Siirry suoraan sisältöön

Efektiohjelmointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: LTD7016-LTA20M1

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.04.2020 - 30.04.2020

Ajoitus

01.09.2020 - 01.11.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tradenomi / Tietojenkäsittely (DD)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 60

Koulutus

  • Tietojenkäsittelyn koulutus

Opettaja

  • Anssi Gröhn

Vastuuopettaja

Anssi Gröhn

Ryhmät

  • LTDNS17
    Tradenomi (AMK), Tietojenkäsittely, päivä, syksy, 2017

Tavoitteet

Tavoitteena ottaa haltuun menetelmät pelituntuman/tunnelman ja ulkoasun kehittämiseen visuaalisten efektien avulla.

Sisältö

Varjostinohjelmointi ​
Tweenausmenetelmät​
Partikkelijärjestelmät ja niillä luotavat efektit​
Jälkikäsittelyefektit ​
Valaistus

Opetusmenetelmät

Ymmärrät grafiikkaliukuhihnan toiminnan ja sen eri vaiheet
Ymmärrät miten grafiikkaliukuhihnan eri vaiheita voi ohjelmallisesti muuttaa
Osaat luoda HLSL-varjostinohjelmia
Ymmärrät materiaalien ja varjostinohjelmien keskinäisen suhteen
Ymmärrät mitä proseduraaliset tekstuurit ovat
Osaat luoda proseduraalisia tekstuureja
Osaat luoda ohjelmallisen tekstuurin materiaaliin
Ymmärrät mikä partikkelijärjestelmä on
Ymmärrät partikkelijärjestelmän eri vaiheet
Osaat luoda partikkelijärjestelmällä uskottavan sähköshokkiefektin
Osaat luoda partikkelijärjestelmällä uskottavan säde-efektin
Osaat luoda partikkelijärjestelmällä uskottavan kipinäefektin
Osaat luoda partikkelijärjestelmällä uskottavan tuliefektin
Osaat luoda decal-tekstuureita
Osaat luoda peilipinnan
Osaat luoda immersiivisen ympäristön skysphere / skybox-tekniikalla
Osaat vaihtaa tunnelmaa valaistuksen ja väritasapainon avulla
Osaat siirtää pelaajan huomiota syvyyssumennuksen avulla
Ymmärrät mitä tweenaus on
Osaat hyödyntää tweenausta
(lista tarkentuu kurssin alkuun mennessä)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

133h työtä yhteensä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosana määräytyy oppimistehtävistä saavutettavien pisteiden mukaan. Ohessa raja-arvot suhteessa kurssin maksimipisteisiin.
<30% => 0
>=30% => 1
>=44% => 2
>=58% => 3
>=72%=> 4
>=86% => 5

Esitietovaatimukset

Syventävä pelikehitys
C++-ohjelmointi
Matematiikkaa ohjelmoijille

Tai vastaavat tiedot ja taidot.