•     Svenska för maskiningenjörer LTK6032-3001 05.09.2022-25.11.2022  2 op  (LTKNS20) +-
    Osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa esitellä oman alan yritystä, projektia tai organisaatiota sekä tuotteita ja palveluja mm. messuilla ja osaa luoda niissä tarvittavia kirjallisia dokumentteja. Hän osaa toimia kokouksissa ja neuvotteluissa ruotsin kielellä ja laatia niissä vaadittavat dokumentit. Opiskelija syventää oman alan ammattisanaston osaamista ja hän pystyy seuraamaan oman alan medioita ja hyödyntämään niitä.
    Sisältö
    - Oman alan yrityksen/organisaation projektin esittely
    - Pohjoismaiseen yrityselämään perehtyminen
    - Messut
    - Kokoukset ja neuvottelut
    - Konetekniikkaan liittyvät ruotsinkieliset materiaalit
    - Liikekirjeet

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Opiskelija osaa esitellä oman alan yritystä, projektia tai organisaatiota ja tuotteita ja palveluja mm. messuilla suullisesti ja kirjallisesti.Hän osaa toimia kokouksissa ruotsin kielellä ja laatia niissä vaadittavat dokumentit. Opiskelijaa syventää oman alan ammattisanaston osaamista ja hän pystyy seuraamaan oman alan medioita ja hyödyntämään niitä. Opiskelija osaa käyttää passiivia ja partisiippeja. Opiskelija tietää, mitä eroavaisuuksia ruotsalaisessa ja suomalaisessa työelämäkulttuurissa on. Lähiopetus/opetusvideot, kirjalliset ja suulliset harjoitukset, suullinen esitys, pari- ja ryhmätyöskentely, toiminnalliset menetelmät, pelillisyys.

    Vastuuhenkilö

    Merja Öhman

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Tolkki,J, Öhman M. Perspektiv, Svenska för högskolestudenter. SanomaPro 2016. ISBN 978-052-63-4187-3 oman alan verkkomateriaali.

    Toteutustapa

    Lähiopetus

    Toimipiste

    Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Opintojakson harjoitustöiden, sekä kirjallisen ja suullisen kokeen ajankohta löytyvät opintojakson Moodle-ympäristön ryhmäkohtaisesesta aikataulusta. Kirjallisen tentin uusinta exam-tenttiakvaariossa. Tentti on auki jatkuvasti. Suullisesta kokeesta sovitaan erikseen opettajan kanssa.

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    05.09.2022 - 25.11.2022

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Kontaktiopetus 24 h Ryhmätyöskentely 10 h Oppimistehtävät 10 h Itsenäinen tiedonhankinta 9 h Arviointi ja palaute 1h

    Ilmoittautumisaika

    01.04.2022 - 30.04.2022

    Aikataulu

    Opintojakson sisällön jaksotus löytyy opintojakson Moodleroomsissa olevasta aikataulusta.

    Ryhmä
    • LTKNS20
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Opintojakson voi suorittaa itsenäisesti verkko-opintoina. Opintojaksoon sisältyvä suullisen esityksen, kirjallisen ja suullisen kokeen ajankohta sovitaan silloin erikseen. Kirjallinen koe suoritetaan tuolloin Exam-tenttiakvaariossa.

    Arviointikriteerit

    Taitotasokuvaukset ja osaamiskuvaukset ammattikorkeakouluille, kirjalliset oppimistehtävät ja kirjallinen koe 50%, suulliset oppimistehtävät ja suullinen koe 50%, itsearviointi , aktiivinen osallistuminen lähitunneille.

    Opettaja

    Merja Öhman

    Paikkoja

    25 - 60

    Lisätietoja opiskelijalle

    Sociala kontakter opintojakso suoritettava ennen tätä opintojaksoa. Mikäli opiskelija valitsee itsenäisen opiskelun , se edellyttää häneltä hyvää ruotsin kielen taitoa ja hyviä itsensä johtamisen ja ajanhallinnan taitoja.

    Koulutusohjelma

    Konetekniikan koulutus

    Arviointiasteikko

    H-5

    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1

    1 Opiskelija pystyy pääosin ymmärrettävästi viestimään suullisesti ja kirjallisesti yksinkertaisissa ja rutiininomaisissa työtehtävissä ja muissa tilanteissa. Opiskelija ymmärtää keskeiset sisällöt tuttuja aiheita käsittelevästä selkeästä puheesta ja tekstistä. Hän hallitsee riittävästi kielen perusrakenteita ja sanastoa, jotta viesti välittyy. Opiskelijan ääntämisensä taso riittää viestin pääsisällön välittymiseen. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. 2 Opiskelija pystyy ymmärrettävästi viestimään suullisesti ja kirjallisesti tutuissa ja tavanomaisissa työtehtävissä ja tilanteissa, vaikka viestintä on paikoin hidasta ja epäyhtenäistä. Opiskelija ymmärtää selkeää puhetta ja tekstiä, joka koskee tuttuja aiheita. Hän hallitsee kielen perusrakenteet. Opiskelijan sanavarasto riittää selviytymiseen jokapäiväiseen elämään liittyvissä tilanteissa ja kohtalaisesti oman alan perustilanteissa. Hänen ääntämisen taso riittää viestin välittymiseen. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti.

    Arviointikriteeri - arvosana 3

    3 Opiskelija selviää hyvin suullisesti ja kirjallisesti työtehtävissä sekä muissa jokapäiväisissä tilanteissa. Opiskelija pystyy kirjoittamaan sisällöllisesti yhtenäisen kokonaisuuden. Hän ymmärtää normaalitempoista puhetta, mutta harvinaisemmat aiheet ja ei-yleiskielinen puhe voivat tuottaa vaikeuksia. Opiskelija ymmärtää jo oman alansa vaativiakin tekstejä, vaikka yksityiskohtia voi jäädä epäselviksi. Hän osaa käyttää rakenteita monipuolisesti eivätkä virheet estä viestin välittymistä. Opiskelijan sanavarasto riittää viestimään keskeiset asiat vaativammissakin tehtävissä ja tilanteissa. Hän ääntää ymmärrettävästi.Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. 4 Opiskelija osaa viestiä sujuvasti eri kielenkäyttötilanteissa tuottaen selkeää ja sujuvaa kieltä asianmukaisella tyylillä. Hän ymmärtää ja tuottaa vaikeuksitta työelämässä tarvittavaa tekstiä ja puhetta, vaikka yleiskielestä poikkeavat ilmaisut aiheuttavat jonkin verran vaikeuksia. Opiskelija hallitsee hyvin kielen käytön, mutta satunnaisia ongelmia voi silti esiintyä. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. Englanniksi

    Arviointikriteeri - arvosana 5

    5 Opiskelija osaa viestiä erittäin sujuvasti ja aktiivisesti osallistuen sekä oppimaansa monipuolisesti soveltaen vaativissa työelämän kielenkäyttötilanteissa sopivaa tyyliä käyttäen. Hän ymmärtää vaikeuksitta erilaisia kielenkäyttäjiä, vaikka hienot vivahteet ja merkittävästi yleiskielestä poikkeava puhe voivat tuottaa vaikeuksia. Opiskelija ymmärtää ja tuottaa sisällöllisesti vaativaa puhetta ja tekstiä. Hänen kielen käytössään ei ole juurikaan puutteita. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti.