Siirry suoraan sisältöön

English for Mechanical Engineering (3 op)

Toteutuksen tunnus: LTK6007-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.04.2020 - 30.09.2020

Ajoitus

24.08.2020 - 22.12.2020

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus / Konetekniikka (IK)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet

  • Englanti

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Konetekniikan koulutus

Opettaja

  • Johanna Nieminen

Vastuuopettaja

Johanna Nieminen

Ryhmät

  • LTKNS20
    Insinööri (AMK), konetekniikka

Tavoitteet

Opiskelija osaa käyttää yleisteknistä englannin kieltä. Opiskelija hallitsee oman alansa perussanaston. Opiskelija ymmärtää englannin kielen tarpeen työelämässä. Opiskelija osaa kertoa itsestään ja opinnoistaan englanninkielisen työnhakumenettelyn yhteydessä. Opiskelija selviytyy yleisimmistä jokapäiväisistä suullisista kielenkäyttötilanteista. Opiskelija osaa esitellä oman alansa teknisen tuotteen tai palvelun yksinkertaisen prosessin. Opiskelija osaa viestiä asianmukaisesti asiakaspalvelutilanteissa suullisesti ja kirjallisesti. Opiskelija osaa laatia ja esittää suullisia esityksiä. Opiskelija hahmottaa lyhyiden raporttien laadinnan periaatteet englanniksi ja osaa apuneuvoja käyttäen tulkita oman alansa tekstejä.

Sisältö

- Omasta itsestä ja opinnoista kertominen suullisesti ja kirjallisesti
- Mielipiteen ilmaisu
- Small talk
- Viestinnän tyylit ja rekisteri
- Insinöörin työtehtävät englannin kielellä
- Oman alan perussanastoon tutustuminen (materiaalit, muodot, mitat, yksiköt, tuote, palvelut, valmistus, menetelmät)
- Esitystaidot
- Asiakaspalvelutilanteet
- Puhelin- ja sähköpostiviestintä
- Työnhakumenettely, haastattelu ja asiakirjat
- Kulttuurienvälisen viestinnän perusasioita
- Raportoinnin perusteet

Aika ja paikka

Lite, Karelia amk

Oppimateriaalit

Engineer your English, Edita (e-kirja tai perinteinen kirja)

Opetusmenetelmät

Suomeksi
Opiskelija osaa käyttää yleisteknistä englannin kieltä, hallitsee oman alansa perussanaston, ymmärtää englannin kielen tarpeen työelämässä, osaa kertoa itsestään ja opinnoistaan englanninkielisen työnhakumenettelyn yhteydessä, selviytyy yleisimmistä jokapäiväisistä suullisista kielenkäyttötilanteista, osaa esitellä oman alansa teknisen tuotteen tai palvelun, yksinkertaisen prosessin, osaa viestiä asianmukaisesti asiakaspalvelutilanteissa suullisesti ja kirjallisesti, osaa laatia ja esittää suullisia esityksiä, hahmottaa lyhyiden raporttien laadinnan periaatteet englanniksi ja osaa apuneuvoja käyttäen tulkita oman alansa tekstejä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT:
Aiemmin hankitun osaamisen hyväksilukeminen ja todistaminen opintojaksolla
Näyttö ammatillisesta kielitaidosta suullisesti ja kirjallisesti perustuen opintojakson tavoitteisiin ja sisältöön, mikäli opiskelijan taitotaso on tarpeeksi korkea (B2-C2) ja mikäli opiskelija on todistettavasti saavuttanut tarvittavat tiedot ja taidot muulla tavoin, esim. työssään. Ahotoinnista sovitaan aina ko. opettajan tai opintojakson vastuuopettajan kanssa tapauskohtaisesti. Ahotoinnin lähtökohta on opiskelijan tekemä suoritustavan ehdotus sekä hänen esittämänsä todisteet, joihin perustuen opettaja ja opiskelija sopivat näytön muodosta, tavasta ja ajankohdasta.
Opiskelija voi hakea opintojakson hyväksilukua jos opiskelija on hyväksyttävästi suorittanut sisällöllisesti ja laajuudeltaan vastaavat opinnot ammattikorkeakoulussa tai yliopistossa, ja mikäli ko. opinnoista on kulunut alle 10 vuotta. Jos opiskelija on suorittanut vastaavat opinnot korkeakoulussa hyväksyttävästi, mutta eri alalla, voi opinnot korvata osittain. Tällöin esim. oman alan sanasto tentitään opettajan ohjeiden mukaan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yhteensä 80h työtä. Osallistuminen lähiopetustunneille. Opetustunteja 28-30h, jonka lisäksi itsenäistä työskentelyä ryhmissä, pareittain tai yksilötyönä. Kirjalliset ja suulliset arvioitavat harjoitustyöt palautetaan moodleroomsiin tai esitetään oppitunneilla. Mahdollisesti tentti. Lisäksi sanakokeet oman alan sanastosta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

