.

Sisällön jaksotus

Kevätlukukausi (K1 ja K2) 5 op.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiperusteet
- verkkotekstin kirjoittaminen blogiin, markkinointikirjeen laatiminen ja myyntipuhe 10 %
- muistion ja pöytäkirjan laatiminen 10 %
- kokoukset ja palaverit 20 %
- aktiivinen läsnäolo tunneilla ja harjoitustehtävät 20 %
- tentti 40 %.

Hylätty (0)

Opiskelija osaa tuottaa asiakirjoja, mutta selkeitä puutteita on havaittavissa sekä kieliasussa että tekstin asemoinnissa. Opiskelija hallitsee heikosti argumentoivan viestinnän perusasiat. Hänen viestintä- ja ryhmäviestintätaitonsa ovat vaatimattomalla, heikolla tasolla. Hän toimii ryhmän jäsenen enimmäkseen passiivisesti; hän osallistuu kontaktiopetukseen ilman näkyvää syytä tai perustetta harvakseltaan ja noudattaa huolimattomasti aikatauluja. Läsnäoloprosentti on alle 20 % ja lopputentin tulos on hylätty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelijan argumentointi-, esittämis-, esiintymis- ja ryhmäviestintätaidot ovat tyydyttävällä tasolla. Opiskelija osaa tuottaa asiakirjoja ja raportteja. Opiskelija tuntee argumentoivaan viestintään liittyvät asiat. Hän osallistuu kontaktiopetukseen ja tuntiharjoituksiin satunnaisesti tai passiivisesti ja poissaolojen määrä on huomattava ilman perusteita tai selvää syytä. Opiskelija noudattaa huolimattomasti aikatauluja ja toimii ryhmätehtävissä enemmäkseen passiivisesti. Läsnäoloprosentti on vähintään 30 % ja tenttitulos on vähintään 1.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelijan argumentointi-, esittämis-, esiintymis- ja ryhmäviestintätaidot ovat hyvällä tai erittäin hyvällä tasolla, ja hän pystyy johtamaan kokousta tai toimimaan palavereissa ryhmän vetäjänä. Hän toimii tiiminsä jäsenenä vastuullisesti ja itsenäisesti. Opiskelija osaa tuottaa laadukkaita asiakirjoja ja hallitsee hyvin argumentoinnin. Opiskelija noudattaa aikatauluja ja tekee hyvin annetut tunti- tai harjoitustehtävät. Hän osallistuu kontaktiopetukseen aktiivisesti ja hänen läsnäoloprosenttinsa on vähintään 60 % ja tenttitulos on 3 tai enemmän.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelijan argumentointi-, esittämis-, esiintymis- ja ryhmäviestintätaidot ovat erittäin hyvällä tai erinomaiselle tasolla. Hän pystyy johtamaan sujuvasti kokousta ja toimimaan palavereissa ryhmän vetäjänä. Opiskelija toimii ryhmätehtävien laatimisessa sekä yksin että ryhmänsä jäsenenä tasapuolisesti, vastuuntuntoisesti ja itsenäisesti. Opiskelija tuottaa laadukkaita asiakirjoja. Hän osallistuu kontaktiopetukseen aktiivisesti ja yritteliäästi, noudattaa moitteetta aikatauluja ja tekee annetut tunti- ja harjoitustehtävät huolellisesti ja ajallaan. Lopputentin tulos on 4 tai enemmän, ja läsnäoloprosentti oppitunneilla on vähintään 80 %.

Lisätiedot

Oppimateriaalin, muun aineiston ja tehtävien jakamisessa käytetään Moodlerooms-oppimisympäristöä.