Siirry suoraan sisältöön

Raportointi ja kirjoitusviestintä (2 op)

Toteutuksen tunnus: LTL6007-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.04.2021 - 30.09.2021

Ajoitus

25.08.2021 - 18.12.2021

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kielten ja viestinnän opetus (KVO)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Heli Juntunen
  • Juha Suomalainen
  • Minna Sarola

Vastuuopettaja

Juha Suomalainen

Ryhmät

  • LLAS21
    Tradenomi (AMK), liiketalous, monimuoto, syksy, 2021

Tavoitteet

Opiskelija osaa tuottaa ohjeiden mukaisia, laadulliset kriteerit täyttäviä kirjallisia tehtäviä. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäosaamistaan ja ymmärtää kirjoitusviestinnän merkityksen osana oppimisprosessia ja oman ammattitaidon kehittämistä.

Sisältö

Opinnäytetyön ohjeen mukainen raportointi.
Korkeakoulutasoisen kirjoittamisen periaatteet.
Tutkimusraportointiin liittyvät tekstilajit ja niiden tunnistaminen.
Tekstin rakenne ja jäsentely.
Kielenhuolto.

Aika ja paikka

Wärtsilä-talo 1.9. - 31.12.

Oppimateriaalit

Iisa, K., Oittinen, H. & Piehl, A. 2012 tai uud. Kielenhuollon käsikirja. Helsinki: Yrityskirjat.
Itkonen, T. & Maamies, S. 2011 tai uud. Uusi Kieliopas. Helsinki: Kirjayhtymä.
Kauppinen, A., Nummi, J. & Savola, T. 2013 tai uud. Tekniikan viestintä. Kirjoittamisen ja puhumisen käsikirja. Helsinki: Edita.
Kielitoimiston oikeinkirjoitusopas. 2012 tai uud. Kotimaisten kielten tutkimuskeskus. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy.
Moodlerooms-aineistot.
Muu opettajan osoittama materiaali.
Tarkoma, E. & Vuorijärvi, A. 2012 tai uud. Ammattisuomen käsikirja. Helsinki: WSOY.

Opetusmenetelmät

Tavoitteet
Opiskelija osaa tuottaa ohjeiden mukaisia, laadulliset kriteerit täyttäviä kirjallisia tehtäviä. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäosaamistaan ja ymmärtää kirjoitusviestinnän merkityksen osana oppimisprosessia ja oman ammattitaidon kehittämistä.
Sisältö
- opinnäytetyön ohjeen mukainen raportointi
- korkeakoulutasoisen kirjoittamisen periaatteet
- erilaiset tutkimusraportointiin liittyvät tekstilajit ja niiden tunnistaminen
- kirjoitustekniikat ja -prosessi
- tekstin rakenne ja jäsentely
- kielenhuolto.
Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitustehtävät ja aineistotentti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ahotointi tai hyväksiluku.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopiskelu ja YouTube-videot 14 h sekä harjoitustehtävät, itsenäinen työskentely ja kirjallisuuteen ja oppimateriaaliin perehty­minen 14 h.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija noudattaa aikatauluja ja tekee annetut tehtävät ajallaan ja hyväksytysti. Opiskelija suorittaa hyväksytysti lopputentin.
Hylätty: Opiskelija ei tee annettuja tehtäviä ajallaan ja hyväksytysti. Opiskelija ei suorita hyväksytysti lopputenttiä.

Lisätietoja opiskelijoille

Tehtävänannoissa ja tehtävien palauttamisessa sekä lisäaineiston jakamisessa käytetään Moodle-oppimisympäristöä ja -työtilaa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivisuus, tehtävien suorittaminen ja lopputentti.