Liike-elämän viestintä (5 op)
Toteutuksen tunnus: LTL6017-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2020 - 31.10.2020
Ajoitus
07.01.2021 - 30.05.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Kielten ja viestinnän opetus (KVO)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 45
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Heli Juntunen
Vastuuopettaja
Juha Suomalainen
Ryhmät
-
LTLAS20Tradenomi (AMK), liiketalous, monimuoto, syksy, 2020
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa arvioida omaa viestintäosaamistaan ja osaa hyödyntää saamansa palautetta
- ymmärtää viestinnän prosessit ja viestintätaitojen merkityksen liike-elämässä
- ymmärtää, millaista on tarkoituksenmukainen viestintä
- haluaa kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana tradenomin ammattitaitoa
- tuntee verkkkoviestinnän erityisominaisuudet ja osaa tuottaa luontevasti ja asianmukaisesesti erilaisia tekstejä verkkoympäristöissä
- osaa toimia tavoitteellisesti liike-elämän vuorovaikutustilanteissa ja ottaa huomioon muut osallistujat
- osaa viestiä tradenomin tehtävissä asiantuntijana ammattimaisesti, jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti sekä kirjallisesti että suullisesti.
Sisältö
- vakuuttava esiintyminen, myyntipuheen eli pitsauksen suunnittelu ja toteutus
- vaikuttava ja vakuuttava kirjallinen ilmaisu
- markkinointikirjeen laatiminen
- verkkoviestintä, verkkokirjoittaminen (blogiteksti) ja markkinointiviestintä sosiaalisessa mediassa
- kokous-, neuvottelu- ja palaverikäytänteet.
Oppimateriaalit
Honkala, P., Kortetjärvi-Nurmi, S., Rosenström, A. & Siira-Jokinen, S. 2013 tai uud. Linkki. Työyhteisön viestintä. Helsinki: Edita.
Kortetjärvi-Nurmi, S. & Murtola, M. 2015 tai uud. Yritysviestinnän käsikirja. Helsinki: Otava.
Opetusmenetelmät
Opiskelija
- osaa arvioida omaa viestintäosaamistaan ja osaa hyödyntää saamansa palautetta
- ymmärtää viestinnän prosessit ja viestintätaitojen merkityksen liike-elämässä
- ymmärtää, millaista on tarkoituksenmukainen viestintä
- haluaa kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana tradenomin ammattitaitoa
- tuntee verkkoviestinnän erityisominaisuudet ja osaa tuottaa luontevasti ja asianmukaisesti erilaisia tekstejä verkkoympäristöissä
- osaa toimia tavoitteellisesti liike-elämän vuorovaikutustilanteissa ja ottaa huomioon muut osallistujat.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus16 h, oppimistehtävät 30 h, itsenäinen työskentely 30 h ja oppimateriaaliin tutustuminen 18 h.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiperusteet
- verkkotekstin kirjoittaminen blogiin, markkinointikirjeen laatiminen ja myyntipuhe 10 %
- muistion ja pöytäkirjan laatiminen 10 %
- kokoukset ja palaverit 20 %
- harjoitustehtävät 20 %
- tentti 40 %.
Hylätty (0)
Opiskelija osaa tuottaa asiakirjoja, mutta selkeitä puutteita on havaittavissa sekä kieliasussa että tekstin asemoinnissa. Opiskelija hallitsee heikosti argumentoivan viestinnän perusasiat. Hänen viestintä- ja ryhmäviestintätaitonsa ovat vaatimattomalla tasolla. Hän toimii ryhmän jäsenen enimmäkseen passiivisesti ja osallistuu kontaktiopetukseen ilman näkyvää syytä tai perustetta harvakseltaan ja noudattaa huolimattomasti aikatauluja. Lopputentin tulos on hylätty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelijan argumentointi-, esittämis-, esiintymis- ja ryhmäviestintätaidot ovat tyydyttävällä tasolla. Opiskelija osaa tuottaa asiakirjoja ja raportteja. Opiskelija tuntee argumentoivaan viestintään liittyvät asiat. Hän osallistuu kontaktiopetukseen ja tuntiharjoituksiin satunnaisesti tai passiivisesti ja poissaolojen määrä on huomattava ilman perusteita tai selvää syytä. Opiskelija noudattaa huolimattomasti aikatauluja ja toimii ryhmätehtävissä enemmäkseen passiivisesti. Tenttitulos on vähintään 1.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelijan argumentointi-, esittämis-, esiintymis- ja ryhmäviestintätaidot ovat hyvällä tai erittäin hyvällä tasolla, ja hän pystyy johtamaan kokousta tai toimimaan palavereissa ryhmän vetäjänä. Hän toimii tiiminsä jäsenenä vastuullisesti ja itsenäisesti. Opiskelija osaa tuottaa laadukkaita asiakirjoja ja hallitsee hyvin argumentoinnin. Opiskelija noudattaa aikatauluja ja tekee hyvin annetut tunti- tai harjoitustehtävät. Tenttitulos on 3 tai enemmän.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijan argumentointi-, esittämis-, esiintymis- ja ryhmäviestintätaidot ovat erittäin hyvällä tai erinomaiselle tasolla. Hän pystyy johtamaan sujuvasti kokousta ja toimimaan palavereissa ryhmän vetäjänä. Opiskelija toimii ryhmätehtävien laatimisessa sekä yksin että ryhmänsä jäsenenä tasapuolisesti, vastuuntuntoisesti ja itsenäisesti. Opiskelija tuottaa laadukkaita asiakirjoja. Hän osallistuu kontaktiopetukseen aktiivisesti ja yritteliäästi, noudattaa moitteetta aikatauluja ja tekee annetut tunti- ja harjoitustehtävät huolellisesti ja ajallaan. Lopputentin tulos on 4 tai enemmän.
Lisätiedot
Oppimateriaalin, muun aineiston ja tehtävien jakamisessa käytetään Moodlerooms-oppimisympäristöä.