Professional Communication in English (3 op)
Toteutuksen tunnus: LTH6040-LTA21L1
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.04.2021 - 30.04.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 18.12.2021
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kielten ja viestinnän opetus (KVO)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Talotekniikan koulutus
Opettaja
- Liisa Sandvall
Vastuuopettaja
Liisa Sandvall
Ajoitusryhmät
- R 2 (Ryhmä B) (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- R 1 (Ryhmä A) (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LTHNS18Insinööri (AMK), rakennus- ja yhdyskuntatekniikka, talotekniikka, syksy, 2018
Pienryhmät
- R 2 (Ryhmä B)
- R 1 (Ryhmä A)
Tavoitteet
Opiskelija selviytyy työelämässä englannin kielellä sekä suullisesti että kirjallisesti, myös vaativammissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa toimia englanninkielisissä projekteissa ja englanninkielisissä kokouksissa ja osaa kuvata teknisen prosessin kirjallisesti ja suullisesti ja osaa lukea vaativampia oman alan teknisiä tekstejä. Hän myös osaa laatia tiivistelmän lukemastaan teknisestä tekstistä. Opiskelija osaa toimia messuilla esittelijänä.
Sisältö
työelämän suulliset ja kirjallisettilanteet, projektissa toimiminen ja siihen liittyvät dokumentit ja suulliset esitykset, erilaiset kokoukset ja prosessin kuvaus, tekninen ja tieteellinen kirjoittaminen, tiivistelmän laatiminen, abstraktin kirjoittaminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetusta 30 tuntia, itsenäistä työtä 50 tuntia.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjoittaminen
Arvosana 5
Aiheen käsittely on monipuolista ja taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa moninaisissa ammatillisissa tilanteissa. Teksti on rakenteellisesti hyvin selkeää, loogista ja monipuolista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Opiskelija osaa välittää viestin luontevasti asiaankuuluvalla tyylillä. Kieli on erittäin sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on laaja.
Arvosana 3-4
Aiheen käsittely on melko monipuolista ja se vastaa tehtävänantoa moninaisissa ammatillisissa tilanteissa. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista tai kohtalaisen loogista. Teksti on sidosteista, pieniä puutteita voi esiintyä. Tyyli on asiaankuuluvaa, pieniä tyylivirheitä voi esiintyä. Kieli on sujuvaa ja selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto ovat hallussa ja riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Vaativimmissa rakenteissa ja ilmauksissa ilmenee joitakin puutteita.
Arvosana 1-2
Aiheen käsittely moninaisissa ammatillisissa tilanteissa on melko suppeaa ja yksipuolista. Teksti vastaa puutteellisesti tehtävänantoon eikää etene aivan loogisesti. Teksti sisältää joitakin vaikeasti ymmärrettäviä kohtia. Sidosteisuudessa on puutteita ja teksti ei täysin vastaa tyylikonventioita tai on tyylikonventioiden vastaista. Kieli on tyydyttävää. Se sisältää joitakin yksinkertaisia rakenteita ja perussanastoa ja niiden käytössä ilmenee jonkin verran virheitä. Aiheita on käsitelty suppeasti ja yksipuolisesti. Teksti etenee usein epäloogisesti ja kieli sisältää melko paljon yksinkertaisia ilmaisuja, ja niissä esiintyy virheitä.
Puhuminen
Arvosana 5
Opiskelija osaa puhua moninaisista oman alan aiheista erinomaisesti. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.
Arvosana 3-4
Opiskelija osaa puhua moninaisista oman alan aiheista hyvin. Puhe on loogista ja johdonmukaista ja sidosteista. Vuorovaikutus on taitavaa ja nonverbaalinen viestintä tukee puhetta. Kieli on pääosin sujuvaa ja selkeää, puhuja onnistuu hyvin. Puhetta on helppo seurata, vaikkei se ole aina johdonmukaista. Sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin, ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.
Arvosana 1-2
Opiskelija osaa puhua keskeisistä oman alan aiheista kohtalaisesti tai tyydyttävästi. Puhetta ei ole aina helppo seurata, sidosteisuudessa on huomattavia puutteita tai se puuttuu lähes täysin. Esitys on epävarmaa ja vuorovaikutus on puutteellista. Kieli on melko hidasta, yksinkertaista ja epäröivää. Opiskelija pystyy välittämään viestin, vaikka virheet rakenteissa ja ääntämisessä haittaavat joskus ymmärrettävyyttä. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
Arviointikriteerinä ovat myös kokeen ja harjoitustehtävien hyväksytty suoritus sekä aktiivinen osallistuminen opintojaksolle.