Opiskelija osaa kertoa itsestään, työstään ja opinnoistaan ja hän osaa kommunikoida suullisissa työelämätilanteissa. Hän tutustuu omaan alaansa ja ymmärtää, millaista ruotsin kielen osaamista työelämässä tarvitaan. Hän pystyy seuraamaan ajankohtaisia ja oman alan medioita ja referoida niitä. Opiskelija pystyy itsenäiseen opiskeluun ja tiedon hankintaan ja hän osaa käyttää oman alansa perussanastoa ja kieliopillisia rakenteita työelämätilanteissa. Lähiopetus/opetusvideot, kirjalliset ja suulliset harjoitukset, parityö, tiimityö, toiminnallinen oppiminen, pelillisyys.
Merja Öhman
Tolkki, j., Öhman M., Perspektiv Svenska för högskolestudenter. Sanoma Pro.Helsinki. ISBN-978-63-4187-3.
Lähiopetus
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Kirjallisen ja suullisen tentin sekä suullisen esityksen tarkempi ajankohta löytyy opintojakson Moodlerooms-ympäristössä olevasta aikataulusta. Kirjallisen tentin uusiminen Exam-tenttiakvaariossa lukuvuoden 2022-2023 aikana. Sekä kirjallinen että suullinen tentti pidetään opintojakson lopussa ja niitä voi uusia kaksi kertaa. Suullisen tentin uusiminen sovitaan opettajan kanssa.
Suomi
29.08.2022 - 25.11.2022
Lähitapaamiset 30 h Ryhmätyöskentely 8 h Oppimistehtävät 14 h Itsenäinen tiedonhankinta 10 h Arviointi ja palaute 2
01.04.2022 - 30.04.2022
Opintojakso koostuu kolmesta kokonaisuudesta: 1) Itsestä, koulututuksesta ja työstä kertominen, työn haku 2) Itsestä koulutuksesta kertominen Työympäristö, työtehtävät ja työssä viihtyminen 3) Työelämän kirjalliset ja suulliset viestintätilanteet Opintojakson aikana pidetään sanakokeita ja opintojakson lopussa kirjallinen ja suullinen tentti. Sisällön tarkempi jaksotus löytyy opintojakson Moodlerooms-ympäristössä olevasta aikataulusta
Itsenäinen verkko-opiskelu Moodelympäristössä Sociala kontakter_verkko2022 opintojaksolla. Suullinen esitys ja suullinen koe pidetään opettajan kanssa sovittuna ajankohtana. Kirjallinen koe tentitään Exam-tenttiakvaariossa. Opiskelijan kannattaa valita tämä toteutus, mikäli hän ei pysty osallistumaan lähitapaamisiin.
Arvioinnin perustana ovat ruotsin suulliset ja kirjalliset taitotasokuvaukset. Opintojakson suorittamisen kriteerit: Jos opiskelija osallistuu lähitoteutukseen, 100% osallistuminen lähitapaamisiin Kaikkien harjoitustehtävien/kotitehtävien /palautusten suorittaminen Sanakokeiden keskiarvo vähintään 1. Kirjallisen ja suullisen kokeen suorittaminen vähintään arvosanalla 1 Suulilsen esityksen arvosana vähintään 1
Merja Öhman
25 - 60
Opiskelijalla tulee olla taitotaso B1 opintojaksolle tullessaan. Mikäli opiskelijan taitotaso on tätä alempi,on suositeltavaa, että opiskelija suorittaa ruotsin kielen kertaavat opinnot ennen Sociala kontakter i arbetslivet opintojaksoa, esim. suorittamalla Svensk klinik Rautalankaruotsia opintojakson.
Mikäli opiskelija valitsee itsenäisen verkkototeutuksen, hänellä tulee olla hyvät kielelliset valmiudet, ajanhallintataidot ja itsensä johtamisen taitoa
Konetekniikan koulutus
H-5
1 Opiskelija pystyy pääosin ymmärrettävästi viestimään suullisesti ja kirjallisesti yksinkertaisissa ja rutiininomaisissa työtehtävissä ja muissa tilanteissa. Opiskelija ymmärtää keskeiset sisällöt tuttuja aiheita käsittelevästä selkeästä puheesta ja tekstistä. Hän hallitsee riittävästi kielen perusrakenteita ja sanastoa, jotta viesti välittyy. Opiskelijan ääntämisensä taso riittää viestin pääsisällön välittymiseen. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. 2 Opiskelija pystyy ymmärrettävästi viestimään suullisesti ja kirjallisesti tutuissa ja tavanomaisissa työtehtävissä ja tilanteissa, vaikka viestintä on paikoin hidasta ja epäyhtenäistä. Opiskelija ymmärtää selkeää puhetta ja tekstiä, joka koskee tuttuja aiheita. Hän hallitsee kielen perusrakenteet. Opiskelijan sanavarasto riittää selviytymiseen jokapäiväiseen elämään liittyvissä tilanteissa ja kohtalaisesti oman alan perustilanteissa. Hänen ääntämisen taso riittää viestin välittymiseen. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti.
3 Opiskelija selviää hyvin suullisesti ja kirjallisesti työtehtävissä sekä muissa jokapäiväisissä tilanteissa. Opiskelija pystyy kirjoittamaan sisällöllisesti yhtenäisen kokonaisuuden. Hän ymmärtää normaalitempoista puhetta, mutta harvinaisemmat aiheet ja ei-yleiskielinen puhe voivat tuottaa vaikeuksia. Opiskelija ymmärtää jo oman alansa vaativiakin tekstejä, vaikka yksityiskohtia voi jäädä epäselviksi. Hän osaa käyttää rakenteita monipuolisesti eivätkä virheet estä viestin välittymistä. Opiskelijan sanavarasto riittää viestimään keskeiset asiat vaativammissakin tehtävissä ja tilanteissa. Hän ääntää ymmärrettävästi.Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. 4 Opiskelija osaa viestiä sujuvasti eri kielenkäyttötilanteissa tuottaen selkeää ja sujuvaa kieltä asianmukaisella tyylillä. Hän ymmärtää ja tuottaa vaikeuksitta työelämässä tarvittavaa tekstiä ja puhetta, vaikka yleiskielestä poikkeavat ilmaisut aiheuttavat jonkin verran vaikeuksia. Opiskelija hallitsee hyvin kielen käytön, mutta satunnaisia ongelmia voi silti esiintyä. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti.
5 Opiskelija osaa viestiä erittäin sujuvasti ja aktiivisesti osallistuen sekä oppimaansa monipuolisesti soveltaen vaativissa työelämän kielenkäyttötilanteissa sopivaa tyyliä käyttäen. Hän ymmärtää vaikeuksitta erilaisia kielenkäyttäjiä, vaikka hienot vivahteet ja merkittävästi yleiskielestä poikkeava puhe voivat tuottaa vaikeuksia. Opiskelija ymmärtää ja tuottaa sisällöllisesti vaativaa puhetta ja tekstiä. Hänen kielen käytössään ei ole juurikaan puutteita. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti