Siirry suoraan sisältöön

Lisätty ja virtuaalitodellisuus (5 op)

Toteutuksen tunnus: LTD7017-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.04.2021 - 30.04.2021

Ajoitus

06.09.2021 - 07.11.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tradenomi / Tietojenkäsittely (DD)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 60

Koulutus

  • Tietojenkäsittelyn koulutus

Opettaja

  • Radu Mariescu-Istodor
  • Anssi Gröhn
  • Seppo Nevalainen

Vastuuopettaja

Anssi Gröhn

Ryhmät

  • LTDNS18A
    Tradenomi (AMK), Tietojenkäsittely, päivä, syksy, 2018, ryhmä A, Peliohjelmointi ja sovellusarkkitehtuurit

Tavoitteet

Tavoitteena on ottaa haltuun erilaiset XR-teknologiat pelikehityksen näkökulmasta ja erityispiirteet niiden soveltamisessa​.

Sisältö

Virtuaalitodellisuus (VR)​
Lisätty / sekoitettu todellisuus (AR / MR)​
360-kuvien ja videoiden hyödyntäminen ​
Visuaalisten elementtien sijoittelu ​VR-ympäristössä
Erilaiset vuorovaikutusmenetelmät

Opetusmenetelmät

Ymmärrät mitä XR tarkoittaa
Ymmärrät mitä virtuaalitodellisuus on
Ymmärrät mitä lisätty todellisuus on
Ymmärrät mitä sekoitettu todellisuuus on
Osaat hyödyntää diegeettisiä käyttöliittymiä vuorovaikutuksen luomisessa
Osaat hyödyntää sijainnin tunnistusmenetelmiä sekoitetun XR-sovelluksissa (markerit / ohjelmistopohjainen ympäristöntunnistus )
Osaat luoda teksturoidun mallin 360-kuvien ja videoiden toistamista varten
Osaat editoida 360-videokuvaa
Osaat liittää 360-videoita ja kuvia VR-projektiin
Osaat lukea syvyystekstuuritiedon ohjelmallisesti
Osaat luoda sijaintivisualisaation syvyystekstuurin perusteella
Osaat liittää syvyys- ja väritiedot videoon sekä kuvaan
Osaat luoda vokselipohjaisen esityksen syvyystiedolla varustetusta videokuvasta
Osaat luoda lisätyn / sekoitetun todellisuuden mobiilisovelluksen
Osaat luoda VR-mobiilisovelluksen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

133h kokonaistyömäärä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosana määräytyy oppimistehtävistä saavutettavien pisteiden mukaan. Ohessa raja-arvot suhteessa kurssin maksimipisteisiin.
<30% => 0
>=30% => 1
>=44% => 2
>=58% => 3
>=72%=> 4
>=86% => 5

Esitietovaatimukset

Esitiedot syventävä pelikehitys, C++-ohjelmointi tai vastaavat tiedot.

Lisätiedot

Opintojakson suorittamiseen tarvitset Google Cardboard-, ja ARCore-yhteensopivan mobiililaitteen.