Efektiohjelmointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: LTD7016-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.04.2021 - 30.04.2021
Ajoitus
06.09.2021 - 07.11.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tradenomi / Tietojenkäsittely (DD)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
- Radu Mariescu-Istodor
- Anssi Gröhn
Vastuuopettaja
Anssi Gröhn
Ryhmät
-
LTDNS18ATradenomi (AMK), Tietojenkäsittely, päivä, syksy, 2018, ryhmä A, Peliohjelmointi ja sovellusarkkitehtuurit
Tavoitteet
Tavoitteena ottaa haltuun menetelmät pelituntuman/tunnelman ja ulkoasun kehittämiseen visuaalisten efektien avulla.
Sisältö
Varjostinohjelmointi
Tweenausmenetelmät
Partikkelijärjestelmät ja niillä luotavat efektit
Jälkikäsittelyefektit
Valaistus
Opetusmenetelmät
Ymmärrät grafiikkaliukuhihnan toiminnan ja sen eri vaiheet
Ymmärrät miten grafiikkaliukuhihnan eri vaiheita voi ohjelmallisesti muuttaa
Ymmärrät materiaalien ja varjostinohjelmien keskinäisen suhteen
Ymmärrät mitä ruutupuskurit ovat
Ymmärrät mitä proseduraaliset tekstuurit ovat
Osaat luoda proseduraalisia tekstuureja
Osaat luoda ohjelmallisen tekstuurin materiaaliin
Ymmärrät mikä partikkelijärjestelmä on
Ymmärrät partikkelijärjestelmän eri vaiheet
Osaat luoda partikkelijärjestelmällä uskottavan sähköshokkiefektin
Osaat luoda partikkelijärjestelmällä uskottavan säde-efektin
Osaat luoda partikkelijärjestelmällä uskottavan kipinäefektin
Osaat luoda partikkelijärjestelmällä uskottavan tuliefektin
Osaat luoda decal-tekstuureita
Ymmärrät mitä ympäristötekstuurit ovat
Osaat luoda peilipinnan
Osaat luoda immersiivisen ympäristön skysphere / skybox-tekniikalla
Osaat vaihtaa tunnelmaa valaistuksen ja väritasapainon avulla
Osaat siirtää pelaajan huomiota syvyyssumennuksen avulla
Ymmärrät mitä jälkikäsittelyefektit ovat
Osaa luoda jälkikäsittelyefektejä
Osaat hyödyntää ruutupuskureita jälkikäsittelyefekteissä
Osaat luoda animoituja tesktuureita
Ymmärrät mitä tekstuureihin renderöinti on
Osaat tallentaa kamerasta renderöityjä ruutuja tekstuureihin
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
133h työtä yhteensä
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosana määräytyy oppimistehtävistä saavutettavien pisteiden mukaan. Ohessa raja-arvot suhteessa kurssin maksimipisteisiin.
<30% => 0
>=30% => 1
>=44% => 2
>=58% => 3
>=72%=> 4
>=86% => 5
Esitietovaatimukset
Syventävä pelikehitys
C++-ohjelmointi
Matematiikkaa ohjelmoijille
Tai vastaavat tiedot ja taidot.