0-5
Grading based on written and spoken performance in media assignments, activity in class and online, and a possible exam or word tests.
Assessment in the skills level B2 of English, in writing and speaking, adapted to the professional English courses of a university of applied sciences
(Skills levels according to Common European Frame of Reference, CEFR)
Arviointi 0-5
Arviointiin vaikuttavat aktiivinen osallistuminen, harjoitustyöt, tentti/näyttö.
Kirjoittaminen:
Arvosana 5
Aiheen käsittely on monipuolista ja taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa moninaisissa ammatillisissa tilanteissa. Teksti on rakenteellisesti hyvin selkeää, loogista ja monipuolista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Opiskelija osaa välittää viestin luontevasti asiaankuuluvalla tyylillä. Kieli on erittäin sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on laaja.
Arvosana 3-4
Aiheen käsittely on melko monipuolista ja se vastaa tehtävänantoa moninaisissa ammatillisissa tilanteissa. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista tai kohtalaisen loogista. Teksti on sidosteista, pieniä puutteita voi esiintyä. Tyyli on asiaankuuluvaa, pieniä tyylivirheitä voi esiintyä. Kieli on sujuvaa ja selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto ovat hallussa ja riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Vaativimmissa rakenteissa ja ilmauksissa ilmenee joitakin puutteita.
Arvosana 1-2
Aiheen käsittely moninaisissa ammatillisissa tilanteissa on melko suppeaa ja yksipuolista. Teksti vastaa puutteellisesti tehtävänantoon eikää etene aivan loogisesti. Teksti sisältää joitakin vaikeasti ymmärrettäviä kohtia. Sidosteisuudessa on puutteita ja teksti ei täysin vastaa tyylikonventioita tai on tyylikonventioiden vastaista. Kieli on tyydyttävää. Se sisältää joitakin yksinkertaisia rakenteita ja perussanastoa ja niiden käytössä ilmenee jonkin verran virheitä. Aiheita on käsitelty suppeasti ja yksipuolisesti. Teksti etenee usein epäloogisesti ja kieli sisältää melko paljon yksinkertaisia ilmaisuja, ja niissä esiintyy virheitä.
0= Opiskelija ei tee tehtävää tai ymmärrä tehtävänantoa. Mekittävä osa tehtävästä jää tekemättä. Opiskeijan välittämä viesti (puhe/teksti) ei mene perille, tekstiä tai puhetta on mahdoton seurata.
Puhuminen:
Arvosana 5
Opiskelija osaa puhua moninaisista oman alan aiheista erinomaisesti. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.
Arvosana 3-4
Opiskelija osaa puhua moninaisista oman alan aiheista hyvin. Puhe on loogista ja johdonmukaista ja sidosteista. Vuorovaikutus on taitavaa ja nonverbaalinen viestintä tukee puhetta. Kieli on pääosin sujuvaa ja selkeää, puhuja onnistuu hyvin. Puhetta on helppo seurata, vaikkei se ole aina johdonmukaista. Sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin, ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.
Arvosana 1-2
Opiskelija osaa puhua keskeisistä oman alan aiheista kohtalaisesti tai tyydyttävästi. Puhetta ei ole aina helppo seurata, sidosteisuudessa on huomattavia puutteita tai se puuttuu lähes täysin. Esitys on epävarmaa ja vuorovaikutus on puutteellista. Kieli on melko hidasta, yksinkertaista ja epäröivää. Opiskelija pystyy välittämään viestin, vaikka virheet rakenteissa ja ääntämisessä haittaavat joskus ymmärrettävyyttä. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
0= Opiskelija ei tee tehtävää tai ymmärrä tehtävänantoa. Merkittävä osa annetusta tehtävästä jää tekemättä. Opiskelija jättää tehtävän kesken. Opiskeijan välittämä viesti (puhe/teksti) ei mene perille, tekstiä tai puhetta on mahdoton seurata.
Arviointikriteerinä ovat myös mahdollisen kokeen sekä harjoitustehtävien hyväksytty suoritus ja aktiivinen osallistuminen opintojaksolle lähiopetuksessa ja moodleroomsissa.

Esitietovaatimukset

Englannin kielen taitotaso vähintään B1 (Eurooppalaisen viitekehyksen mukaan). Lähtötasotestaus tehdään ensimmäisen vuoden syksyn alussa erikseen.