Siirry suoraan sisältöön

Funktiomuunnokset ja mallintaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: LTH6053-LTA20L1

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.04.2020 - 30.04.2020

Ajoitus

31.08.2020 - 18.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus / Talotekniikka (IH)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Talotekniikan koulutus

Opettaja

  • Lisbeth Smolander

Vastuuopettaja

Lisbeth Smolander

Ryhmät

  • LTHNS19
    Insinööri (AMK), rakennus- ja yhdyskuntatekniikka, talotekniikka

Tavoitteet

Opiskelija osaa keskeisimmät funktiomuunnokset

Sisältö

- sarja
- potenssisarja
- fourier'n sarja
- fourier muunnos
- laplace muunnos
- matemaattinen mallintaminen

Aika ja paikka

Toisen opiskeluvuoden syksy (syksy 2020).

Oppimateriaalit

• Launonen, Sorvali, Toivonen: Teknisten ammattien matematiikka 3E, WSOY, ISBN: 951-0-21134-6
• Majaniemi: Matematiikka III, Tietokotka, ISBN: 978-951-559-264-4
• Moodlen materiaalit.
• Nspire-laskin.

Opetusmenetelmät

Luentoja, harjoituksia sekä itsenäistä opiskelua oman alan sovelluksissa hyödynnettävistä matemaattisista menetelmistä:
• Kompleksilukujen kertaus.
• Integraalilaskennan kertaus.
• Differentiaaliyhtälöistä.
• Sarjoista.
• Fourier-sarja.
• Fourier-muunnos.
• Laplace-muunnos.
Opinnon aikana tehdään myös etätehtävä sekä loppukoe.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Loppukoe joulukuussa 2020 opettajan kanssa sovittavana aikana. Samalla sisällöllä kokeen voi uusia kaksi kertaa 15.5.2021 asti. Tätä opintoa ei voi suorittaa EXAMissa, joten uusintakokeesta sovitaan erikseen opettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

• Luentoja ja harjoituksia 56 tuntia
• Itsenäistä opiskelua 79 tuntia
• Yhteensä 135 tuntia

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu loppukokeeseen, harjoitustehtäviin ja laskuharjoituksiin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

• Opiskelija osaa käyttää keskeisiä/yksittäisiä matematiikan käsitteitä sekä osoittaa hallitsevansa osaamisalueen perustiedot.
• Opiskelija osaa toimia käytännön ongelmia ratkaistaessa tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla hapuilevaa.
• Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaisesti ja käyttää matematiikkaa perustehtävissä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

• Opiskelija osaa käyttää johdonmukaisesti matematiikan käsitteitä sekä osoittaa hallitsevansa osaamisalueen perustiedot.
• Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia tapoja mallintaa yksinkertaisia käytännönongelmia.
• Opiskelija osaa ratkaista käytännön perustehtäviä ja osaa arvioida omaa osaamistaan.
• Opiskelija osaa soveltaa osaamistaan perustehtävissä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

• Opiskelija osaa käyttää matemaattisia termejä ja käsitteitä asiantuntevasti ja yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.
• Opiskelija osaa mallintaa käytännön ongelmia matemaattisesti ja ratkaista ne sekä arvioida ratkaisujen oikeellisuutta.
• Opiskelija osaa soveltaa matematiikkaa erilaisissa käytännön tehtävissä ja tilanteissa.