•     Lean LTD7025-LTA22M1 29.08.2022-31.12.2022  5 op  (LTDNS19) +-
    Osaamistavoitteet
    Opiskelija tietää Lean Six Sigman toiminnan lähtökohdat ja tavoitteet.
    Opiskelija osaa tunnistaa omassa ympäristössään työprosessien tai toimintatapojen parantamismahdollisuuksia.
    Opiskelija osaa toteuttaa tavoitteellisen Six Sigma -projektin.
    Projektin aikana opiskelija ratkoo käytännön ongelmia Lean Six Sigma työkalujen avulla.
    Opiskelija osaa käyttää Minitab-ohjelmaa mittausdatan analysointiin.
    Sisältö
    Kehittäminen PDCA-syklissä, ongelmanratkaisu DMAIC-menetelmällä.
    Lean- ja SixSigma periaatteet ja työkalujen käyttö kehittämisessä ja ongelmanratkaisussa.
    Opintojakson sisältö koostuu standardin SFS13053 mukaisesta sisällöstä.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Viikoittaiset virtuaaliset oppitunnit, jotka tallennetaan. Läsnäolo on-line on suotavaa, mutta ei pakollista.

    Vastuuhenkilö

    Jyri Roihuvuo

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Kaikki oppimateriaali jaetaan Moodle-opppimisympäristössä.

    Toteutustapa

    Etäopetus

    Työelämäyhteydet

    Kehittämisprojektin aiheeksi suositellaan valittavaksi todellinen työelämän kehittämiskohde.

    Toimipiste

    Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    29.08.2022 - 31.12.2022

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Oppitunnit 50 h, kehittämisprojekti 50 h, muut oppimistehtävät ja itsenäinen työskentely 35 h.

    Ilmoittautumisaika

    01.04.2022 - 30.04.2022

    Ryhmä
    • LTDNS19
    Arviointikriteerit

    Tärkeimpänä arviointikohteena on henkilökohtainen kehittämisprojekti, joka arvioidaan asteikolla 1-5. Sen lisäksi on suoritettava 5 verkkotenttiä ja 6 Minitab-tehtävää hyväksytysti.

    Opettaja

    Jani Kangas, Jyri Roihuvuo, Jari Uimonen

    Paikkoja

    20 - 60

    Lisätietoja opiskelijalle

    Kehittämisprojekti kannattaa käynnistää riittävän ajoissa ja edistää sitä opetuksen tahdissa, kussakin DMAIC-syklin vaiheessa.

    Koulutusohjelma

    Tietojenkäsittelyn koulutus

    T&K-osuus

    2 op

    Virtuaaliosuus

    5 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1

    Kehittämisprojektilla on ilmeisesti hyödyllisiä vaikutuksia. Mittaukset tai arviot hyötyjen suuruudesta ovat epämääräisiä tai epäuskottavia. ”Asiakkaan ääni” on mukana, mutta peittynyt prosessin tai organisaation vaatimusten alle. Kehittäminen on toteutettu DMAIC-menetelmällä. Oletettu juurisyy ja ainakin yksi ratkaisu on löytynyt. Menetelmiä on käytetty yksipuolisesti tai puutteellisesti. Kehittämisprojektissa ei ole käytetty tilastollista analyysiä.

    Arviointikriteeri - arvosana 3

    Kehittämisprojektilla on yhteys organisaation liiketoimintaan ja sen vaikutuksia on mitattu tai arvioitu. ”Asiakkaan ääni” on mukana projektin valinnassa ja toteutuksessa. Kehittäminen on toteutettu DMAIC-menetelmällä. On löydetty useita mahdollisia juurisyitä ja ratkaisuja. Kehittämisprojektin eri vaiheissa on käytetty niihin sopivia Leanin ja Six Sigman menetelmiä. Menetelmiä on käytetty oikein. Kehittämisprojektissa on käytetty tilastollista analyysiä esimerkiksi Minitab-ohjelmistolla.

    Arviointikriteeri - arvosana 5

    Kehittämisprojektia valittaessa on arvioitu sen liiketoiminnallista hyötyä. Projektille on asetettu selkeät tavoitteet. Projektin tuloksellisuus on mitattu ja todennettu. Kehittämisprojektin valinnassa ja toteutuksessa on otettu ensisijaisesti huomioon asiakkaan vaatimukset, odotukset ja toiveet. Kehittäminen on toteutettu DMAIC-menetelmällä. Sen eri vaiheissa on järjestelmällisesti etsitty ja löydetty juurisyitä ongelmiin ja parhaita ratkaisuja niihin. Kehittämisprojektin eri vaiheissa on käytetty niihin sopivia Leanin ja Six Sigman menetelmiä. Menetelmiä on käytetty oikein ja oivaltavasti. Kehittämisprojektissa on hyödynnetty tilastollista analyysiä esimerkiksi Minitab-ohjelmistolla.