Siirry suoraan sisältöön

Peligrafiikan perusteet (4 op)

Toteutuksen tunnus: LTD7014-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.04.2021 - 30.04.2021

Ajoitus

30.08.2021 - 17.10.2021

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tradenomi / Tietojenkäsittely (DD)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

5 - 30

Koulutus

  • Tietojenkäsittelyn koulutus

Opettaja

  • Anssi Gröhn

Vastuuopettaja

Anssi Gröhn

Ryhmät

  • LTDNS20P
    Tradenomi (AMK), Tietojenkäsittely, päivä, syksy, 2020, Peliohjelmointi ja sovellusarkkitehtuurit

Tavoitteet

Tavoitteena on, että saat perustiedot 3D-mallintimesta, jolla voit itse tuottaa alustavaa animoitua grafiikkaa peleihin ja simulaatioihin. Tämän opintojakson tehtävänä ei ole tehdä huipputason 3D-mallintajia, vaan tarjota nopea ja tehokas taitopaketti graafiseen kehitykseen ohjelmoijille.

Sisältö

Blender -mallinnustyökalu
Mallintimen käyttöliittymä ja säätäminen
Mallinnus perusmuodoilla
Verteksipohjainen mallinnus
Käyriin perusteuva mallinnus
Malleja muokkaavat operaatiot
Ekstruusio, inset, 3D-kursorin käyttö
Snap-asetukset

Oppimateriaalit

Moodeen jaettu materiaali

Opetusmenetelmät

Ymmärrät mistä 3D-grafiikka koostuu
Ymmärrät mitä verteksit tarkoittavat
Ymmärrät mitä kaaret tarkoittavat
Ymmärrät mitä pinnat tarkoittavat
Osaat virittää pintoja ja kaaria verteksien välille
Ymmärrät mitä 3D-perusmuodot ovat
Osaat mallintaa perusmuodoilla
Ymmärrät Blender-mallintimen käyttöliittymän
Osaat säätää blender-mallintimen käyttöliittymää
Ymmärrät mitä käyriin perustuva mallinnus on
Osaat mallintaa käyrien avulla
Osaat muodostaa käyrämalleista verteksimalleja.
Ymmärrät mitä extruusio-toiminto tarkoitaa
Ymmärrät mitä inset-toiminto tarkoittaa
Osaat käyttää extruusio-toimintoa
Osaat käyttää inset-toimintoa
Ymmärrät 3D-kursorin käyttötarkoitukset
Osaat käyttää 3D-kursoria mallinnuksen apuna
Osaat lisätä tarkkuutta malliin
Osaat valita useita verteksejä, kaaria ja pintoja kerralla
Osaat valita useita vierekkäisiä kaaria helposti
Osaat valita useita vierekkäisi pintoja helposti
Osaat hyödyntää snap-ominaisuutta
Osaat käyttää valintalaatikkoa ja -ympyrää
Osaat käyttää modifier-työkaluja
Osaat viedä mallin Unreal Engine 4-projektiin
Ymmärrät transform- ja editointimoodien erot Blenderissä
Osaat vaihtaa luontevasti transform- ja editointimoodien välillä Blenderissä
Osaat valita sopivan skaalan mallinnukseen
Osaat hyödyntää 2D-taustakuvia mallinnuksen apuna
Osaat koostaa useista malleista koostuvia skenejä Blenderillä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaistyömäärä 107h, josta verkko-ohjauksen osuus 24h, ja itsenäisen työskentelyn osuus 83h (materiaaleihin tutustuminen, oppimistehtävät, palaute)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosana määräytyy oppimistehtävistä saavutettavien pisteiden mukaan. Ohessa raja-arvot suhteessa kurssin maksimipisteisiin.
<30% => 0
>=30% => 1
>=44% => 2
>=58% => 3
>=72%=> 4
>=86% => 5