Liike-elämän viestintä (5 op)
Toteutuksen tunnus: LTL6017-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2020 - 31.10.2020
Ajoitus
01.01.2021 - 30.05.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Kielten ja viestinnän opetus (KVO)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 45
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Juha Suomalainen
Vastuuopettaja
Juha Suomalainen
Ryhmät
-
LTLNS20Tradenomi (AMK), liiketalous, päivä, syksy, 2020
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa arvioida omaa viestintäosaamistaan ja osaa hyödyntää saamansa palautetta
- ymmärtää viestinnän prosessit ja viestintätaitojen merkityksen liike-elämässä
- ymmärtää, millaista on tarkoituksenmukainen viestintä
- haluaa kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana tradenomin ammattitaitoa
- tuntee verkkkoviestinnän erityisominaisuudet ja osaa tuottaa luontevasti ja asianmukaisesesti erilaisia tekstejä verkkoympäristöissä
- osaa toimia tavoitteellisesti liike-elämän vuorovaikutustilanteissa ja ottaa huomioon muut osallistujat
- osaa viestiä tradenomin tehtävissä asiantuntijana ammattimaisesti, jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti sekä kirjallisesti että suullisesti.
Sisältö
- vakuuttava esiintyminen, myyntipuheen eli pitsauksen suunnittelu ja toteutus
- vaikuttava ja vakuuttava kirjallinen ilmaisu
- markkinointikirjeen laatiminen
- verkkoviestintä, verkkokirjoittaminen (blogiteksti) ja markkinointiviestintä sosiaalisessa mediassa
- kokous-, neuvottelu- ja palaverikäytänteet.
Oppimateriaalit
Honkala, P., Kortetjärvi-Nurmi, S., Rosenström, A. & Siira-Jokinen, S. 2013 tai uud. Linkki. Työyhteisön viestintä.
Kortetjärvi-Nurmi, S. & Murtola, M. 2015 tai uud. Yritysviestinnän käsikirja. Helsinki: Otava.
Opetusmenetelmät
Opiskelija
- osaa arvioida omaa viestintäosaamistaan ja osaa hyödyntää saamansa palautetta
- ymmärtää viestinnän prosessit ja viestintätaitojen merkityksen liike-elämässä
- ymmärtää, millaista on tarkoituksenmukainen viestintä.
- haluaa kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana tradenomin ammattitaitoa
- tuntee verkkoviestinnän erityisominaisuudet ja osaa tuottaa luontevasti ja asianmukaisesti erilaisia tekstejä verkkoympäristöissä
- osaa toimia tavoitteellisesti liike-elämän vuorovaikutustilanteissa ja ottaa huomioon muut osallistujat.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 55 h, oppimistehtävät 30 h, itsenäinen työskentely 30 h ja oppimateriaaliin tutustuminen 18 h.
Sisällön jaksotus
Kevätlukukausi (K1 ja K2) 5 op.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiperusteet
- verkkotekstin kirjoittaminen blogiin, markkinointikirjeen laatiminen ja myyntipuhe 10 %
- muistion ja pöytäkirjan laatiminen 10 %
- kokoukset ja palaverit 20 %
- aktiivinen läsnäolo tunneilla ja harjoitustehtävät 20 %
- tentti 40 %.
Hylätty (0)
Opiskelija osaa tuottaa asiakirjoja, mutta selkeitä puutteita on havaittavissa sekä kieliasussa että tekstin asemoinnissa. Opiskelija hallitsee heikosti argumentoivan viestinnän perusasiat. Hänen viestintä- ja ryhmäviestintätaitonsa ovat vaatimattomalla, heikolla tasolla. Hän toimii ryhmän jäsenen enimmäkseen passiivisesti; hän osallistuu kontaktiopetukseen ilman näkyvää syytä tai perustetta harvakseltaan ja noudattaa huolimattomasti aikatauluja. Läsnäoloprosentti on alle 20 % ja lopputentin tulos on hylätty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelijan argumentointi-, esittämis-, esiintymis- ja ryhmäviestintätaidot ovat tyydyttävällä tasolla. Opiskelija osaa tuottaa asiakirjoja ja raportteja. Opiskelija tuntee argumentoivaan viestintään liittyvät asiat. Hän osallistuu kontaktiopetukseen ja tuntiharjoituksiin satunnaisesti tai passiivisesti ja poissaolojen määrä on huomattava ilman perusteita tai selvää syytä. Opiskelija noudattaa huolimattomasti aikatauluja ja toimii ryhmätehtävissä enemmäkseen passiivisesti. Läsnäoloprosentti on vähintään 30 % ja tenttitulos on vähintään 1.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelijan argumentointi-, esittämis-, esiintymis- ja ryhmäviestintätaidot ovat hyvällä tai erittäin hyvällä tasolla, ja hän pystyy johtamaan kokousta tai toimimaan palavereissa ryhmän vetäjänä. Hän toimii tiiminsä jäsenenä vastuullisesti ja itsenäisesti. Opiskelija osaa tuottaa laadukkaita asiakirjoja ja hallitsee hyvin argumentoinnin. Opiskelija noudattaa aikatauluja ja tekee hyvin annetut tunti- tai harjoitustehtävät. Hän osallistuu kontaktiopetukseen aktiivisesti ja hänen läsnäoloprosenttinsa on vähintään 60 % ja tenttitulos on 3 tai enemmän.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijan argumentointi-, esittämis-, esiintymis- ja ryhmäviestintätaidot ovat erittäin hyvällä tai erinomaiselle tasolla. Hän pystyy johtamaan sujuvasti kokousta ja toimimaan palavereissa ryhmän vetäjänä. Opiskelija toimii ryhmätehtävien laatimisessa sekä yksin että ryhmänsä jäsenenä tasapuolisesti, vastuuntuntoisesti ja itsenäisesti. Opiskelija tuottaa laadukkaita asiakirjoja. Hän osallistuu kontaktiopetukseen aktiivisesti ja yritteliäästi, noudattaa moitteetta aikatauluja ja tekee annetut tunti- ja harjoitustehtävät huolellisesti ja ajallaan. Lopputentin tulos on 4 tai enemmän, ja läsnäoloprosentti oppitunneilla on vähintään 80 %.
Lisätiedot
Oppimateriaalin, muun aineiston ja tehtävien jakamisessa käytetään Moodlerooms-oppimisympäristöä.