Raportointi ja kirjoitusviestintä (2 op)
Toteutuksen tunnus: LTL6007-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2020 - 25.09.2020
Ajoitus
26.08.2020 - 31.12.2020
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus / Liiketalous (LL)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Juha Suomalainen
Vastuuopettaja
Juha Suomalainen
Ryhmät
-
LTLAS20Tradenomi (AMK), liiketalous, monimuoto, syksy, 2020
Tavoitteet
Opiskelija osaa tuottaa ohjeiden mukaisia, laadulliset kriteerit täyttäviä kirjallisia tehtäviä. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäosaamistaan ja ymmärtää kirjoitusviestinnän merkityksen osana oppimisprosessia ja oman ammattitaidon kehittämistä.
Sisältö
Opinnäytetyön ohjeen mukainen raportointi.
Korkeakoulutasoisen kirjoittamisen periaatteet.
Tutkimusraportointiin liittyvät tekstilajit ja niiden tunnistaminen.
Tekstin rakenne ja jäsentely.
Kielenhuolto.
Aika ja paikka
Wärtsilä-talo 1.9. - 31.12.
Oppimateriaalit
Iisa, K., Oittinen, H. & Piehl, A. 2012 tai uud. Kielenhuollon käsikirja. Helsinki: Yrityskirjat.
Itkonen, T. & Maamies, S. 2011 tai uud. Uusi Kieliopas. Helsinki: Kirjayhtymä.
Kauppinen, A., Nummi, J. & Savola, T. 2013 tai uud. Tekniikan viestintä. Kirjoittamisen ja puhumisen käsikirja. Helsinki: Edita.
Kielitoimiston oikeinkirjoitusopas. 2012 tai uud. Kotimaisten kielten tutkimuskeskus. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy.
Moodlerooms-aineistot.
Muu opettajan osoittama materiaali.
Tarkoma, E. & Vuorijärvi, A. 2012 tai uud. Ammattisuomen käsikirja. Helsinki: WSOY.
Opetusmenetelmät
Tavoitteet
Opiskelija osaa tuottaa ohjeiden mukaisia, laadulliset kriteerit täyttäviä kirjallisia tehtäviä. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäosaamistaan ja ymmärtää kirjoitusviestinnän merkityksen osana oppimisprosessia ja oman ammattitaidon kehittämistä.
Sisältö
- opinnäytetyön ohjeen mukainen raportointi
- korkeakoulutasoisen kirjoittamisen periaatteet
- erilaiset tutkimusraportointiin liittyvät tekstilajit ja niiden tunnistaminen
- kirjoitustekniikat ja -prosessi
- tekstin rakenne ja jäsentely
- kielenhuolto.
Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitustehtävät ja aineistotentti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ahotointi tai hyväksiluku.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopiskelu ja YouTube-videot 14 h sekä harjoitustehtävät, itsenäinen työskentely ja kirjallisuuteen ja oppimateriaaliin perehtyminen 14 h.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opiskelija noudattaa aikatauluja ja tekee annetut tehtävät ajallaan ja hyväksytysti. Opiskelija suorittaa hyväksytysti lopputentin.
Hylätty: Opiskelija ei tee annettuja tehtäviä ajallaan ja hyväksytysti. Opiskelija ei suorita hyväksytysti lopputenttiä.
Lisätietoja opiskelijoille
Tehtävänannoissa ja tehtävien palauttamisessa sekä lisäaineiston jakamisessa käytetään Moodle-oppimisympäristöä ja -työtilaa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivisuus, tehtävien suorittaminen ja lopputentti.